Och med den inställningen kommer det bli individuella mätare inom ett par år.

Nerre skrev:
Och med den inställningen kommer det bli individuella mätare inom ett par år.
Det blir det. I polen, sen mätarna installerades, började folk snåla som galningar. Var och en har egen mätare till vattnet. Kall + varm. Levereras bara kallvatten, bekostar ägaren själv uppvärmningen.

Diskamaskin ska jämt kopplas på kallvatten annars har du ju absolut ingen användning av avsköjlingsprogrammet som ska ta bort protein rester från disken. Samt fäster du en diskmaskin som har ett sk kallat aquastop på varmvattnet kan jag nästan garantera att ni får serva den inom två år. Eftersom aquastoppet inte klarar av varmvattnet.

Barbaacid skrev:
Diskamaskin ska jämt kopplas på kallvatten annars har du ju absolut ingen användning av avsköjlingsprogrammet som ska ta bort protein rester från disken. Samt fäster du en diskmaskin som har ett sk kallat aquastop på varmvattnet kan jag nästan garantera att ni får serva den inom två år. Eftersom aquastoppet inte klarar av varmvattnet.
Proteinresterna har förhoppningsvis försvunnit under diskningen. Sköljningen brukar man ha för att få bort diskmedelsrester.
Angående aquastop så tål de nyare maskinerna varmvatten. Tillverkarna brukar rekommendera högst 60 grader på inkommande vatten.

Observera proteinresterna försvinner under avsköljnings programmet som är innan själva diskprogrammet, och just det disk programmet ska vara kallvatten för att få bort proteiner. Säg som ni vill men jag vet att i stort sett alla tillverkare anser att diskmaskiner ska kopplas in på just kallvatten. Har sett alldeles för många problem med maskiner som varit kopplade på varmt vatten.

Redigerat:
BigR
Barbaacid skrev:
[klipp] ...
Säg som ni vill men jag vet att i stort sett alla tillverkare anser att diskmaskiner ska kopplas in på just kallvatten. Har sett alldeles för
många problem med maskiner som varit kopplade på varmt vatten.
Ok då diskuterar vi inte saken mer med dig.

För er andra så kan jag meddela att min Siemens (anpassad för inkoppling på vv) diskar utmärkt rent inkopplad på varmvattnet.

MIn gamla Whirlpool tycker jag diskar lite sämre med varmvatten. Skillnaden är minimal dock.

Jag har beställt en ny electrolux som kan gå på "Varmt & Kallt" enl databladet. Jag ska testa på den också eftersom vinsten är rätt stor för mig (bostadsrätt med varmvatten på brf-avgiften)..

Borde det inte finnas diskmaskiner som har två anslutningar? En för kallvatten och en för varmvatten? Så får man det bästa från båda sidorna av denna diskussion? d^_^b

Rrrrr skrev:
Borde det inte finnas diskmaskiner som har två anslutningar? En för kallvatten och en för varmvatten? Så får man det bästa från båda sidorna av denna diskussion? d^_^b
Borde ju finnas, det finns ju för tvättmaskiner nu. (förvisso dyyyyra)

Man kan nyttja egen billig uppvärmning samt att intelligensen i maskinen ser till att spola kallvatten när det skall vara kallvatten för att bla få disken ren.

Göran.W
JOW skrev:
Finns det något krav på att ha avstängningsventil på blandaren på diskbänken?
Kan man inte ha en blandningsventil under diskbänken, och efter den en avstängningsventil och sen ledning till diskmaskinen?
Nej några sådana krav finns inte utan bara att den sak vara lätt åtkommlig och kopplad på ledningen som går till disk maskinen så en kulventil under diskbänken eller i nära anslutning till disk maskinen är ok.
Men jag rekomenderar att man har den i blandaren och stänger den efter varje disk.
Det finns försäknings bolag som kräver att vattnet stängs efter varje disk och en kulventil under disk bänken är inte så praktiskt då.

ingen som har funderat på att termostaten till diskmaskinen kan gå sönder om man kör den på varmt vatten ?

systemfel skrev:
ingen som har funderat på att termostaten till diskmaskinen kan gå sönder om man kör den på varmt vatten ?
Inte om man köper en diskmaskin som funkar med antingen kallt eller varmt. Annars är det så klart en liten chansning.

Electrolux nya diskmaskiner är gjorda för att kopplas på både kall och varmvatten. Detta är framförallt om du har överskott på varmvatten ifrån tex Bergvärme. Detta görs möjligt genom att en behållare "sparar" vatten ifrån föregående diskomgång och detta används som kallvatten i början utav nästa diskprogram för att få bort äggviteämnen.

Det som många gör fel när dom diskar är att dom fördiskar all disk. Då går det alltså först åt varmvatten för att diska disken under rinnande vatten för att sen köra det i diskmaskinen. Slutsatsen blir att man skall låta diskmaskinen sköta jobbet, skrapa bara av resterna.

Nimajneb skrev:
Borde ju finnas, det finns ju för tvättmaskiner nu. (förvisso dyyyyra)
Amerikanska tvättmaskiner är kopplade till både kall- och varmvatten. Jag har tolkat det som att de kör utan både värmare och termostat.

Väljer man "cold" får man endast kallvatten, "warm" är 50/50 varmt och kallt, medan "hot" är endast varmvatten.

Blev ny miele i mellandagarna. Om man har tillgång till billigare varmvatten max 60 grader rekommenderas det att ansluta varmvatten. Finns tom beräkningar på effektbehov för de olika programmen vid kall resp varmvattenanslutning. formeln verkar vara 4,2 Joule per grad och liter. snabbaste programmet ca 30 min med varmvatten drar 0.22 kw medans kallvattenansluten skulle det vara 0,77 kw programmet tar ca 13 liter vatten och värms till 40 grader.

står inget om att den sparar "kallvatten" i manualen till denna

Jag eldar ved och shuntar 45-50 grader från acctanken till varmvattnet och diskmaskinen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.