Monterade mitt förlängningsbord och de 2 skenorna/fästena för den idag. Det finns 2 justeringar att göra. Den ena är höjden på förlängningsbordet. Det styr man genom var man monterar skenan. Det andra är lutningen på förlängningsbordet. Det styr man med en skruv som sitter på själva förlängningsbordet. Syns i närbilden nedan.
Injusteringen gick bra men problemet jag hamnar i är att jag bara kan få lutningen att bli perfekt på en skena. Vill jag flytta förlängningsbordet till inmatningssidan istället för utmatningssidan på riktbordet så stämmer inte lutningen längre. Samma om jag sätter den på utmatningssidan på planhyveln.
Någon som har erfarenhet av detta? Är lösningen att köpa ett bord till varje ställe? Störigt är det.
Monterade mitt förlängningsbord och de 2 skenorna/fästena för den idag. Det finns 2 justeringar att göra. Den ena är höjden på förlängningsbordet. Det styr man genom var man monterar skenan. Det andra är lutningen på förlängningsbordet. Det styr man med en skruv som sitter på själva förlängningsbordet. Syns i närbilden nedan.
Injusteringen gick bra men problemet jag hamnar i är att jag bara kan få lutningen att bli perfekt på en skena. Vill jag flytta förlängningsbordet till inmatningssidan istället för utmatningssidan på riktbordet så stämmer inte lutningen längre. Samma om jag sätter den på utmatningssidan på planhyveln.
Någon som har erfarenhet av detta? Är lösningen att köpa ett bord till varje ställe? Störigt är det.
[bild] [bild]
Varför vill du flytta mellan in- och utmatningsbord? Har svårt att se att en typ av planka kräver inmatningsförlängning och en annan utmatningsförlängning? Lite störigt kanske att den inte passar rakt av på planbordet men konstruktionen med justerskruven ser ut som "justera mig varje gång jag monteras någonstans"-typen. Som Badtastex var inne på, du kan säkert shimsa och få det bra överallt om du vill.
Varför vill du flytta mellan in- och utmatningsbord? Har svårt att se att en typ av planka kräver inmatningsförlängning och en annan utmatningsförlängning? Lite störigt kanske att den inte passar rakt av på planbordet men konstruktionen med justerskruven ser ut som "justera mig varje gång jag monteras någonstans"-typen. Som Badtastex var inne på, du kan säkert shimsa och få det bra överallt om du vill.
Nej, man flyttar väl normalt inte mellan in och utmatningsbord, däremot ner till planhyvelns utmatningsbord. Det är inte ett stort problem, men ändå lite störigt för så här dyra saker.
Om jag ids så försöker jag nog shimsa skenen nere vid planhyveln. Är ju sällan det är nödvändigt, men kan vara behändigt då kortare plankor inte ramlar ner när man planhyvlat dem.
Vart vill man egentligen ha förlängningsbordet på rikthyveln om man bara har 1? På inmatningsbordet eller utmatningsbordet? Spontant känns det som utmatningssidan?
Du har rätt i att justerskruven var extremt känslig, kändes som 1 grads vridning på skruven skiftade ytterkant på förlängningsbordet med 0,5mm. Dessutom förändrades allt när man spände fast justerskruven med låsmuttern. När jag väl fått till det så verkar det dock hålla sig bra oavsett var på skenan jag fäster den och jag kan ta av och sätta på och det är perfekt varje gång. Med perfekt menar jag alltså att min rätskiva ligger an hela vägen och inte ens ett 0,05mm bladmått går in någonstans under rätskivan.
Om jag ids så försöker jag nog shimsa skenen nere vid planhyveln. Är ju sällan det är nödvändigt, men kan vara behändigt då kortare plankor inte ramlar ner när man planhyvlat dem.
Vart vill man egentligen ha förlängningsbordet på rikthyveln om man bara har 1? På inmatningsbordet eller utmatningsbordet? Spontant känns det som utmatningssidan?
