7 758 läst ·
62 svar
8k läst
62 svar
Ny byggkedja till Sverige
Utbudet ser brett ut men börjar man se noggrannare på det och sortera bort sådant som antingen är alldeles överdrivet komplicerat med priser därefter, och sådant som är så usel kvalitet att det egentligen inte duger så är utbudet väldigt smalt både på verktyg och byggmaterial.Alfredo skrev:
Vi har till exempel sett här på forumet hur svårt det är på många håll att få tag på vanliga 22 eller 25 mm brädslåningsbräder som inte är spårade på baksidan och som går att vända med kärnsidan ut så de håller. Sämsta sortens vankantade bräder till betongformar har försvunnit. Vanliga ohyvlade 2 tums plankor är på väg bort.
Själv har jag periodvis haft svårigheter att få tag på vanlig tretums och fyratums galvaniserad spik till byggen. Vanliga 10mm rundjärn till formbultar finns inte att köpa för pengar om man inte tar en minimibeställning som väl ligger på några ton. Lyckligtvis hittade jag rundjärn på skroten när vi sist formade på ett bygge. Vanliga stålprofiler och balkar 6 meter längder är ytterst svåra att få tag på såvida man inte tar hem ett helt lastbilslass.
Och så vidare
På verktygssidan är det nästan lika illa. Det dräller av krimskrams som inte behövs men vill man ha ordentliga basverktyg av hygglig men inte lyxig kvalitet då blir det problem. Försök köpa en smygvinkel med metallkropp som går att använda för metallarbete utan att plastkroppen smälter. Jag vet att Bahco säljer sådana men jag köpte en och efter en månad på bygge var den utsliten och föll sönder. Felkonstruerad.
Försök köpa ett yxskaft eller en ordentlig spade. Karlstads spadar finns men då måste man ta båten till Umeå.
Produkter som diskuteras: "smygvinkel"
Smygvinkel 9574 Bahco
Överföring ab vinkel till arbetstycke
212 kr inkl moms
Läs mer
När det gäller brist på skruv och spik så är det bara att beställa på nätet. Det kommer fram snabbare än till butiken.H heimlaga skrev:Utbudet ser brett ut men börjar man se noggrannare på det och sortera bort sådant som antingen är alldeles överdrivet komplicerat med priser därefter, och sådant som är så usel kvalitet att det egentligen inte duger så är utbudet väldigt smalt både på verktyg och byggmaterial.
Vi har till exempel sett här på forumet hur svårt det är på många håll att få tag på vanliga 22 eller 25 mm brädslåningsbräder som inte är spårade på baksidan och som går att vända med kärnsidan ut så de håller. Sämsta sortens vankantade bräder till betongformar har försvunnit. Vanliga ohyvlade 2 tums plankor är på väg bort.
Själv har jag periodvis haft svårigheter att få tag på vanlig tretums och fyratums galvaniserad spik till byggen. Vanliga 10mm rundjärn till formbultar finns inte att köpa för pengar om man inte tar en minimibeställning som väl ligger på några ton. Lyckligtvis hittade jag rundjärn på skroten när vi sist formade på ett bygge. Vanliga stålprofiler och balkar 6 meter längder är ytterst svåra att få tag på såvida man inte tar hem ett helt lastbilslass.
Och så vidare
På verktygssidan är det nästan lika illa. Det dräller av krimskrams som inte behövs men vill man ha ordentliga basverktyg av hygglig men inte lyxig kvalitet då blir det problem. Försök köpa en smygvinkel med metallkropp som går att använda för metallarbete utan att plastkroppen smälter. Jag vet att Bahco säljer sådana men jag köpte en och efter en månad på bygge var den utsliten och föll sönder. Felkonstruerad.
Försök köpa ett yxskaft eller en ordentlig spade. Karlstads spadar finns men då måste man ta båten till Umeå.
Brädor, det vill till att man har en såg i närheten. Då kan man få exakt det man behöver.
Ja jag har den möjligheten men det är många som inte råkar bo lämpligt till och inte har tillgång till någon såg.pacman42 skrev:
Problemet är att man borde ha eget stålverk också.
nejdå puuilo har en butik i vasa och handlat mycket där... visst det är ett "tavaratalo" men utbudet är bra och håller och kända märken som "trelleborg.tarmo,wurth,kärcher,bosch,dewalt"B Bitterhetsakademin skrev:
www.puuilo.fi
Det är väldigt bra att Puuilo och Motonet etablerar sig i Sverige. Öppnar kanske ögonen på Svenskarna hur dålig sortiment det egentligen finns på svenska lågprisbutiker men också alla andra butiker. Sverige är ett jävla u land vad det kommer till sortiment på dagligvaruhandeln, matbutik, byggvarobutiker och lågprisbutiker alltså hela retail kedjan. Dollarstore borde också gå helt över till Tokmanni sortimentet.
har motonet mycket hemma på hyllan?V Vectraopc skrev:Det är väldigt bra att Puuilo och Motonet etablerar sig i Sverige. Öppnar kanske ögonen på Svenskarna hur dålig sortiment det egentligen finns på svenska lågprisbutiker men också alla andra butiker. Sverige är ett jävla u land vad det kommer till sortiment på dagligvaruhandeln, matbutik, byggvarobutiker och lågprisbutiker alltså hela retail kedjan. Dollarstore borde också gå helt över till Tokmanni sortimentet.
helt otroligt jag har svårt att köpa bildelar i butik i övriga europa mycket som inte är slit delar till standard bilmärken finns aldrig hemma på hyllan så man får köpa online iställetV Vectraopc skrev:
Det är väl en av anledningarna att bildelar är så dyrt i Sverige. Verkstäderna jobbar enligt principen felsöka på förmiddagen, beställa delar, laga på eftermiddagen. Delen får inte finnas längre bort än någon timme.M maria01 skrev: