För tydlighetens skull: jag kommer inte dra någon el själv!
Vill bara veta vad jag bör be elektriker om och kolla upp inför. Gäller en stuga som jag är ny ägare till, lite avsides dessutom så svårt att få hantverkare dit ut.
Funderar på att bygga en bastu i ett befintligt förråd, ca 10m från huvudbyggnad. Det finns el framdragen, nedgrävd, som i stort sett bara driftar en lampa och ett par uttag. Det är 3 svarta ledare, och jord. Märkt M.V. Ser fräscht ut men det var nog ett antal år sen det här drogs, knappast senast ägare.
Vad är förutsättningarna att köra en 3-fas 6kwh bastuagg härifrån?
Elcentralen i huvudbyggnad är typ omärkt, oklart kopplat, behöver väl inventera där också. Ingen dokumentation öht.
Har bastuagget mm sen tidigare. Vill gärna nyttja dessa! Tack!
Vill bara veta vad jag bör be elektriker om och kolla upp inför. Gäller en stuga som jag är ny ägare till, lite avsides dessutom så svårt att få hantverkare dit ut.
Funderar på att bygga en bastu i ett befintligt förråd, ca 10m från huvudbyggnad. Det finns el framdragen, nedgrävd, som i stort sett bara driftar en lampa och ett par uttag. Det är 3 svarta ledare, och jord. Märkt M.V. Ser fräscht ut men det var nog ett antal år sen det här drogs, knappast senast ägare.
Vad är förutsättningarna att köra en 3-fas 6kwh bastuagg härifrån?
Elcentralen i huvudbyggnad är typ omärkt, oklart kopplat, behöver väl inventera där också. Ingen dokumentation öht.
Har bastuagget mm sen tidigare. Vill gärna nyttja dessa! Tack!
Jag skulle föreslå att man tar ett snack med en elektriker som kan komma och se på hela anläggningen samtidigt. Det är säkert annat son skall göras och synpunkter från någon som vet är bra. Du vet ju inte faktiskt inte om din anläggning är laglig eller ens säker.D Dalastugan skrev:
Sedan kan du gärna återkomma hit.
Till ett 6 kW bastuaggregat behövs minst 3-fas 10 A. Blir en ny 3-fas kabel från husets elcentral. Den ska ha fem ledare, 3 faser, nolla plus jord. Minst en jordfelsbrytare ska givetvis finnas för hela huset.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 472 inlägg
Jag tycker det finns förutsättningar här för en bastu. Dosan på bild behöver ersättas av en liten elcentral som fördelar.
Se bara till att bastuaggregatet är trefasigt och endast trefasigt så att det inte belastar nollan. Det dröjer väl inte länge förrän vi får se avarter på aggregat som tagits in i landet.
Se bara till att bastuaggregatet är trefasigt och endast trefasigt så att det inte belastar nollan. Det dröjer väl inte länge förrän vi får se avarter på aggregat som tagits in i landet.
Tack för inspel! Det är såklart i den här änden man vill börja när man ringer in elektriker. Sen får vi se vad sägs om den tanken.Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker det finns förutsättningar här för en bastu. Dosan på bild behöver ersättas av en liten elcentral som fördelar.
Här är agget med anslutarsladd. Öppen för ett annat, men klart smidigt om man kan ta det man har. 😉
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 472 inlägg
Har det olika effektlägen? På full effekt så ska det inte belasta nollan.
Annars behöver man kontrollera kabeln i marken. Det är i och för sig snabbt gjort att göra en isolationsmätning. Men i första hand är det bra att inte belasta PEN-ledaren i kabeln i onödan.
Annars behöver man kontrollera kabeln i marken. Det är i och för sig snabbt gjort att göra en isolationsmätning. Men i första hand är det bra att inte belasta PEN-ledaren i kabeln i onödan.
Vet ej, tror inte det har några uppenbara lägen. Den kom begagnad, är ny för mig- som stugan och dess eldragning. Blir en del projekt i sommar, kanske detta blir ett.Bo.Siltberg skrev:
Uppskattar tips, nu har jag lite att gå på inför ett elektrikerbesök.
Klicka här för att svara