J justusandersson skrev:
Är takstolarna fribärande över 6 meter? c/c 1200?
Japp, antar du menar klassiska W-takstolar?

Har inte mätt CC men lär vara 1200. Är modulbyggt av Älvsbyhus så lär ju ha hållit standard oavsett om det var sämre eller bättre att frångå.

Har inte mätt takstolarnas dimensioner men antar det är ointressant i det här sammanhanget.

J justusandersson skrev:
Är takstolarna fribärande över 6 meter? c/c 1200?
Inser att jag måste varit trött när jag mätte och mätte med 34 regeln som jag skulle ersätta med 45:a.

41 mm är det jag behöver klyva ur limträt för att nå 2100 portöppning.

Hur gammalt är garaget? Reglerna för beräkning av snölast har skärpts betydligt de senaste femtio åren (ördubblats). Under förutsättning att takstolarna är 6 m breda och ligger upplagda med c/c 1200 mm på den vägg där limträbalken avväxlar och balkens spännvidd är 3 m, kan du inte såga ur någonting. Enda chansen är att byta till en bredare balk, t.ex. 90x270 mm.

J justusandersson skrev:
Hur gammalt är garaget? Reglerna för beräkning av snölast har skärpts betydligt de senaste femtio åren (ördubblats). Under förutsättning att takstolarna är 6 m breda och ligger upplagda med c/c 1200 mm på den vägg där limträbalken avväxlar och balkens spännvidd är 3 m, kan du inte såga ur någonting. Enda chansen är att byta till en bredare balk, t.ex. 90x270 mm.
Byggåret är 1978.

Tack för ditt svar, ska fundera på hur jag ska göra. Ett alternativ är väl i så fall att antingen kliva upp i dimension eller gå över till stål.

Ett alternativ är att sänka portöppningen till 2000 som inte kräver någon sänkning av balken.

Men detta skulle oavsett kräva att balken flyttas och centreras men det lär inte ha någon påverkan misstänker jag?

M Mange_c skrev:
att balken flyttas och centreras
Det bör inte ha någon betydelse.
Även 1978 var grundlasten för snö 1,5 kN/kvm i Norrbottens kustland! Det är enklare och billigare att gå upp i bredd med limträ än att byta till stål

• Gilla
Mange_c
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det bör inte ha någon betydelse.
Även 1978 var grundlasten för snö 1,5 kN/kvm i Norrbottens kustland! Det är enklare och billigare att gå upp i bredd med limträ än att byta till stål
Hur ska jag tänka kring bredden på balken i så fall?

Sänker jag öppningen med 1 meter kan jag då sänka balken till 3180 i längd så den blir stående precis på de nya dubbelreglarna?

90x270 var mitt förslag till ersättning av den befintliga balken. Du kan minska längden på balken om övriga takstolar hamnar rätt över reglar.

• Gilla
Mange_c
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
90x270 var mitt förslag till ersättning av den befintliga balken. Du kan minska längden på balken om övriga takstolar hamnar rätt över reglar.
Tack för hjälpen! Guld värt!

J justusandersson skrev:
Tänkte visa hur det blev nu när det är reglat klart.

Blev klarare när jag rivit mer och insåg att takstolarna satt lite ojämt fördelade men cc60 var nog vad de siktat på.

Så jag ersatte regelverket med 45x170 och satte en 90x225 limträ över hela spännvidden.

De dubbla stående för öppningen och limträt skruvlimmades.

Renoverat rum med nytt regelverk och ljusbåge med synlig limträbjälke, verktyg och byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trevligt med återkoppling. Det ser mycket prydligt ut!

• Gilla
Mange_c
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.