Hej!

Detta är ett av mina första inlägg här efter att ha smugit sen i våras. Nu när sommaren är över så känner jag att jag måste få hjälp att lära mig hur värmesystemet fungerar i huset vi fick tillträde till för en månad sedan (2:a augusti). Jag ber om ursäkt för att det blir ett långt inlägg...jag kan i princip ingenting om detta och jag lovar att jag har försökt söka efter informationen men det finns helt enkelt övermäktigt mycket info.

Intrycket av förra ägaren till huset gällande värmesystemet var att han inte var speciellt intresserad, bara det var varmt så gjorde han inget. Som exempel nämnde han att pannans tidur drog sig lite "men det är bara att vrida till det lite då och då så funkar det". Jag kollade hur han satt ryttarna för nattsänkningen och de var ditsatta helt godtyckligt i alla möjliga positioner. :x Efter ett par dagar fick jag klart för mig att tiduret drog sig hej vilt så ett nytt sådant är beställt. Tidigare ägarna har haft otroligt höga elkostnader och när vi var på visning tidigt i våras var det väldigt varmt i huset. Av dessa anledningar känner jag det inte är någon större idé att vända mig till dem för att få information om värmesystemet så nu vänder jag mig till forumets samlade kompetens för hjälp! :)

Förutsättningar:

Huset:
Enplansvilla med källare en bit norr om Stockholm med tegelfasad och lättbetongbjälklag, byggd 1968 (vår besiktningsman kallade huset ett "Skanskahus"?). Yta: 105 m2 + 77 m2. Kallvind som någon gått lös på golvet med rejält med isolering (bland annat är isoleringen dragen ända fram till takfotsisoleringen vilket måste åtgärdas). En fjärdedel av källaren är garage som kommer få en ny, isolerad, port inom kort då den gamla är original oisolerad och så skev att jag är säker på att det yr in snö på vintern! :eek: Nästa fjärdedel av källaren är gillestuga med öppen spis som kommer få kassett snarast. Övriga källaren är "gästrum", korridor, tvättstuga, pannrum, bastu och en liten "matkällare". Gästrum och korridoren har golvvärme.

Värmesystem:
Vattenburen kopplad till en CTC Electronic från 1985 samt värmegolv i ovan nämnda utrymmen samt i två badrum på entréplan.

Det jag behöver hjälp med är att identifiera vad jag har för typ av värmesystem samt hur jag handhar detta. Jag kan ta bra bilder på allt som kan behövas för att ni ska kunna hjälpa mig och jag är redo att absorbera allt! Jag känner mig som någon som bott isolerad i djungeln hela sitt liv och plötsligt köpt sig en bil. Jag vet vad man ska ha den till men det är en massa knappar och spakar som jag inte har en aning om vad de är bra för! :D

Med vänliga hälsningar
Fred

Tack spekerök!

Eeeh...nu ska jag avslöja hur novis jag är..."radiator kopplet"...vad är det...? :o

Den instruktionen har jag hittat, men tack för länken ändå, kan vara bra att ha den på en plats man alltid kan hitta enkelt. Min panna ser exakt likadan ut som bilderna i instruktionen och jag har läst igenom den. Det är dock en hel del termer och instruktioner som jag inte riktigt förstår så det känns som den är skriven mer för installatörer och vana användare än för lekmän.

Där rören till elementet(radiatorn) är kopplade/anslutna, om det hjälper dig.

mvh

Hmm...menar du alla rör som kommer ur/går in till pannan? Eller menar du att jag ska fota ett av elementen?

Ah, då har jag redan lärt mig ett nytt ord i sammanhanget: "radiatorkoppel"! :D

Spanade runt lite bland elementen här och det ser lite olika ut. På en del sitter rören på samma sida medan på andra är det rör på var sida om elementet. På alla är det ett rör uppe (vid termostatet) och ett ned nere.

Vilken av varianterna är det bäst att jag fotar, rören på samma sida eller den med rören på motsatta sidor?

Kopplen på bilden i länken är väldigt mycket modernare än vad som finns på mina element.

Du får säkert med båda sidorna av elementet om du fotar. Annars funkar ju 2 foton lika bra.

Hur stora elkostnader hade förra ägaren per år? 30000-40000 är nog inte helt onormalt för ett hus av den typen.
Det första du behöver tänka över är om du verkligen ska fortsätta med direkt eluppvärmning. Elpriserna kommer att stiga snabbt och mycket när sverige börjar exportera mycket el till baltstartena och tyskland om några år när de nya kabelförbindelserna är färdiga.

Nytt tidur med nattsänkning uträttar inga underverk men kan ge en liten minskning av förbrukningen.

Nu är du mycket lycklig att ha både skorsten och vattenburet värmesystem så möjligheten att halvera uppvärmningskostnaderna direkt finns utan att det kostar så mycket.

