2 138 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Ny fasad och så vidare.
Hej. Vi håller på att renovera huset för fullt.
Vi har tagit bort all gammal isolering (som bestod av frigolit). Inte konstigt el-räkningen legat där den gjort. Samtidigt byter vi vissa regler. Lägger på nya isoleringsplattor. Gipsskivor ovan på detta. Och reglar på detta. Nu ska snart ytterfasaden upp som består av 19.5 cm breda brädor. På detta ska sen tunna lock läggas.
Hur som helst. Man vill ju att det ska hålla så långt som möjligt. Men undrar hur man ska göra för "bästa" resultat. Vi har redan köpt färg från Beckers (hoppas nu denna är hyffsat bra, så man inte blev blåst av färghandeln).
Är detta bästa tillvägagångssättet för ny fasad?
1.) Grundolja ändtrö både som ligger i kant med "sockeln" och den som ligger i kant med "taket".
2.) Grundmåla EN (1) gång på alla ytor. Och TVÅ (2) på alla ytor som uttsäts för "kontant"/mycket fukt. Läs: vindbrädor, ändträ och liknandde.
3.) Slutmåla EN (1) gång med slutfärg.
Garaget (som är gult nu, oljebaserad färg) ska också målas. I samma färg (som är ljus grå typ):
1.) Skrapa, borsta.
2.) Mögeltvätt.
3.) Fastadtvätt.
4.) Skölj med vatten
5.) Olja bara "ytor".
6.) Grundmåla bara "ytor".
7.) Slutmåla 1-2 ggr.
Fönster enligt följande:
1.) Kitta fönstret vid behov.
2.) Skrapa, borsta.
3.) Olja allt.
4.) Grundmåla allt i princip.
5.) Slutmåla 2 ggr. Gärna 3 ggr på hårt uttsatta ställen.
Har ni några synpunkter. Låter det vettigt?
Hur målar man sockeln på bästa sätt?
Bör man olja både sidorna av ändträet? Jag vågar påstå det eftersom fukt kan komma från tak och andra ställen (man kan inte alltid lita på utstickande tak och takrännor fullt ut. Utan det kan rinna och liknande som gör att det utsätts för fukt. Men vissa släktingar påstår att det inte behövs. Jag vill mena att det är värt den lilla extra kostnaden. Vad tycker ni?
Mvh/David
ps. kan komma fler frågor... är ny här... och uppskattar all hjälp ni kan ge mig.. tusen tack för att sånna här forum finns!
Vi har tagit bort all gammal isolering (som bestod av frigolit). Inte konstigt el-räkningen legat där den gjort. Samtidigt byter vi vissa regler. Lägger på nya isoleringsplattor. Gipsskivor ovan på detta. Och reglar på detta. Nu ska snart ytterfasaden upp som består av 19.5 cm breda brädor. På detta ska sen tunna lock läggas.
Hur som helst. Man vill ju att det ska hålla så långt som möjligt. Men undrar hur man ska göra för "bästa" resultat. Vi har redan köpt färg från Beckers (hoppas nu denna är hyffsat bra, så man inte blev blåst av färghandeln).
Är detta bästa tillvägagångssättet för ny fasad?
1.) Grundolja ändtrö både som ligger i kant med "sockeln" och den som ligger i kant med "taket".
2.) Grundmåla EN (1) gång på alla ytor. Och TVÅ (2) på alla ytor som uttsäts för "kontant"/mycket fukt. Läs: vindbrädor, ändträ och liknandde.
3.) Slutmåla EN (1) gång med slutfärg.
Garaget (som är gult nu, oljebaserad färg) ska också målas. I samma färg (som är ljus grå typ):
1.) Skrapa, borsta.
2.) Mögeltvätt.
3.) Fastadtvätt.
4.) Skölj med vatten
5.) Olja bara "ytor".
6.) Grundmåla bara "ytor".
7.) Slutmåla 1-2 ggr.
Fönster enligt följande:
1.) Kitta fönstret vid behov.
2.) Skrapa, borsta.
3.) Olja allt.
4.) Grundmåla allt i princip.
5.) Slutmåla 2 ggr. Gärna 3 ggr på hårt uttsatta ställen.
Har ni några synpunkter. Låter det vettigt?
Hur målar man sockeln på bästa sätt?
Bör man olja både sidorna av ändträet? Jag vågar påstå det eftersom fukt kan komma från tak och andra ställen (man kan inte alltid lita på utstickande tak och takrännor fullt ut. Utan det kan rinna och liknande som gör att det utsätts för fukt. Men vissa släktingar påstår att det inte behövs. Jag vill mena att det är värt den lilla extra kostnaden. Vad tycker ni?
Mvh/David
ps. kan komma fler frågor... är ny här... och uppskattar all hjälp ni kan ge mig.. tusen tack för att sånna här forum finns!
Produkter som diskuteras: "Mögeltvätt"
Mögel-Fri Inne Jape
Tvätta bort mögel inomhus
86 kr inkl moms
Läs mer
"3.) Slutmåla EN (1) gång med slutfärg. "
det bästa är nog att slutmåla 2 (två) gånger.
tycker i varje fall jag
trevlig helg //
det bästa är nog att slutmåla 2 (två) gånger.
tycker i varje fall jag
trevlig helg //
Okej. Någon mer som håller med om att man ska slutmåla TVÅ gånger? Kostnaden är ju inte stor alls, så om det ÄR värt så gör vi det lätt.
Men i så fall slutmålar vi den där extra gången först till våren.
Några andra synpunkter?
Och hur är det med oljan nu då ? =)
Tack för svaret BTW.. Uppskattas!! =)
Men i så fall slutmålar vi den där extra gången först till våren.
Några andra synpunkter?
Och hur är det med oljan nu då ? =)
Tack för svaret BTW.. Uppskattas!! =)
Klicka här för att svara