Medlem
· Västra Götaland
· 2 inlägg
Jag killgissar på att både Broilking o Napoleon ger betydligt bättre avans för säljaren. Det ger incitament för att kanske skryta lite väl mycket av sekunda grillar. Hade många kompisar som köpte Broilking fö 15-20 år sen då de hade allt o betydligt lägre pris än W. Alla är nu tillbaka på Weber.... . Min Napoleon ska i alla fall säljas.
Tror kostnaden för ett rör låg på ca 300:- så även om det inte gått på garantin efter nästan 10 år hade kostnaden varit fullt acceptabel, att det finns reservdelar är nästan gott nog.Dk73 skrev:
Köpte en Weber dock spirit med en sidobrännare, är grymt nöjd med den
S star_daddy skrev:
Din lite äldre grill har nordamerikanskt stål, medan de nyare modellerna, enligt uppgift har kinesiskt stål. Kvaliteten på stålet avgör. Jag killgissar att om några år när t ex Napoleon och Broil King tittar på att vinstmaximera så frestas de att använda lite billigare råvaror, medan Weber för tillfället lärt sig sin läxa och använder bättre råvaror igen. Bäst är nog attt inte stirra sig blind på varumärken utan att försöka läsa sig in på vad som gäller när det är din/min tur att köpa ny grill.Dk73 skrev:
Byggnovis
· Västra Götaland
· 40 inlägg
Har en Napoleon LE485, inköpt sommaren 2017.
Står under tak och överdrag.
Utnyttjade deras garanti förra året med tre nya brännare, nya gavlar till "locket" som hade börjat få "bubblor" på sig, ny termometer till locket pga "färgsläpp" samt nya plasthandtag runt om, dom gamla hade kromet flagnat på.
Made in China som allt annat, det är bara deras toppmodeller som tillverkas i Canada.
Rost börjar komma i bottenplattan såg jag häromdagen! Även "Main burner cross light bracket"(fördelarrör på svenska?) har rostat sönder.
Alla tillverkare tar väl genvägar för att kapa kostnader tyvärr.
Kommer det att bli en Napoleon igen, nope!
Tidigare ägt Weber Genesis silver A, den höll ca 10 år, skulle varat längre om jag bytt brännare och "flavorizer bars". Det var bara flavorizers och bottengallret i vagnen som rostade sönder på den!
Efter den en Weber spirit 210 som var billig (utförsäljning på elgiganten ca 1700 kr) och höll ca 5 år.
Det är en djungel, får se vad man väljer nästa gång?
Står under tak och överdrag.
Utnyttjade deras garanti förra året med tre nya brännare, nya gavlar till "locket" som hade börjat få "bubblor" på sig, ny termometer till locket pga "färgsläpp" samt nya plasthandtag runt om, dom gamla hade kromet flagnat på.
Made in China som allt annat, det är bara deras toppmodeller som tillverkas i Canada.
Rost börjar komma i bottenplattan såg jag häromdagen! Även "Main burner cross light bracket"(fördelarrör på svenska?) har rostat sönder.
Alla tillverkare tar väl genvägar för att kapa kostnader tyvärr.
Kommer det att bli en Napoleon igen, nope!
Tidigare ägt Weber Genesis silver A, den höll ca 10 år, skulle varat längre om jag bytt brännare och "flavorizer bars". Det var bara flavorizers och bottengallret i vagnen som rostade sönder på den!
Efter den en Weber spirit 210 som var billig (utförsäljning på elgiganten ca 1700 kr) och höll ca 5 år.
Det är en djungel, får se vad man väljer nästa gång?
Stod för samma val förra året men hade då även med Broiler King mellan dem.saigeo skrev:
- Hej,
Bestämt mig för att köpa en gasolgrill. Jag väljer just nu mellan dessa 3 nedan. Vad skulle ni med erfarenhet rekommendera ?,
Weber Genesis II S-310 gasolgrill 61001184 - Gasolgrill - Elgiganten
Weber Genesis II E310 GBS gasolgrill 61011184 (svart) - Gasolgrill - Elgiganten
Napoleon - Rogue 425- 1 (hemmy.se)
Jag kunde klämma på alla och om vi pratar hur robusta det kändes så blev det:
1) Weber Genesis 310
2 Napoleon
3) Broiler King.
