Hej,

jag håller på att montera mitt första kök. Köpt av Epoq.

Mitt golv är lite snett och allt täcks av en plastmatta som inte är helt stum heller.

Detta gör att när underskåpen står i lod, så hamnar sidopanelen snett om den ställs mot golvet, samt räcker inte enda upp till kanten. Skåpen blir alltså ojämt högt upp från golvet.

Min fråga är om jag måste sänka underskåpen så dom hamnar i nivå med sidopanelen eller om sidopanelen lufts upp 5mm över golvet för att komma i nivå.

Att sänka underskåpen kommer vara superbökigt då dom hängs på regel in mot väggen (som är i lod). Jag utgick från hörnet och mätte 16cm som ritningen kräver. Sen la jag ett längre vattenpass och skruva upp regeln i lod.

Men det diffar rejält i golvet så blir ojämt högt mellan hörnen framtill, när skäpen riktas i lod.

Att höja sidopanelen kommer väl se fult ut då den inte ligger emot golvet?

Pest eller kolera i mitt huvud. Kan någon ge lite vägledning? 😇

• Svart ugn och vita köksskåp under installation; golvet syns med en träbit i bildens nederkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Underskåp och sidopanel i kök på plastmatta, visar ojämn nivå mellan dem.
    Skapa konto
  • Närbild av vit sidopanel och svart skåpslucka i ett kök, där sidopanelen är en aning högre än luckan.
    Skapa konto
BirgitS
Är det du kallar för sidopanel en skiva som ska stå som avslut bredvid en skåpstomme?
Sådana skivor får man nog ofta såga till och greja med för att det ska bli bra.

Jag vet inte vad syftet med skivan är men om bänkskivan behöver vila på den är det ju viktigt att den går längs med hela stommens överkant. Om skivan bara är där för att det ser snyggt ut med en kant mellan skåpet och spisen så är det ju bara viktigt att den går längs med stommens sida, övriga sidor får man fixa till så att det fungerar.

Själv skulle jag såga bort nedre främre hörnet så att jag inte skulle slå tårna i skivan när jag flyttar mig sidledes till/från spisen.

BirgitS BirgitS skrev:
Är det du kallar för sidopanel en skiva som ska stå som avslut bredvid en skåpstomme?
Sådana skivor får man nog ofta såga till och greja med för att det ska bli bra.

Jag vet inte vad syftet med skivan är men om bänkskivan behöver vila på den är det ju viktigt att den går längs med hela stommens överkant. Om skivan bara är där för att det ser snyggt ut med en kant mellan skåpet och spisen så är det ju bara viktigt att den går längs med stommens sida, övriga sidor får man fixa till så att det fungerar.

Själv skulle jag såga bort nedre främre hörnet så att jag inte skulle slå tårna i skivan när jag flyttar mig sidledes till/från spisen.
Ja precis det är avslutet, så allt ska ha samma färg när det är klart. Ska bli "snyggare" även om spisen står där 🤷‍♂️

Den ger inget stöd för bänkskivan. Endast kosmetika.

Därför jag undrar om den bör fästas så den går dikt an mot bänkskivan och då lämnar en glida mot golvet... eller tvärtom, dikt an mot golvet, men lämnar en glipa under bänkskivan.

Alternativt göra om allt och sänka underskåpen så sidopanelen når hela vägen upp 🫠

BirgitS
Ingen ser om skivan slutar lite ovanför golvet (om ni inte brukar ligga på golvet), särskilt inte om du anpassar formen till sockeln. Om det är stor höjdskillnad kan du lämna lite tomrum (2-3 mm kanske) ovanför skivan också, eftersom det inte syns under bänkskivan.

Naturligtvis ska du inte hänga om skåpen.

• Gilla
flamuren
  • Laddar…
D
Välkommen till uppritat kök med skivor i perfekta 90 grader möter verkligheten. Min bänkskiva som följer tre väggar är inhuggen 4 cm i ytterväggen🙄

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.