Enligt en låst artikel i Hufvudstadsbladet ska byggvarukedjan Puuilo etableras i Sverige. Någon som vet i vilka städer och vilket sortiment kedjan har. Är det bara kinagrejor eller även bättre saker?
Alltid trevligt med ökad konkurrens.

T
Har varit inne på puuilo kanske 2-3ggr här i finland, skulle säga de är lite blandat, både bättre grejjer och kina grejjer, brukar vara ganska bra pris på många grejjer.

Påminner kanske lite om jula med sortiment🤔 nog för att jag bara vart inne på jula 1 eller 2ggr

• Gilla
Värmelärlingen och 1 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Någon som vet i vilka städer och vilket sortiment kedjan har.
Dom verkar satsa på Pajala och Kramfors... 😉

Krafthylsa från Pajala, märkning 1/2" med 25 års garanti. Kramfors verktygsset för gängtappning, storlekar M6 till M12, på en blå bakgrund.

• Haha
  • Gilla
  • Wow
ConnyK och 6 till
  • Laddar…
Grovt räknat kan man säga att 80% av Puuilos sortiment är kinaskräp av den där kvaliteten som i allra bästa fall håller för ett litet helgprojekt innan det går sönder bortom all räddning. Mycket av det är oanvändbart redan när det hänger på hyllan och duger bara till att kasta bort.

Fast ibland kan man hitta riktigt vettiga saker till vettiga priser bland den återstående 20 procenten.

"Ökad konkurrens" betyder i dag ytterligare en kedja som säljer exakt samma sortiment av exakt samma oanvändbara skräp medan man tvingas leta begagnat eller smida själv eller köpa på nätet om man vill ha verktyg som går att använda.

• Gilla
  • Ledsen
  • Haha
  • Wow
datja och 13 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Grovt räknat kan man säga att 80% av Puuilos sortiment är kinaskräp av den där kvaliteten som i allra bästa fall håller för ett litet helgprojekt innan det går sönder bortom all räddning. Mycket av det är oanvändbart redan när det hänger på hyllan och duger bara till att kasta bort.

Fast ibland kan man hitta riktigt vettiga saker till vettiga priser bland den återstående 20 procenten.

"Ökad konkurrens" betyder i dag ytterligare en kedja som säljer exakt samma sortiment av exakt samma oanvändbara skräp medan man tvingas leta begagnat eller smida själv eller köpa på nätet om man vill ha verktyg som går att använda.
Samma som Jula alltså?

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
C
H heimlaga skrev:
Ja visst f-n är det märkligt!? 😢

J
Är inte så förvånad ser man i sin vänskapskrets så köper de flesta det billiga verktygen istället för kvalitet där begagnat är oftas ett bra alternativ som jag ser det..
Så Kina skräp kommer att ta över mer och mer även bland bilar som det ser ut nu..

J Jansson69 skrev:
Är inte så förvånad ser man i sin vänskapskrets så köper de flesta det billiga verktygen istället för kvalitet där begagnat är oftas ett bra alternativ som jag ser det..
Så Kina skräp kommer att ta över mer och mer även bland bilar som det ser ut nu..
Tyvärr leder det ofta till att folk får för sig att de är obegåvade och slutar med hantverk. När det egentligen var verktygen och materialet som det var fel på. Det går att uträtta mycket med få verktyg men att göra det med dåliga verktyg är betydligt svårare hur mycket verktyg man än har.

• Gilla
Ossian K Olsson och 5 till
  • Laddar…
C
J Jansson69 skrev:
Är inte så förvånad ser man i sin vänskapskrets så köper de flesta det billiga verktygen istället för kvalitet
Lustigt nog i princip tvärtom i min bekantskapskrets. Men det som förvånar mig mest är hur man kan slå upp lada efter lada med exakt samma sortiment som de andra ladorna i området.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
J
H heimlaga skrev:
Tyvärr leder det ofta till att folk får för sig att de är obegåvade och slutar med hantverk. När det egentligen var verktygen och materialet som det var fel på. Det går att uträtta mycket med få verktyg men att göra det med dåliga verktyg är betydligt svårare hur mycket verktyg man än har.
Jag tänkte mer på hållbarheten på Kina verktyg som inte är lika bra som kvalitets verktygen, men visst en stor del av kunskapen sitter hos utövaren, men det var inte det som var min poäng..

J
C cpalm skrev:
Lustigt nog i princip tvärtom i min bekantskapskrets. Men det som förvånar mig mest är hur man kan slå upp lada efter lada med exakt samma sortiment som de andra ladorna i området.
Det förstår du någ att efterfrågan måste finnas där, tror inte dom finska bolagen gör detta helt utan research..

C
J Jansson69 skrev:
Det förstår du någ att efterfrågan måste finnas där, tror inte dom finska bolagen gör detta helt utan research..
Visst är det så, ingen av dessa aktörer är ju några duvungar direkt.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Jag har en stark aning om att det inte längre handlar om att sälja det som folk vill ha utan om att tvinga folk i avsaknad av alternativ att köpa det som ger dem själva störst vinst.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
om att tvinga folk i avsaknad av alternativ
Folk har väl aldrig haft så många alternativ som nu att köpa nästan vad som helst. Enbart Amazon räcker ju till för att man ska få hem ett oerhört utbud på någon dag. Vem menar du är tvingad?

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
påminner mer om biltema en byggkedja hittar inge byggmatrial på hemsidan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.