Tittade på en prisnivå kring 7000-10000kr. Mitt val blev weber pga att locket, brännare, galler kändes mer kvalitativa och som att de hade tjockare material. Weber var den som upplevdes vara den som skulle stå emot tid och rost bäst (jag har ju inte gjort ett vetenskapligt test så det är ju en subjektiv upplevelse).
Jag gillade även Napoleon och Broiler King så inte av dem blir fel och kvaliteten på dem är hög. Broiler King kändes reglagen lite sämre på men du kunde få mer effekt och fler brännare för priser av webern. Napoleon var snäppet under weber men fortfarande kändes webers byggkvalitet bättre men då fick jag ”bara” tre brännare mot fyra i Napoleon eller broiler King. Blev en del överväganden men då dykte Genesis 310 på rabatt för 7500 tror jag (var något 15% rabatt) så det blev en sådan. Jag har känt på de andra efter det och upplevelsen är samma dvs att webern kommer överleva de andra.
Vem grillar mest och har bäst features? Broiler King har nog mest features men sedan vet jag inte? De kommer nog grilla ganska likvärdigt då det är solida pjäser men kan ibland vara fördel att ha en extra brännare men mina behov är inte där.
Så väljer du någon av dem så blir du säkerligen inte missnöjd med dem.
Tänkte däremot kontra med ett annat alternativ som jag faktiskt gillar bättre och det är stekhäll vilket kostar lika som dessa men roliga upplevelse. Hade jag idag valt mellan en grill och en stekhäll så hade jag valt en stekhäll (många kallar dem muurikka men det är ett märke).
NAPOLEON!saigeo skrev:
- Hej,
Bestämt mig för att köpa en gasolgrill. Jag väljer just nu mellan dessa 3 nedan. Vad skulle ni med erfarenhet rekommendera ?,
Har haft en del grillar.
Napoleon är enligt mig överlägsen i kvalitet och hållbarhet.
Svarade innan jag läst alla andras svar och är förundrad. Jag grillar året om, på sommaren ca 3-4 ggr/v annars 3-4ggr/m.
Min nuvarande Napoleon är 2 år och är klanderfri. Dock så lyfter jag alltid av gallret och torkar ur både balja och torkar av brännare.
Redigerat:
Vet inte vilken modell du köpte men det du skriver stämmer inte på de modeller som säljs idag (Rouge och PRO). De är minst lika stabila som Webers grillar.J Jakob Hareide skrev:Köpte en Napoleon förra året för att ha som snabbalternativ bredvid kammadon. Ranglig konstruktion o underredet passade inte till 100% m grillkammaren. Det sämsta var fettbranden spm uppstod på andra grillningen. I mina ögon helt felkonstruerade avrinningsgaller som snarare samlar upp fettet ovanför brännarna änn att det får rinna ner mellan som på Weber. Sistnämda är betydligt bättre (har haft 6 olika), men dyrare.... . Kom i håg handskar vid montering, många skarpa kanter. Lycka till!
Vad du menar med "avrinningsgaller vet jag inte riktigt för några extra galler utöver grillgallret ska det då inte sitta över brännarna. Menar du flavorizer bars så samlar de inte upp något fett. I.a.f. inte mer än webers. Båda är av samma konstruktion.
Du har inte lyckats stoppa dit koltråget eller röklådan?
Jag är inne på tredje säsongen av min Genesis II E310 och är fantastiskt nöjd. Ingen rost någonstans och då "glömde" jag ändå ställa in den i garaget denna vintern. Tror inte man ska jämföra Spirit och Genesis över huvud taget. Har jag förstått det rätt är Spirit Kinatillverkade medans Genesis göra i USA. Helt klart kvalitetsskillnad på dem när jag jämfört iaf. Jag rekommenderar E310 starkt. Jämn värme och lätt att grilla på. Tror inte du blir missnöjd med den. Har du inte för bråttom kan du ju vänta på k-rautas klubbdagar, då är det ju 20% på den ocksåsaigeo skrev:
- Hej,
Weber har 10 års garanti!saigeo skrev: