BigR
Jörgen H skrev:
När jag flyttade in i min nuvarande hyresrätt fanns ingen diskmaskinsavstängning på blandaren. En ny blandare införskaffades, denna har funktionen att jag kan välja om jag vill köra på varm eller kallvatten till diskmaskinen...[klipp]

Mvh Jörgen
Vad heter blandaren?

pinsamt att se hur folk kan vara stolta över att lura sina grannar och låta dom betala för sitt eget energislöseri.....

Nimajneb skrev:
pinsamt att se hur folk kan vara stolta över att lura sina grannar och låta dom betala för sitt eget energislöseri.....
snälla. Vad hade det kostat att handdiska? Minst 500 om året! Genom att installera en diskmaskin, sparar de på både vattnet som energin åt grannar. Försök att vara rättvis.

Nimajneb skrev:
Det kan ju vara att energin framställs på lite olika sätt.
Fjärrvärme där man eldar sopor.
El är en av de ädlaste energiformerna, det är nästan skamligt att elda upp den i ett motstånd.

Nimajneb skrev:
Jag tycker att du är lite trångsynt. Försök vidga resonemanget lite. Som nämndes ovan, vad kostar det att handdiska? Jag tycker inte att jag lurar någon! Jag betalar för tappvarmvatten och använder troligtvis mindre än andra hushåll eftersom jag duschar på jobbet efter varje arbetspass.

Ok, då kan man kanske få det till att jag skinnar min arbetsgivare?? :rolleyes:

BigR - Blandaren är en FM Mattson, vet inte vilken modell men jag vet att den kostar närmare 3000kr.

/Jörgen

BigR
Tack, ska kolla på blandare med den valfriheten. Då kan jag ju välja om jag vill använda min förenings varmvatten som värms upp av fjärrvärme eller om jag vill värma upp kallvattnet själv och då välja att inte använda vårt gemensamt bekostade varmvatten.

bigr skrev:
tack, ska kolla på blandare med den valfriheten. Då kan jag ju välja om jag vill använda min förenings varmvatten som värms upp av fjärrvärme eller om jag vill värma upp kallvattnet själv och då välja att inte använda vårt gemensamt bekostade varmvatten.
Den var bra!
:D

Blanda inte in olika typer av energisystem.

Syftet med mitt inlägg var att jag reagerade på att någon sa att man sparar pengar genom att låta grannarna stå för kostnaden,detta är inte speciellt vidsynt.
Lite samma sak som att allt "staten" betalar är gratis.

Diskussionen kom ganska långt från ursprungsfrågan om avlagringar i diskmaskinens vattensystem.

Den förblev obesvarad tycker jag. Maskinen blev inkopplad på varmvatten som värms av jordvärmepump. :)

Ja det är ju skillnad på att låta diskmaskinen värmas av energi man betalat själv eller energi som andra betalat. Sen om den energin kommer från varmvattnet eller el spelar ju ingen roll i det sammanhanget.

Nimajneb skrev:
Blanda inte in olika typer av energisystem.

Syftet med mitt inlägg var att jag reagerade på att någon sa att man sparar pengar genom att låta grannarna stå för kostnaden,detta är inte speciellt vidsynt.
Lite samma sak som att allt "staten" betalar är gratis.
Nu får du nog tänka till en gång till. :)

Alla betalar gemensamt för varmvattnet via hyran, oavsett om det är en Brf eller hyresrätt, och i och med att man använder en diskmaskin som går på varmvatten så spar man pengar åt grannarna, jämfört med om man skulle handdiska.

Raceman skrev:
Nu får du nog tänka till en gång till. :)

Alla betalar gemensamt för varmvattnet via hyran, oavsett om det är en Brf eller hyresrätt, och i och med att man använder en diskmaskin som går på varmvatten så spar man pengar åt grannarna, jämfört med om man skulle handdiska.
Han tycker att om Du kopplar DM till kallvatten då sparar DU mer år andra!

Men man spar ännu mer pengar åt grannarna genom att ansluta maskinen till kallvatten.

Ja, man kan fråga sig, hur mycket pengar är det försvarbart att spara åt grannarna egentligen? :D
Sparar grannarna någonting åt mig? :rolleyes:

Raceman skrev:
Ja, man kan fråga sig, hur mycket pengar är det försvarbart att spara åt grannarna egentligen? :D
Sparar grannarna någonting åt mig? :rolleyes:
Visst. De handdiskar. Och deras 11 barn badar bara en gång om dagen.:D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.