En luft-vattenpump installerad och klar kan du få för 80000. Ett spott i atlanten jämfört med vad en villa i norra Sthlm kostar.
Begagnade men skapligt moderna pelletspannor har sålts för 20000-25000. Bara dubbelt så nycket som en bra öppenspiskassett kostar.

Ett riktigt uppvärmningssystem ökar också husets värde om du ska sälja.

IMG_2208 kopia.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elementet i hallen var det som var enklast att fota. Det står en massa grejer överallt annars iom att vi inte har kommit i ordning ännu. Säger bilden något om det är enrörs- eller tvårörssystem? Jag lutar åt att det är enrörs efter vad jag har läst nu när jag börjar lära mig lite.

johanpelle skrev:
Hur stora elkostnader hade förra ägaren per år? 30000-40000 är nog inte helt onormalt för ett hus av den typen.
Angiven elkostnad för förra familjen var 41 676 kr. De var två vuxna och tre tonårsbarn så vi räknar med att bara vi två kommer göra av med rejält mycket mindre utan några som helst åtgärder.

Det första du behöver tänka över är om du verkligen ska fortsätta med direkt eluppvärmning. Nytt tidur med nattsänkning uträttar inga underverk men kan ge en liten minskning av förbrukningen.
Jag håller inte riktigt med...det första jag behöver tänka på är att jag kan befintligt system och att det fungerar som det ska. Ett fungerande tidur ger inte bara en liten besparing, det ökar även komforten eftersom det är klart behagligare att sova när det är lite svalare. Naturligtvis vet jag att det finns effektivare system som kan sänka våra elkostnader men innan vi bestämmer oss för att göra ett så pass stort projekt måste vi ju veta hur mycket vi kan spara på det. Vi har inte bott i huset en månad ens och då har det varit så varmt väder att uppvärmningen knappt har fått jobba något alls.

Nu är du mycket lycklig att ha både skorsten och vattenburet värmesystem så möjligheten att halvera uppvärmningskostnaderna direkt finns utan att det kostar så mycket.
Japp, vi är mycket glada att huset vi föll för och fick till ett riktigt bra pris råkade vara utrustat med vattenburen värme, öppen spis samt en ledig pipa i skorstenen! I förlängningen kan det alltså även bli en fristående kamin i vardagsrummet på entréplanet.

Ett riktigt uppvärmningssystem ökar också husets värde om du ska sälja.
Naturligtvis, men vi räknar med att bo i detta hus i många decennier. Det kan hända mycket på den tiden...elpriserna kanske rasar om någon uppfinner en mirakelmetod för elproduktion.

Vi resonerar som så att vi ska bo i huset ett år innan det kan bli aktuellt att kika på att byta värmesystem. På så sätt får vi en bild av vad uppvärmningen kostar och kan jämföra det med vad investeringskostnaden är för ett nytt system. Det två investeringar vi ska göra omgående är de jag nämnde ovan: byte av garageport (skall monteras i v 42 eller 43) och isättning av spiskassett (skorstenen är besiktigad och godkänd så vi måste bara hitta typ av kassett samt vettig montör). Dessa två kommer med största sannolikhet dra ned uppvärmningskostnaderna rejält och kanske göra att det inte är ekonomiskt försvarbart att byta system på ett bra tag.

Så trådens huvudfråga kvarstår: hur fungerar vårt värmesystem och hur ska jag ställa in det optimalt?

Mvh
Fred

Har det alltid varit elvärme? Glöm inte annars att en varm skorsten är nödvändig i många hus.

Nope, det har varit olja...det är därför det finns en ledig pipa i skorstenen nu. Eftersom pannan är från -85 så gissar jag att det var då systemet byttes. Det var väl väldigt många oljepannor som revs ut i mitten på 80-talet? Har för mig att det gjordes i huset jag växte upp i just vid den tiden.

Sotaren förklarade precis detta med hur skorstenar påverkas när oljepannor tas bort eller snålställs (som under Suez-krisen i början av 70-talet). Vår skorsten har fuktgenomslag på den sida lediga kanalen samt öppna spisens kanal är. I övrigt tyckte sotaren att det var en gedigen och välbehållen skorsten. Tidigare ägare har inte eldat så mycket men det kommer det alltså bli ändring på nu!

Är det verkligen ingen som kan ge mig lite vägledning...? :confused:

Paxman skrev:
Är det verkligen ingen som kan ge mig lite vägledning...? :confused:
De frågor du ställer inledningsvis verkar du redan ha koll på. Ditt värmesystem är vattenburet med en elpanna. Du har beställt nytt tidur för att byta själv och har av allt att döma koll på hur du vill ställa in det.

Du har för övrigt ett tvårörsystem. Men det har mindre betydelse för handhavandet?

Så, vad är det du undrar över, mer specifikt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.