7 750 läst ·
62 svar
8k läst
62 svar
Ny byggkedja till Sverige
Jag är tror det i mycket är att kedjorna måste expandera (det ingår i affärsmodellen) och att de sonderar marknaden i Sverige. Öppna några få butiker och se om de kan jobba in sina namn på marknaden. Det är billigare än att bara köpa reklam och det finns tomma lokaler. Håller de sig flytande och konjunkturen vänder så är det lättare att expandera då det redan finns personal som kan butikerna.J Jansson69 skrev:
Alternativt är det hemglass och glassbilen igen dvs en (finsk) firma sätter press på en annan (svensk) firma för ett samgående/uppköp. Att öppna några av de första svenska butikerna i Linköping kan ju ses som en utmaning till biltema.
Har besökt puuilo några ggr i Finland, de hade ändå vettiga grejer, inte massa Kina skräp som andra skriver. Känns som att de hade det mesta man kan tänka sig att köpa, allt från grillsåser till bakaxlarB Bitterhetsakademin skrev:
Konkurrensen i denna bransch är ju redan mördande i Sverige, man får ju fundera på vilka som skall slås ut. Harald Nyborg ser jag allt färre av. Jem & fix är man oftast ensam på, även om de är relativt nyetablerad där jag bor. Jag handlar annars väldigt gärna där då det går snabbt att köra in och un när man är ensam kund...
Hornbach och Bauhaus har ju gott om kunder. Här föredrar jag Hornbach som är billigare och har ett mer annorlunda sortiment än Bauhaus. Bauhaus är dock väldigt populärt bland utländska hantverkare.
Byggmax verkar klara sig bra. Likaså Biltema och Jula. Bland de mer renodlade byggvaruhusen verkar det mer hänga på lokal popularitet och lokala kontrakt om de lyckas eller inte. Jag upplever dock att Beijer Bygg börjar tryckas undan.
K-bygg verkar förresten inte ha fått en nystart sedan de bytte namn.
Vad har ni för erfarenheter från era städer?
Hornbach och Bauhaus har ju gott om kunder. Här föredrar jag Hornbach som är billigare och har ett mer annorlunda sortiment än Bauhaus. Bauhaus är dock väldigt populärt bland utländska hantverkare.
Byggmax verkar klara sig bra. Likaså Biltema och Jula. Bland de mer renodlade byggvaruhusen verkar det mer hänga på lokal popularitet och lokala kontrakt om de lyckas eller inte. Jag upplever dock att Beijer Bygg börjar tryckas undan.
K-bygg verkar förresten inte ha fått en nystart sedan de bytte namn.
Vad har ni för erfarenheter från era städer?
känns ju inte som hög Konkurrensen när alla har samma priser men det kan nog bero på att alla använder samma leverantör och har samma höga import och fraktkostnaderpacman42 skrev:
Konkurrensen i denna bransch är ju redan mördande i Sverige, man får ju fundera på vilka som skall slås ut. Harald Nyborg ser jag allt färre av. Jem & fix är man oftast ensam på, även om de är relativt nyetablerad där jag bor. Jag handlar annars väldigt gärna där då det går snabbt att köra in och un när man är ensam kund...
Hornbach och Bauhaus har ju gott om kunder. Här föredrar jag Hornbach som är billigare och har ett mer annorlunda sortiment än Bauhaus. Bauhaus är dock väldigt populärt bland utländska hantverkare.
Byggmax verkar klara sig bra. Likaså Biltema och Jula. Bland de mer renodlade byggvaruhusen verkar det mer hänga på lokal popularitet och lokala kontrakt om de lyckas eller inte. Jag upplever dock att Beijer Bygg börjar tryckas undan.
K-bygg verkar förresten inte ha fått en nystart sedan de bytte namn.
Vad har ni för erfarenheter från era städer?
Det som skiljer puuilo åt Bauhaus, Hornbach etc är att de inte säljer virke, inte vad jag har sett iaf. Det påminner mycket om Motonet men inte lika mycket inriktning fordonpacman42 skrev:
Konkurrensen i denna bransch är ju redan mördande i Sverige, man får ju fundera på vilka som skall slås ut. Harald Nyborg ser jag allt färre av. Jem & fix är man oftast ensam på, även om de är relativt nyetablerad där jag bor. Jag handlar annars väldigt gärna där då det går snabbt att köra in och un när man är ensam kund...
Hornbach och Bauhaus har ju gott om kunder. Här föredrar jag Hornbach som är billigare och har ett mer annorlunda sortiment än Bauhaus. Bauhaus är dock väldigt populärt bland utländska hantverkare.
Byggmax verkar klara sig bra. Likaså Biltema och Jula. Bland de mer renodlade byggvaruhusen verkar det mer hänga på lokal popularitet och lokala kontrakt om de lyckas eller inte. Jag upplever dock att Beijer Bygg börjar tryckas undan.
K-bygg verkar förresten inte ha fått en nystart sedan de bytte namn.
Vad har ni för erfarenheter från era städer?
Nog skiljer priserna mellan butikerna. När jag i våras handlade material till renovering av en vattenskada så köpte jag detta på fem olika butiker för att dels få det billigaste, dels för att ens få tag på vissa saker utan att behöva erterbeställa dem. Exempelvis så var rörisolering och platonmatta billigast på Biltema. 50 mm XPS cellplast och golvspån var billigast på Byggmax, vägggips och isolering har jag för mig att jag plockade upp på jem&fix, 20 mm XPS hittade jag bara på en butik i hela norra Göteborgsområdet (en klassisk bygghandel) osv osv. Eftersom det var rätt mycket vid varje köp behövde jag inte köra runt utan jag hade släpet med mig till jobbet varje dag och plockade upp nya varor på vägen hem från olika butiker längs vägen.M maria01 skrev:
men inte så mycket att det skulle vara värt att åka runt längre sträckorpacman42 skrev:
Nog skiljer priserna mellan butikerna. När jag i våras handlade material till renovering av en vattenskada så köpte jag detta på fem olika butiker för att dels få det billigaste, dels för att ens få tag på vissa saker utan att behöva erterbeställa dem. Exempelvis så var rörisolering och platonmatta billigast på Biltema. 50 mm XPS cellplast och golvspån var billigast på Byggmax, vägggips och isolering har jag för mig att jag plockade upp på jem&fix, 20 mm XPS hittade jag bara på en butik i hela norra Göteborgsområdet (en klassisk bygghandel) osv osv. Eftersom det var rätt mycket vid varje köp behövde jag inte köra runt utan jag hade släpet med mig till jobbet varje dag och plockade upp nya varor på vägen hem från olika butiker längs vägen.
Nej, inte längre sträckor, men nog sparade jag in ett par tusenlappar ändå. Men jag har ju å andra sidan alla dessa kedjor längs vägen hem från jobbet:M maria01 skrev:
Hornbach, Bauhaus, Byggmax, Jem & Fix, Biltema, Jula, XL-bygg, K-bygg, Beijer, Derome. Några av butikerna har dessutom flera butiker längs min färdväg. Dessutom så finns special butiker inom beslag och mycket annat också. Och även Classe och Kjell.
Jag har lyxen att kunna välja utan att behöva köra några längre omvägar (några hundra meter extra bara).