RoTe RoTe skrev:
Det är väl en av anledningarna att bildelar är så dyrt i Sverige. Verkstäderna jobbar enligt principen felsöka på förmiddagen, beställa delar, laga på eftermiddagen. Delen får inte finnas längre bort än någon timme.
De reparationer jag gjorde de sista åren var allihopa felsök på morgonen, få tid om en vecka när de fått in artikeln (och nästa lediga tid). Volvo märkesverkstad.

RoTe
S sjoelund skrev:
De reparationer jag gjorde de sista åren var allihopa felsök på morgonen, få tid om en vecka när de fått in artikeln (och nästa lediga tid). Volvo märkesverkstad.
Garantireparation? Oberoende verkstäder jobbar inte så, utan de (och kunden) vill få bilen klar samma dag.

H heimlaga skrev:
10mm rundjärn till formbultar finns inte att köpa för pengar
@heimlaga Vad är det?

Biltema, Jula, Hornbach etc har hett helt okej utbud verktyg med god kvalité så länge man inte köper en borrsats för 35kr.
Förr fanns bara den lokala järnafffären som sålde lokalpruducerade kvalitetsvaror till mycket höga priser.

Men som sagt. Säljer 10 affärer samma skit är det inte ökad konkurrens. Samma sak med 100 TV-kanaler.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Garantireparation? Oberoende verkstäder jobbar inte så, utan de (och kunden) vill få bilen klar samma dag.
Inte garanti. De bokar bara in begränsad tid för felsökning så de aldrig har en kille stå stilla. De bryr sig inte om bilen blir klar eller inte så länge bilen fortfarande rullar.

RoTe
S sjoelund skrev:
Inte garanti. De bokar bara in begränsad tid för felsökning så de aldrig har en kille stå stilla. De bryr sig inte om bilen blir klar eller inte så länge bilen fortfarande rullar.
Då får vi se när de oberoende anammar samma koncept, då borde bildelarna bli billigare även hos dom. Kan man vänta kvar medan felsökning pågår eller felsöker dom någon gång när dom har tid under dagen?

Alfredo Alfredo skrev:
Folk har väl aldrig haft så många alternativ som nu att köpa nästan vad som helst. Enbart Amazon räcker ju till för att man ska få hem ett oerhört utbud på någon dag. Vem menar du är tvingad?
Det är illusionen av alternativ, 95% av allt på Amazon/Ebay etc idag är samma skräp. Mängder av skräp finns som gör att man tror att det finns mycket att välja på, men större delen är samma varianter av lågprisjunk.

RoTe RoTe skrev:
Då får vi se när de oberoende anammar samma koncept, då borde bildelarna bli billigare även hos dom. Kan man vänta kvar medan felsökning pågår eller felsöker dom någon gång när dom har tid under dagen?
Brukar vara någon gång under dagen och antingen få SMS med länk att signera (med BankID) mindre reparation (typ batteri, lampor, etc) som kan göras under dagen (inkl pris) - eller att godkänna pris och tid för att lämna in bilen nästa gång.

Vänta kan man om det är något mindre som ska göras (typ liten service) och felsökningen är något enkelt.

F Festlund skrev:
Det är illusionen av alternativ, 95% av allt på Amazon/Ebay etc idag är samma skräp. Mängder av skräp finns som gör att man tror att det finns mycket att välja på, men större delen är samma varianter av lågprisjunk.
ja bil delar har ju inte amazon sverige eller övriga europa

RoTe
M maria01 skrev:
ja bil delar har ju inte amazon sverige eller övriga europa
Jo lite bildelar finns allt, har själv köpt en del till min Camaro och BMW.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jo lite bildelar finns allt, har själv köpt en del till min Camaro och BMW.
som vad?

RoTe
M maria01 skrev:
som vad?
Strålkastare och lamphållare till sidomarkeringarna var det senaste jag köpte.

H heimlaga skrev:
Tyvärr leder det ofta till att folk får för sig att de är obegåvade och slutar med hantverk. När det egentligen var verktygen och materialet som det var fel på. Det går att uträtta mycket med få verktyg men att göra det med dåliga verktyg är betydligt svårare hur mycket verktyg man än har.
Enkelt uttryckt så ju lägre kunskapen är, desto mer är man hjälpt av bra verktyg.

• Gilla
frepet94
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, inte längre sträckor, men nog sparade jag in ett par tusenlappar ändå. Men jag har ju å andra sidan alla dessa kedjor längs vägen hem från jobbet:
Hornbach, Bauhaus, Byggmax, Jem & Fix, Biltema, Jula, XL-bygg, K-bygg, Beijer, Derome. Några av butikerna har dessutom flera butiker längs min färdväg. Dessutom så finns special butiker inom beslag och mycket annat också. Och även Classe och Kjell.

Jag har lyxen att kunna välja utan att behöva köra några längre omvägar (några hundra meter extra bara).
Var det verkligen värt det med tanke på att Hornbach har prisgaranti? Med deras utbud (och prisgaranti) tycker jag det är väldigt sällan jag har behov av att åka till någon annan butik.

D Dublin skrev:
Var det verkligen värt det med tanke på att Hornbach har prisgaranti? Med deras utbud (och prisgaranti) tycker jag det är väldigt sällan jag har behov av att åka till någon annan butik.
Jo, det är det. Prisgarantin gäller bara likvärdig produkt. Det är upp till mig att bevisa. Sedan har de inte allt heller. Slutligen så är det inte alltid den smidigaste affären, det kan vara trångt inne på lagret med bilen ibland.

Det börjar röra på sig men i blygsam skala, företaget har rekryterat en chef från Coop Östra för att leda satsningen i Sverige men det blir ett fåtal butiker och den första öppnar hösten 2027 men var har ännu inte meddelats.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.