Hej,
Får en Resi9 installerad nästa vecka istället för vår gamla från 70-talet. Powertags ska installeras, främst på kyl/frys och frysbox men sen - vad kan de vara smart att koppla in fler powertags på?

Någon här som har en och var satte ni powertags.

Det är väl plånboken som styr. Det kan vara intressant att veta vad alla stora förbrukare drar. T.ex. diskmaskin. Vad skiljer det mellan ECO-programmet och det som diskar rent... :D
Jag skulle sätta på så mkt som möjligt, mest för att det är kul. Har själv Hager QC, hoppas på att de kommer med något likvärdigt.

De är så sant de men tänker att byter man ändå central så blir de inte så mycket dyrare att plugga in en eller två extra tags liksom med tanke på arbetet med centralen.

har några dagar och fundera - iaf hela huset har nu jord i alla uttag och på fredag flyttas elmätaren från källaren.

R Ro36 skrev:
De är så sant de men tänker att byter man ändå central så blir de inte så mycket dyrare att plugga in en eller två extra tags liksom med tanke på arbetet med centralen.

har några dagar och fundera - iaf hela huset har nu jord i alla uttag och på fredag flyttas elmätaren från källaren.
jag skulle nog vilja påstå att powertags är en betydande kostnad. Byte av central går väl beroende på storlek på cirka 10000kr. Några tags och router så har du lagt på 50% på den kostnaden. Det är värt det om man tycker det är kul och är teknikintresserad.

Nu har ju jobbet varit mer omfattande och elcentralen är de sista och om offerten redan är på 60.000kr så är en till powertag för ca 1500kr inte så mycket på det hela...

Ville därför ha tips hur andra har gjort helt enkelt :)

Mikael_L
R Ro36 skrev:
Hej,
Får en Resi9 installerad nästa vecka istället för vår gamla från 70-talet. Powertags ska installeras, främst på kyl/frys och frysbox men sen - vad kan de vara smart att koppla in fler powertags på?

Någon här som har en och var satte ni powertags.
Om det är en villa så kan väl någon del av, eller hela, värmesystemet loggas.
Dels för att kolla förbrukning, dels för att kunna kolla att värmen verkar vara igång medan man är på Thailandsemester mitt i smällkalla vintern.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Om det är en villa så kan väl någon del av, eller hela, värmesystemet loggas.
Dels för att kolla förbrukning, dels för att kunna kolla att värmen verkar vara igång medan man är på Thailandsemester mitt i smällkalla vintern.
jodå, är en villa med fjärrvärme. :)

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ja då vet jag inte. Då är det bättre att logga temperaturen istället för någon elförbrukning, men då ramlar vi ur trådens ämne. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.