Så var det dags för vårt första inlägg...

I december köpte vi ett 1800-tals lerstenshus och har spenderat den senaste månaden med att på helger bila och gräva ut golv i det som ska bli vårt badrum. Betonggolvet som låg där var oisolerat från 50-talet. Under det hittade vi rostiga avloppsstammar i gjutjärn och vattenrör som läckte lite smått.

Vattenrören har vi bestämt oss för att framöver ha synliga och de nya fina plaströren är den enda plast som kommer att släppas in i det huset.

Så kommer vi då till själva golvkonstruktionen... Vi har anlitat en byggfirma och en rörmokare. Byggfirman har lagt en geotexduk underst, sen 20cm lecakulor uppslammade i cement och till sist 10cm armerad betong. Ovanpå detta kommer fuktspärr och en snygg viktoriansk klinker.

Rörmokaren har berättat hur skönt det är att gå på golvvärme, men eftersom jag är lika skeptisk till golvvärme (och har beställt en snygg klassisk radiator) som till plast har det slutat med att han övertalat mig att lägga returvattnet från radiatorn i en slinga framför badkaret. Denna kommer att ligga i en fåra överst i lecaskiktet.

Huset ligger på sandjord och vid utgrävningen var marken verkligen snustorr utom just vid ytterväggen...

Min undran är:
Finns det någon risk med att inte lägga tvättad makadam underst? Eller funkar lecan + geotexen kappillärbrytande?
Finns det någon risk med den "fusk-golvvärme" som rörmokaren föreslagit sommartid när det inte går någon värme i slingan?

mvh
banco

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.