Bra fråga. Man vill ju ha trycket på utmatningsbordet när man hyvlar men har du en lång tung planka som tippar i inmatningen blir det väldigt svårbemästrat i starten innan man får längd nog att få över trycket utmatningsbordet. I slutet av plankan kan man ha bra tryck med båda händer på utmatningen även utan förlängning. Så spontant skulle jag säga inmatningsbordet. Vore intressant att höra vad mer rutinerade snickare anser.
Planbordet hade jag nog inte varit så brydd av perfekt planhet, är det bara stöd till korta plankor kan det ju vinkla ner det aningen utan att dom ramlar i golvet.
Jag gillar långa utmatningsbord på planhyveln, det minskar risken för snipe, speciellt om man bara har en utmatningsrulle.
På rikten har jag både haft hyvlar där in/utmatningsbord är lika långa och, som den nuvarande, där inmatningsbordet är längre än utmatningsbordet. Varför det är så vet jag inte, ser ingen riktig poäng med det faktiskt. Visst, lättare att lägga upp längre/tyngre bitar, men det blir ju jobbigare på slutet då istället.
Gemensamt för alla mina rikthyvlar har varit att de har haft för korta bord.
Jag gillar långa utmatningsbord på planhyveln, det minskar risken för snipe, speciellt om man bara har en utmatningsrulle.
På rikten har jag både haft hyvlar där in/utmatningsbord är lika långa och, som den nuvarande, där inmatningsbordet är längre än utmatningsbordet. Varför det är så vet jag inte, ser ingen riktig poäng med det faktiskt. Visst, lättare att lägga upp längre/tyngre bitar, men det blir ju jobbigare på slutet då istället.
Gemensamt för alla mina rikthyvlar har varit att de har haft för korta bord.
Hur långt är tillräckligt långt som riktbord då?
Ju längre desto bättre kan jag köpa (så länge man får plats). Har gått från 800mm till 1800mm riktbord nu. En otrolig skillnad. Med 400mm förlängningsbord på varje sida så är jag uppe på 2600mm. Finns även 800mm förlängningsbord (med ben), med 2 sådana hamnar min hyvel på 3400mm. Där någonstans måste väl räcka för typ allt?
Ju längre desto bättre kan jag köpa (så länge man får plats). Har gått från 800mm till 1800mm riktbord nu. En otrolig skillnad. Med 400mm förlängningsbord på varje sida så är jag uppe på 2600mm. Finns även 800mm förlängningsbord (med ben), med 2 sådana hamnar min hyvel på 3400mm. Där någonstans måste väl räcka för typ allt?
Tja, det beror nog på vad man gör. I höstas riktade jag mycket tungt och långt virke (som mest hoplimmade stolpar, 4,9m långa ca 100kg. Då hade en 6-7m lång rikthyvel varit bra eller hellre en riktlisthyvel. Men du får väl prova dig fram, det är ju smidigt att kunna koppla på förlängsningsbord relativt enkelt.
Jag gillar den extra stabiliteten du fått till genom att balansera upp det hela med hjälp av tvingarna. :-D
Ingen dum ide annars, det blir lite väl mycket vevande emellanåt. Tyvärr så har jag den extra klockan för höjdinställningen (som jag iofs tycker är guld värd) mitt i veven så den lösningen funkar nog inte för mig.
Äh vafan då fulprototyp, det där är ju perfekt. Kan inte utvecklas mer. Briljant lösning med tvingarna som balanserar skivan!
Fortsätt du med snickrandet istället!
Äh vafan då fulprototyp, det där är ju perfekt. Kan inte utvecklas mer. Briljant lösning med tvingarna som balanserar skivan!
Fortsätt du med snickrandet istället!
//Ronnie
Haha. Den vobblade rätt friskt. Finprototyp under tillverkning, ser ut som något ur familjen flinta men det blir nog bra.
Som snabbkoppling kan du kanske använda drivknutar till R/C båtar.
[bild]
Jag tänkte prega i en insexbit, 8 eller 10 insex in i hjulet och sen standard bitfäste utåt så man kan dra direkt med bitshållare. Har även nån vildare idéer om vinkelkoppling o skruvdragare på nåt vis integrerad i hyveln men det är senare problem.