Micke78 skrev:
hej

Vad kan hända med mitt klinkers golv om det visar sig i framtiden att min gamla gjutjärnsbrunn går sönder?

MVH

Micke
bra fråga :)
Om man får stopp i en golvbrunn, avloppsrör så brukar man rensa/spola stoppet. Stopp i brunn räknas väl inte som en fuktskada - det kan orsaka fuktskadan men det är knappast brunnens fel oavsett av viken material den är :)

Om en golvbrunn/rör under källargolvet börjar läcka så droppar/rinner avloppsvatten ner i sanden/gruset som ligger under huset. Det påverkar knappast din klinkergolv eller orsakar några fuktskador så länge läckan är liten.

Jag undrar vilka fuktskador och försäkringsärenden kan man hitta under en källargolv... som det syftades på i några skrämsel-inläggen ovan? Kan man hitta och få ersätning för fuktskador under en källargolv av cement?
gaia

Jag vill fortsätta på gaias spår.
Vad händer om det droppar lite vatten från brunnen? Jämför det med risken med de gamla gjutjörnsrören som du börjar bila, banka och såga på. Är inte risken ganska hög att du skadar röret vid nästa skarv?

Vidare om du har fuktproblem i källaren, hur bra är det att lägga tätskikt på golvet och väggarna i duschen? Visserligen står det inte att du har tänkt att ha tätskikt men men.

Dusch i källaren är inte lätt. Lite nya tankar bara.

enligt försäkringsbolaget är jag mer eller mindre tvungen att göra det för att kunna använda mig av försäkringen om det skulle hända något. Men du (gaia) menar att försäkringsbolaget är över försiktiga eller rättare sagt rädda om sina pengar?

puu - i min andra fråga på forumet: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/107607-taetskikt-eller-inte.html, så kan du se att jag funderar på detta och har även varit kontakt med bostik-företaget om lämplig lösningar. De relaterar allt till hur utsidans isolering ser ut. Är utsidan av väggen eller undersidan av golvet ordentligt skyddat så ska man ha tätskikt men är det inte det så ska man inte ha tätskikt. lite kortfattat dock, men så var svaret. Vill någon se hela mailet, kontakta mig så vidarebefodrar jag det.

gaia skrev:
bra fråga :)
Om man får stopp i en golvbrunn, avloppsrör så brukar man rensa/spola stoppet. Stopp i brunn räknas väl inte som en fuktskada - det kan orsaka fuktskadan men det är knappast brunnens fel oavsett av viken material den är :)

Om en golvbrunn/rör under källargolvet börjar läcka så droppar/rinner avloppsvatten ner i sanden/gruset som ligger under huset. Det påverkar knappast din klinkergolv eller orsakar några fuktskador så länge läckan är liten.

Jag undrar vilka fuktskador och försäkringsärenden kan man hitta under en källargolv... som det syftades på i några skrämsel-inläggen ovan? Kan man hitta och få ersätning för fuktskador under en källargolv av cement?
gaia
Fast frågan var ju: Vad händer med mitt klinkergolv om min gamla gjutjärnsbrunn går sönder och svaret är: Du får riva upp klinkergolvet och göra om jobbet från början.

puu skrev:
Jag vill fortsätta på gaias spår.
Vad händer om det droppar lite vatten från brunnen? Jämför det med risken med de gamla gjutjörnsrören som du börjar bila, banka och såga på. Är inte risken ganska hög att du skadar röret vid nästa skarv?

Vidare om du har fuktproblem i källaren, hur bra är det att lägga tätskikt på golvet och väggarna i duschen? Visserligen står det inte att du har tänkt att ha tätskikt men men.

Dusch i källaren är inte lätt. Lite nya tankar bara.
Det är egentligen ganska ointressant, även om du säkert har rätt i sak. Samtliga försäkringsbolag lär kräva att du byter brunnen för att försäkringen ska gälla.

Hur länge räknar man att de nya plastbrunnarna ska hålla, 10, 20 eller 50 år? Plast har en tendens att bli sprött med tiden och även om de gamla gjutjärnsbrunnarna rostar en del så är det inte säkert att dessa är så mycket sämre än nutidens plastbrunnar. Varför behöver man byta ut plastbrunnar som är gjorda tidigare än 1990? Är det något materialfel i dessa eller vad är anledningen?

Tigersågen skrev:
Varför behöver man byta ut plastbrunnar som är gjorda tidigare än 1990? Är det något materialfel i dessa eller vad är anledningen?
Anledningen är väll att man inte kan ansluta tätskicktet korrekt till äldre brunnar.

frågan började med att byta en golvbrunn. Nu har jag konstaterat att det blir ett byte av golvbrunn samt en installation av en ny golvbrunn i bastun. Har konstaterat det blir jobbigare att spackla ett fall i bastun, så vattnet går utåt istället för att sätta in en ny golvbrunn i bastun. Där ser man hur saker förändrar sig, ju mer man lär sig.

Micke78 skrev:
warwick, tack för bilden. det ser ut som att du tvingades ta bort mycket betong. Hittade du en skarv på det gamla röret som du fäste det nya på eller?
Kapa röret så sätter du på en "Gummimuff" och montera den på Gjutjärns röret och sedan drar du plat rör från gummimuffen till Plurus brunne. Men använt inte vinkelslip/kapskiva. Utan använd en tigersåg. Du förstör rören annars (de blir för varma och kan bli sprickor).

Hur högt du skall sätta brunne beror på vad du skall göra sedan. Lägga golvärmen osv. Men jag tycker att det är bättre att sätta brunne lite förlågt en för högt. Anledningen är att det går att sätta i förhöjningsringar i fall brunnen blir för långt ned. Får du den för högt kanske du inte får till ett bra fall och det är faktiskt värre.

Jag gjorde fyllde hålet först med singel runt rören och under kanterna på plattan eftersom den vad underminerad. Sedan flyllde jag med det som jag fick loss då jag bilade bort golvet. Sist lade jag snabb golv betong som inte behöver härda i flera månader. Det går att lägga golv redan dagen efter om man så vill.

/Kjell

• Bad_4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bad_5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
okej, då blir det tigersågen istället.
Testade du att försåga med vinkelslipen innan du gick på med bilningsmaskinen?
Jag räknar med att golvet kommer höjas cirka 10mm i samband med klinkern.

Micke78 skrev:
Jag räknar med att golvet kommer höjas cirka 10mm i samband med klinkern.
Du har nog koll men för att klargöra.
Golvbrunnen ska sitta i samma höjd som det sista lagret betong/flytspackel.

Micke78 skrev:
okej, då blir det tigersågen istället.
Testade du att försåga med vinkelslipen innan du gick på med bilningsmaskinen?
.
När jag bila upp runt mina gamla rör testa jag att såga med stora vinkelslipen. Visserligen blev det raka och snygga spår men att det dammar så förjäklit gör att det inte är värt det. Det går ganska lätt att bila bort bit för bit.
Akta dig för att försöka få loss för stora bitar för då kan plattan spricka på fel ställe.

tack för påpekande om höjden, visste det dock. har läst purus monterings anvisningar. jag funderar nu på att sätta in en spygatt i bastun för att göra det ordentligt. så det kommer bli mycket bilande dessvärre.

så du rekommenderar inte vinkelslipen, jag har jobbat med vinkelslip tidigare, dock så har jag aldrig bilat. Om man ser det så, vilket tar kortast tid och är lättast? frånsett damningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.