Hej,

Tänkte renovera köket.

Vissa vitvaror får nya placeringar.

Utöver detta behövs något/några nya vägguttag ovan bänkskiva.

Tanken är att fräsa in och/eller flytta flexrör i väggen (puts/tegel)

Elektriker får givetvis utföra all inkoppling.

Min fråga: kan dessa kanaler fräsas var som helst, eller ska/bör man fräsa enligt något visst mönster, t.ex, närmaste vägen, eller enbart vertikalt/horisontellt? Finns det regler för detta? finns det regler för min. djup?

(ingen kommer ju veta var dessa kanaler går i framtiden och kan man underlätta för att inte riskera borra i dem så känns det rimligt)

Tacksam för lite input

W Wallman skrev:
Min fråga: kan dessa kanaler fräsas var som helst, eller ska/bör man fräsa enligt något visst mönster, t.ex, närmaste vägen, eller enbart vertikalt/horisontellt? Finns det regler för detta? finns det regler för min. djup?
Eftersom du avser att fräsa in slangar så klassas det som en fast förläggning. Där säger reglerna att ledningarna ska placeras parallellt med rummets kanter. Det är tyvärr allt de säger.

Den tolkning man kan göra är att det ska gå att lista ut var dessa dolda ledningar är placerade. I huvudsak vinkelrätt mot uttag och andra dosor. Vanligen lägger man slangarna nära rummets kanter, t.ex uppe vid taket, och går vinkelrätt ned mot uttag och andra kopplingspunkter. Man kan även går horisontellt mellan dosor på lägre höjd, men då helst endast om det finns stosar på sidan så att slangen inte behöver gå ut uppåt/nedåt för att sedan göra en böj.

Idag är det nog ändå svårt att lista ut var dolda ledningar finns då det ofta är ett stort antal slangar, ibland överdrivet många för att folk inte vill ha synliga kopplingsdosor, så...
W Wallman skrev:
(ingen kommer ju veta var dessa kanaler går i framtiden och kan man underlätta för att inte riskera borra i dem så känns det rimligt)
...då kan man fota väggarna för huspärmen innan de stängs.

W Wallman skrev:
Hej,

Tänkte renovera köket.

Vissa vitvaror får nya placeringar.

Utöver detta behövs något/några nya vägguttag ovan bänkskiva.

Tanken är att fräsa in och/eller flytta flexrör i väggen (puts/tegel)

Elektriker får givetvis utföra all inkoppling.

Tacksam för lite input
Och eftersom du tänker anlita en elektriker så lägg en timme eller två att ta hem elektrikern och gå igenom jobbet på plats. Dels för att han ska ge sitt OK att du gör ett installationsjobb som han sedan ska ta vid och så att han kan ge dig råd på plats hur du bäst ska "fräsa".
Den kostnaden det medför kommer troligen med råge att betala sig. Att sitta på avstånd och ge BRA råd är näst intill omöjligt.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.