Det har blivit dags att byta ut diskmaskinen då den vi har nu behöver skruvas isär typ varannan disk, så för att behålla psyket så är det dags att uppgradera.
Men nu börjar nästa huvudvärk, vilken ska jag välja i den gigantiska djungel av diskmaskiner?
Lite saker som jag gärna vill ha i maskinen:
- Ett sånt där smalt bestickfack högst upp istället för korg i botten.
- vill gärna att den torkar riktigt torrt när den är klar, helst även plastdetaljer.
- gärna riktigt tyst
Detta är egentligen inga krav, men något som hade varit skönt att ha.
Försöker läsa på vilka maskiner som är bra, men vet inte vad jag ska titta efter och alla sidor säger olika beroende på var dom får mest "kickback" om någon köper via deras länkar.
Men nu börjar nästa huvudvärk, vilken ska jag välja i den gigantiska djungel av diskmaskiner?
Lite saker som jag gärna vill ha i maskinen:
- Ett sånt där smalt bestickfack högst upp istället för korg i botten.
- vill gärna att den torkar riktigt torrt när den är klar, helst även plastdetaljer.
- gärna riktigt tyst
Detta är egentligen inga krav, men något som hade varit skönt att ha.
Försöker läsa på vilka maskiner som är bra, men vet inte vad jag ska titta efter och alla sidor säger olika beroende på var dom får mest "kickback" om någon köper via deras länkar.
En sån här kanske?
Bosch, Serie 8, toppkorg, 43dB, zeolithtorkning, 5 års garanti.
https://www.elgiganten.se/product/v...n/206097/bosch-series-8-diskmaskin-smv8ycx01e
Ganska dyr, nästan 11.000, men Elgiganten brukar ibland ha nån helg 15-20% rabatt om du kan vänta med inköpet.
Bosch, Serie 8, toppkorg, 43dB, zeolithtorkning, 5 års garanti.
https://www.elgiganten.se/product/v...n/206097/bosch-series-8-diskmaskin-smv8ycx01e
Ganska dyr, nästan 11.000, men Elgiganten brukar ibland ha nån helg 15-20% rabatt om du kan vänta med inköpet.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Miele.Grillen skrev:
Det har blivit dags att byta ut diskmaskinen då den vi har nu behöver skruvas isär typ varannan disk, så för att behålla psyket så är det dags att uppgradera.
Men nu börjar nästa huvudvärk, vilken ska jag välja i den gigantiska djungel av diskmaskiner?
Lite saker som jag gärna vill ha i maskinen:
- Ett sånt där smalt bestickfack högst upp istället för korg i botten.
- vill gärna att den torkar riktigt torrt när den är klar, helst även plastdetaljer.
- gärna riktigt tyst
Detta är egentligen inga krav, men något som hade varit skönt att ha.
Försöker läsa på vilka maskiner som är bra, men vet inte vad jag ska titta efter och alla sidor säger olika beroende på var dom får mest "kickback" om någon köper via deras länkar.
Jag har stort förtroende för Rån&Rön. Går att köpa enstaka test för rimliga pengar.Grillen skrev:
Det har blivit dags att byta ut diskmaskinen då den vi har nu behöver skruvas isär typ varannan disk, så för att behålla psyket så är det dags att uppgradera.
Men nu börjar nästa huvudvärk, vilken ska jag välja i den gigantiska djungel av diskmaskiner?
Lite saker som jag gärna vill ha i maskinen:
- Ett sånt där smalt bestickfack högst upp istället för korg i botten.
- vill gärna att den torkar riktigt torrt när den är klar, helst även plastdetaljer.
- gärna riktigt tyst
Detta är egentligen inga krav, men något som hade varit skönt att ha.
Försöker läsa på vilka maskiner som är bra, men vet inte vad jag ska titta efter och alla sidor säger olika beroende på var dom får mest "kickback" om någon köper via deras länkar.
För övrigt har vi en Siemens som har tuffat på utan direkta problem i snart nio år. Testvinnare i Råd&Rön 2012.
Husägare
· Härnösand
· 35 inlägg
Jag har en bosch
SMU67MW02S. Inköpt 2018. Är super nöjd. Har mineraler som värms upp av diskmaskinen. Luckan är varm i många timmar och torkar disken.
SMU67MW02S. Inköpt 2018. Är super nöjd. Har mineraler som värms upp av diskmaskinen. Luckan är varm i många timmar och torkar disken.
Den är nog riktigt bra. Zeolittorkning är nåt jag aldrig skulle köpt utan när man väl börjat med det, blir snustort även på plast.Keiller skrev:
Jag kör denna i mitt kök och den uppfyller alla krav. https://www.elgiganten.se/product/v...in/206070/siemens-iq700-diskmaskin-sn67zx04ce
Är zeolittorkning robust? Fungerar det över tid?Keiller skrev:
Vad händer när funktionen "lägger av" ?
Fungerar maskinen bra ändå i övrigt?
Husägare
· Härnösand
· 35 inlägg
Jag har något vagt minne av att någon har nämnt att enheten är dyr att byta och att maskinen fungerar dåligt utan den.Joakim Elfving skrev:
Men kan ha fel...
Men om det stämmer så hade iaf jag undvikit den.
Vi köpte en Siemens nu sist och av alla vi haft, Miele, Bosch, Bauknecht, Whirpool känns den som allra bäst. Den har bestickskorgen liggande överst och med det har vi varit positivt överraskande.
Redigerat:
En till som är mycket nöjd med en Siemens. Lite dyrare än billigaste helt klart men har allt du efterfrågar. Tyst, besticklåda överst och torkar torrt. Vad du än köper se till att köpa en maskin med fem års garanti! Skulle nästan säga att den egenskapen står allra högst på min kravlista.
Renoverare
· Uppsala
· 2 173 inlägg
En till som är nöjd med Siemens. Vi köpte en 2014 och det enda som har varit är det kända felet E15, som jag åtgärdade med härför avsett kit (https://www.byggahus.se/forum/threads/siemens-diskmaskin-felkod-e15.303765/page-2). Jag utgår ifrån att den defekten är åtgärdad på nyare modeller. I övrigt har den gått 1-2 ggr per dag utan problem i sju år.
Numera har nog troligen eventuellt zeolit torkningen växt ifrån sina barnsjukdomar. om inte så är det såväl skit dyrt som skitbesvärligt att laga och som sagt hela maskinen lägger ned om inte zeoliten fungerar.Huddingebo skrev:
Min bedömning är att fördelarna inte uppväger nackdelarna men BSH får en testvinnare i olika tester vilket kanske inte skett om de testar över tiden.
Vår förrförra maskin, Bauknecht, hade just en 5-årsgaranti och var bidragande till att vi köpte just den. Under de 5 åren var vi tvungna att ta hem reparatör 9 ggr och då krävde min fru att den byttes ut. I utbyte fick vi en Whirpool som inte ens höll tre år, trots att vi även gjorde reparationer som t ex bytte lucktätning. Den var nog sämsta maskinen hittills, kanske en lågprisvatiant bara för att uppfylla garantin.Alfredo skrev:
Tänk omHenningelvis skrev:
