R
De är rätt likvärdiga kvalitetsmässigt, men Napoleon har sizzlezone (även om den är rätt liten på den modellen) så jag hade klart valt den.

Jag kommer aldrig köpa en grill utan det i framtiden.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Men just sisslezone finns inte på Rogue 425 som jag har förstått ? Då behöver man gå upp en modell, eller ?

R
saigeo saigeo skrev:
Men just sisslezone finns inte på Rogue 425 som jag har förstått ? Då behöver man gå upp en modell, eller ?
Det trodde jag också, men enligt din länk ska den ha det. Bäst att du dubbelkollar det.

Och om den inte har det kanske du ska överväga att gå upp lite i pris och köpa en med det. Den är verkligen oumbärlig.

EDIT: Du har nog rätt, i de tekniska specifikationerna står sidobrännare: nej. Och enligt bilden finns det inte heller något på sidorna. De har nog skrivit fel i beskrivningen.

• Gilla
saigeo
  • Laddar…
saigeo saigeo skrev:
  1. Hej,

Bestämt mig för att köpa en gasolgrill. Jag väljer just nu mellan dessa 3 nedan. Vad skulle ni med erfarenhet rekommendera ?,

Weber Genesis II S-310 gasolgrill 61001184 - Gasolgrill - Elgiganten

Weber Genesis II E310 GBS gasolgrill 61011184 (svart) - Gasolgrill - Elgiganten

Napoleon - Rogue 425- 1 (hemmy.se)
Kör själv med både Napoleon och Broil King och är nöjd med båda. Grannen har en Weber som han köpte för 2 år sedan och den rostar nu. Det gör inte mina. Min Broilking är 4 år gammal (Broil King Regal S590) Min Napoleon är är också en Rogue 425 men en äldre modell utan sizzlezone (inköpt i år). Så m t p min grannes rosterfarenheter så rekommenderar jag en Napoleon. De känns lite rejälare i konstruktionen jämfört med Broil King i motsvarande storlek (därav mitt köp av en Napoleon till sommarstugan istället för en Broil King)
.

• Gilla
Kokalolad och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar. Problemet om jag ska upp en nivå så är det det bibbla priset + lite till och det vill jag inte betala.

Av det jag har läst mig till så stod det mellan Weber SPIRIT II E-310 och Napoleon Rogue 425. Men iom att Elgiganten har rabatt på Genesis-modellen så överväger jag den istället.

• Gilla
Skip6711
  • Laddar…
R
Ja jag kan ju tillägga att jag också har en Napoleon (en P500) spm jag köpte våren 2019. Den har stått ute sedan dess. Med skydd och hyfsat regnskyddad av ett takutsprång, men absolut inte daltad med.

Jag använder den året runt och har säkert grillat ett par hundra gånger på den.

I behov av lite rengöring, men i övrigt helt oskadd. Det är i.a.f. inte en rostfläck på den.

• Gilla
Ekgransdon och 2 till
  • Laddar…
saigeo saigeo skrev:
Tack för svar. Problemet om jag ska upp en nivå så är det det bibbla priset + lite till och det vill jag inte betala.

Av det jag har läst mig till så stod det mellan Weber SPIRIT II E-310 och Napoleon Rogue 425. Men iom att Elgiganten har rabatt på Genesis-modellen så överväger jag den istället.
Kolla här:
Napoleon Rogue 425 Black Edition paketpris (grillkung.se)
Du får cover OCH grilltänger!

• Gilla
Anders rh och 2 till
  • Laddar…
Nu gissar jag, men jag tror att både Napoleon och Broil King har extra isolering så det är lättare att få upp temperaturen när man grillar på vintern. Det var åtminstone sant för 4 år sedan när jag köpte min.
Ifall vintergrillning är ett måste så kolla upp hur det är med Weber och isolering.

• Gilla
saigeo
  • Laddar…
Skip6711 Skip6711 skrev:
Kör själv med både Napoleon och Broil King och är nöjd med båda. Grannen har en Weber som han köpte för 2 år sedan och den rostar nu. Det gör inte mina. Min Broilking är 4 år gammal (Broil King Regal S590) Min Napoleon är är också en Rogue 425 men en äldre modell utan sizzlezone (inköpt i år). Så m t p min grannes rosterfarenheter så rekommenderar jag en Napoleon. De känns lite rejälare i konstruktionen jämfört med Broil King i motsvarande storlek (därav mitt köp av en Napoleon till sommarstugan istället för en Broil King)
.
Tack för alla svar. Min uppfattning som jag har fått är att Napoleon står emot rost bättre än Weber. Och det bekräftar ju du. Med tanke på Napoleons generösa garantier så känns nedan startpaket perfekt.

• Gilla
Skip6711
  • Laddar…
saigeo saigeo skrev:
Tack för alla svar. Min uppfattning som jag har fått är att Napoleon står emot rost bättre än Weber. Och det bekräftar ju du. Med tanke på Napoleons generösa garantier så känns nedan startpaket perfekt.

Jag tror inte du ångrar dig! Grilltängerna har dessutom integrerade ölöppnare i toppen på skaften om du behöver fler argument för Napoleon! ;-)

• Gilla
  • Haha
Ola Hällvall och 2 till
  • Laddar…
Skip6711 Skip6711 skrev:
Jag tror inte du ångrar dig! Grilltängerna har dessutom integrerade ölöppnare i toppen på skaften om du behöver fler argument för Napoleon! ;-)
Pricken över i:et. En sista fråga. Hur gick det med monteringen av grillen ?

• Gilla
Toggarn och 1 till
  • Laddar…
R
saigeo saigeo skrev:
Min, i jämförelse, stora och tunga P500 monterade jag själv på ett par timmar utan att stressa. Jag tyckte det var ganska enkla instruktioner och det enda problemet var i stort sätt att det var lite svårt att hantera sakerna själv. Grillugnen kommer färdigmonterad och den väger en del.

• Gilla
saigeo
  • Laddar…
saigeo saigeo skrev:
Lätt att montera. Själva grillinsatsen var tung. Bra om du kan få hjälp med den

• Gilla
Raffe11 och 1 till
  • Laddar…
Jag har en Napoleon. En modell större. Jag är riktigt nöjd med grillen!

• Gilla
saigeo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.