Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Tjena !

Försöker att lägga en blogg för första gången...
Har haft så roligt att läsa genom många bloggar, men såg att det finns nästan inga om Hudikhus eller små hus... Nu kommer en !! :P

Först vill jag be ursäkt för min svenska: även om jag har bott typ 11 år i Sverige, en fransman förbli en fransman !! :blushing:

Första bygget för mig, blev en 7 månader fight med Göteborg kommun för att få bygglov men nu är det på gång ! Håller på nu med riv/bygganmällan, olika offerten, ritningar och sånt... :S

Det började med en lång jakt efter den "perfekta" tomten nära jobbet, havet och inte för dyrt. Hittade den här tomten som var ganska billigt men där skulle en gammal ryckel rivas och nya huset inte överstiga "60m2 och 5,5m". Ajabaja tänkte jag, håll på att rita på full och bestämde mig för Skidstahus alt. Hudikhus efter flera besök till Husknuten. Efter köpesavtalet (med skriftlig garanti att få bygglov, tack och lov !) började jag med bygglov ansökan. Det visade sig att max storleken var 60m2... byggarea !!... och höjden var 3,3m.... "takhöjd". Fanns också hårda bullernivå regler, inte lätt...
Efter 3 omgångar ritningar, där jag bestämde mig för Hudikhus pga bättre flexiblitet i ritningar, och 7 månader totalt håll jag bygglov i handen... Jahooo!!!
Men om jag kan ge några "nybörjare" råd:
1- Vid köpavtalet specifierar att du måste få bygglov annars köpet avgår (betalade 10% handpenning)
2- Välj en totalentreprenad husleverantör !! Blir galet just nu med alla offertförfrågor och knappast några svar, och allting hänger på det: bygglånet, byggfelförsäkringen,... Jag ångrar mig
3- Ritar i detalj vad du vill ha !!! jag använde "Google sketch-up" och nu vet jag och alla vad jag pratar om !
4-... det får jag se senare !! ;)
Orkar inte mer i kväll, lägger bara några bilder...

G
Kommer det att ligga i Andalen måntro?

MVH Niklas

Nej, tyvärr Niklas...
Skulle gärna haft råd med en tomt här !!
Ska ligga faktist vid Nolvik, mot Säve flyggplatsen.
Står nämnligen "Nolvik" på ritningarna !
Jag vet, det i inte riktigt i Torslanda, men ganska nära ialf !
Mvh
/Sylvain

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.