P Pin skrev:
Vilka har fem års garanti?
En hel del. Detta är från https://www.elon.se/vitvaror/diskmaskiner/diskmaskiner Sex av åtta här. Hur representativt detta är har jag ingen aning om.

Skärmklipp av diskmaskiner från Elon med priser, energimärkningar och märken som Grundig och Husqvarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kind of... Min Siemens är helidiotisk på detta. Om den precis gått klart och man öppnar luckan lyser belysningen någon sekund, Sen inser maskinen att luckan öppnats och gör "power off", vilket då släcker belysningen. :mad: Det är inte så enkelt som på en traditionell kyl/frys att en mekanisk brytare styr det hela, nej "smart" ska det va...

Nu är i och för sig jag ännu smartare för jag har en HA-automation som reagerar på att luckan öppnas och då gör "power on" igen. Min maskin. Jag bestämmer! :cool:
Tänkte just skriva att det går nog bara att styra med deras app :D

Belysning och uppkoppling mot telefonen är inte något jag saknar på min diskmaskin. Ser inte nyttan med det. Verkar mest som att det är fördyrande finesser som förr eller senare går sönder.

J
En helintegrerad maskin behöver en frontlucka för att du ska kunna fästa ett handtag. Vissa maskiner som ASKO, Gorenje och några andra märken har en stål/plåtlucka som man fäster luckan i medan andra varumärken/modeller enbart har ett öppet "stålskelett" och synlig isolering. Värt att kolla på en tilltänkt modell.

Det brukar finnas "neutrala" luckor (exempelvis i slät rostfritt) att köpa om man inte vill/kan matcha mot kökets övriga luckor. (eller bara vill skapa en accent...).

P Pin skrev:
Men är det inte som kylskåpet att det tänds när du öppnar? Varför ska det lysa när luckan är stängd och maskinen är på? Eller är det någon extern belysning du menar?
Nope, när maskinen är klar och är av och du öpnar luckan=svart, sen trycker man på Power, då tänds lampan. Så i princip lyse lampan den korta stunden mellan man trycker på power, väljer program och sen startar maskinen och därefter stänger. Då slocknar den. Ganska meningslös feature. Den borde rimligen lysa när man öppnar luckan för att tömma eller fylla disk.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Nope, när maskinen är klar och är av och du öpnar luckan=svart, sen trycker man på Power, då tänds lampan. Så i princip lyse lampan den korta stunden mellan man trycker på power, väljer program och sen startar maskinen och därefter stänger. Då slocknar den. Ganska meningslös feature. Den borde rimligen lysa när man öppnar luckan för att tömma eller fylla disk.
Men vad är det för pryoelev som designat detta?:crysmile: Har konkurrenterna samma lösning?

Här måste tweakas. En skarvsladd, koppla sedan in en sån där gammaldags strömbrytare som sitter mot dörren på tex en klädkammare och montera i diskmaskinen. Koppla sedan in en gammal hederlig 40w glödlampa på det. Fortsättning följer i tråden värsta elkopplingen...

• Haha
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
På min Siemens så tänds lampan så fort man öppnar luckan, oavsett om den är på eller inte.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Belysning och uppkoppling mot telefonen är inte något jag saknar på min diskmaskin. Ser inte nyttan med det.
Nyttan med belysning är väl rätt uppenbar? Det har i många år varit ett skallkrav från mig när jag köper en diskmaskin.

Internetuppkoppling kunde även jag varit utan men fick det "på köpet" när jag ringat in maskiner som uppfyllde andra krav. Nu visade det sig i och för sig användbart för att "köra över" pryoleven som designat belysningsautomatiken. Riktigt varför jag skulle vilja starta diskmaskinen på distans har jag dock aldrig fattat. Jag brukar starta den efter det att den är lämpligt fylld och så länge jag inte kan stoppa in disken via nätet behöver jag heller inte starta den på distans.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nyttan med belysning är väl rätt uppenbar? Det har i många år varit ett skallkrav från mig när jag köper en diskmaskin.

Internetuppkoppling kunde även jag varit utan men fick det "på köpet" när jag ringat in maskiner som uppfyllde andra krav. Nu visade det sig i och för sig användbart för att "köra över" pryoleven som designat belysningsautomatiken. Riktigt varför jag skulle vilja starta diskmaskinen på distans har jag dock aldrig fattat. Jag brukar starta den efter det att den är lämpligt fylld och så länge jag inte kan stoppa in disken via nätet behöver jag heller inte starta den på distans.
Det är nästa steg, då får du en robot som plockar i disken, lägger i en tablet och startar.

Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Det är nästa steg, då får du en robot som plockar i disken, lägger i en tablet och startar.
Var beställer jag? Hos oss är jag roboten. :surprised:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.