Hej på er!
Har en nyborrad brunn på ca 40 meter där det sitter en steglös pump och efter det en hydropress. Spolat ur ganska mycket vatten. När man ändå börjar tömma upp vatten är det brunt och man får spola ca 10 min sen blir det klart. Har inga anmärkningar från vattenanalysen utan det är tjänligt utan filter.. vad är fel? Försvinner detta med tiden?

Är din pumpanläggning helt ny i övrigt?
Hur många liter behöver du spola för att det ska bli rent vatten?

Hur mycket har du spolat efter borrningen?
1h, flera dagar i intervaller etc?

Är det tjänligt med anmärkning eller ingen anmärkning alls? Kan du posta provet?

Bifogar vår analys.
Analysrapport av brunnsprovning som visar värden på mikroorganismer, pH, konduktivitet och olika kemiska ämnen i vattenprov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenanalysresultat visande koncentrationer av olika ämnen i tabellformat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är inte tätt mellan foderrör, så nu ska en manchett/ballong sänkas ner i brunnen och täta. Kan det bli bättre och järnhalt en minska kanske? Troligast att det är hög järnhalt I ytvatten än i berggrunden?

Bumpar tråden.

Du har ett surt vatten (lågt pH) troligen ligger det runt 6,0-6,3. Turbiditeten kommer troligen pga det höga järntalet. Nitrat värden över 5 indikerar påverkan av gödsling alt. Avlopp, det höga koliforma bakterier indikerar även det på det.

Järnet är så pass högt, att har du mycket bundet syre kan järnet oxidera i ledningsnätet, vilket skulle förklara bruna färgen.
Blir vattnet grått av syre (som sedan stiger till ytan i glaset) när det kommer ur kranen?
Lukt på vattnet?
Du har ett lågt COD-tal vilket talar för att du inte har en direkt spricka eller läcka från foderröret (men det kan variera beroende på hur marken är uppbyggd.

mogge_73 skrev:
Du har ett surt vatten (lågt pH) troligen ligger det runt 6,0-6,3. Turbiditeten kommer troligen pga det höga järntalet. Nitrat värden över 5 indikerar påverkan av gödsling alt. Avlopp, det höga koliforma bakterier indikerar även det på det.

Järnet är så pass högt, att har du mycket bundet syre kan järnet oxidera i ledningsnätet, vilket skulle förklara bruna färgen.
Blir vattnet grått av syre (som sedan stiger till ytan i glaset) när det kommer ur kranen?
Lukt på vattnet?
Du har ett lågt COD-tal vilket talar för att du inte har en direkt spricka eller läcka från foderröret (men det kan variera beroende på hur marken är uppbyggd.
du skriver troligen 6-6,3, varför, står ju 6,8?

Ingen lukt på vattnet, kan dock smaka järn ibland. Bara druckit av det när det är klart.

Nitrat ligger gränsvärdet på 20, tycker du 8 är för högt ändå?

Ett ph-höjande järnfilter är min lösning kanske?

Analysen visar pH-värdet vid ca 20 grader, vattnet buffrar bättre vid högre temp. och den aggressiva kolsyran frigörs även när du fyller flaskan. Det gör att pH-värdet ligger högre på en ackrediterad analys. Det finns billiga pH-tester för typ pooler man kan testa med.

Nitrat halter över 5 säger man inte vara naturligt utan tyder på att vattnet är påverkat. Inget man behöver åtgärda, men kan förklara det höga koliforma värdet.

Ja, pH-höjning och järnfilter.
Det är dock besvärligt att oxidera så höga järntal med så lågt pH.
Jag skulle nog titta på en två delad lösning.
pH-filter med extra filtersand i, efter det en jonbytare för resterande järnet. Fördelen med det är att du även blir av med kalken.

Jag vet att när min morfar borrade vatten till våran sommarstuga, för ca: 30 år sedan så var vattnet också brunt/ grumligt. Jag minns att det tog väldigt lång tid innan det blev klart vatten. Vi hade inga filter, men det tog lång tid. Typ flera månader innan det lugnade ner sig och blev klart vatten. Detta använde vi oss av i säkert 15 år innan vi kopplade oss till kommunalt vatten, det som vi/ morfar borrade är fortfarande kanonbra vatten och använder oss av dett när vi vattnar lite på sommaren fortfarande.
Det smakar till och med bättre än kommunens vatten, så avvakta lite och se hur det går. Jag tror det kommer att bli bra, men vad jag kommer ihåg så tog det ganska lång tid, typ ca: 1 år, men det blev bättre och bättre hela tiden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.