Det har blivit dags att byta ut diskmaskinen då den vi har nu behöver skruvas isär typ varannan disk, så för att behålla psyket så är det dags att uppgradera.

Men nu börjar nästa huvudvärk, vilken ska jag välja i den gigantiska djungel av diskmaskiner?

Lite saker som jag gärna vill ha i maskinen:
- Ett sånt där smalt bestickfack högst upp istället för korg i botten.
- vill gärna att den torkar riktigt torrt när den är klar, helst även plastdetaljer.
- gärna riktigt tyst

Detta är egentligen inga krav, men något som hade varit skönt att ha.

Försöker läsa på vilka maskiner som är bra, men vet inte vad jag ska titta efter och alla sidor säger olika beroende på var dom får mest "kickback" om någon köper via deras länkar.
 
H
Grillen Grillen skrev:
Det har blivit dags att byta ut diskmaskinen då den vi har nu behöver skruvas isär typ varannan disk, så för att behålla psyket så är det dags att uppgradera.

Men nu börjar nästa huvudvärk, vilken ska jag välja i den gigantiska djungel av diskmaskiner?

Lite saker som jag gärna vill ha i maskinen:
- Ett sånt där smalt bestickfack högst upp istället för korg i botten.
- vill gärna att den torkar riktigt torrt när den är klar, helst även plastdetaljer.
- gärna riktigt tyst

Detta är egentligen inga krav, men något som hade varit skönt att ha.

Försöker läsa på vilka maskiner som är bra, men vet inte vad jag ska titta efter och alla sidor säger olika beroende på var dom får mest "kickback" om någon köper via deras länkar.
Miele.
 
Grillen Grillen skrev:
Det har blivit dags att byta ut diskmaskinen då den vi har nu behöver skruvas isär typ varannan disk, så för att behålla psyket så är det dags att uppgradera.

Men nu börjar nästa huvudvärk, vilken ska jag välja i den gigantiska djungel av diskmaskiner?

Lite saker som jag gärna vill ha i maskinen:
- Ett sånt där smalt bestickfack högst upp istället för korg i botten.
- vill gärna att den torkar riktigt torrt när den är klar, helst även plastdetaljer.
- gärna riktigt tyst

Detta är egentligen inga krav, men något som hade varit skönt att ha.

Försöker läsa på vilka maskiner som är bra, men vet inte vad jag ska titta efter och alla sidor säger olika beroende på var dom får mest "kickback" om någon köper via deras länkar.
Jag har stort förtroende för Rån&Rön. Går att köpa enstaka test för rimliga pengar.

För övrigt har vi en Siemens som har tuffat på utan direkta problem i snart nio år. Testvinnare i Råd&Rön 2012. :D
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Jag har en bosch
SMU67MW02S. Inköpt 2018. Är super nöjd. Har mineraler som värms upp av diskmaskinen. Luckan är varm i många timmar och torkar disken.
 
Keiller Keiller skrev:
En sån här kanske?
Bosch, Serie 8, toppkorg, 43dB, zeolithtorkning, 5 års garanti.

[länk]

Ganska dyr, nästan 11.000, men Elgiganten brukar ibland ha nån helg 15-20% rabatt om du kan vänta med inköpet.
Den är nog riktigt bra. Zeolittorkning är nåt jag aldrig skulle köpt utan när man väl börjat med det, blir snustort även på plast.
Jag kör denna i mitt kök och den uppfyller alla krav. https://www.elgiganten.se/product/v...in/206070/siemens-iq700-diskmaskin-sn67zx04ce
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
En sån här kanske?
Bosch, Serie 8, toppkorg, 43dB, zeolithtorkning, 5 års garanti.

[länk]

Ganska dyr, nästan 11.000, men Elgiganten brukar ibland ha nån helg 15-20% rabatt om du kan vänta med inköpet.
Är zeolittorkning robust? Fungerar det över tid?
Vad händer när funktionen "lägger av" ?
Fungerar maskinen bra ändå i övrigt?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Är zeolittorkning robust? Fungerar det över tid?
Vad händer när funktionen "lägger av" ?
Fungerar maskinen bra ändå i övrigt?
Har ingen aning om livstid på kristallerna. Men är nog mer orolig över allt annat i maskinen går sönder innan
 
Joakim Elfving Joakim Elfving skrev:
Har ingen aning om livstid på kristallerna. Men är nog mer orolig över allt annat i maskinen går sönder innan
Jag har något vagt minne av att någon har nämnt att enheten är dyr att byta och att maskinen fungerar dåligt utan den.
Men kan ha fel...
Men om det stämmer så hade iaf jag undvikit den.
 
Vi köpte en Siemens nu sist och av alla vi haft, Miele, Bosch, Bauknecht, Whirpool känns den som allra bäst. Den har bestickskorgen liggande överst och med det har vi varit positivt överraskande.
 
Redigerat:
  • Gilla
Joakim Elfving
  • Laddar…
En till som är mycket nöjd med en Siemens. Lite dyrare än billigaste helt klart men har allt du efterfrågar. Tyst, besticklåda överst och torkar torrt. Vad du än köper se till att köpa en maskin med fem års garanti! Skulle nästan säga att den egenskapen står allra högst på min kravlista.
 
  • Gilla
Joakim Elfving och 2 till
  • Laddar…
P
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag har något vagt minne av att någon har nämnt att enheten är dyr att byta och att maskinen fungerar dåligt utan den.
Men kan ha fel...
Men om det stämmer så hade iaf jag undvikit den.
Numera har nog troligen eventuellt zeolit torkningen växt ifrån sina barnsjukdomar. om inte så är det såväl skit dyrt som skitbesvärligt att laga och som sagt hela maskinen lägger ned om inte zeoliten fungerar.
Min bedömning är att fördelarna inte uppväger nackdelarna men BSH får en testvinnare i olika tester vilket kanske inte skett om de testar över tiden.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad du än köper se till att köpa en maskin med fem års garanti! Skulle nästan säga att den egenskapen står allra högst på min kravlista.
Vår förrförra maskin, Bauknecht, hade just en 5-årsgaranti och var bidragande till att vi köpte just den. Under de 5 åren var vi tvungna att ta hem reparatör 9 ggr och då krävde min fru att den byttes ut. I utbyte fick vi en Whirpool som inte ens höll tre år, trots att vi även gjorde reparationer som t ex bytte lucktätning. Den var nog sämsta maskinen hittills, kanske en lågprisvatiant bara för att uppfylla garantin.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
En till som är nöjd med Siemens. Vi köpte en 2014 och det enda som har varit är det kända felet E15, som jag åtgärdade med härför avsett kit ([länk]). Jag utgår ifrån att den defekten är åtgärdad på nyare modeller. I övrigt har den gått 1-2 ggr per dag utan problem i sju år.
Tänk om :)
 
  • Wow
Henningelvis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.