Hej Jag håller på att renovera ett rum med bastu och dusch i. Detta rummet ligger i källaren som ligger under markytan. Huset dränerades om efter alla konstens regler 2005, med platonmatta och allt.

Jag har i en tidigare tråd fått rekommendation att byta golvbrunn, så det kommer jag att göra.
Det jag funderar på är tätskiktet, jag kommer att lägga klinker på hela golvet (betonggolv). Jag kommer lägga dessa klinkerplattorna direkt på betongen. Jag har hört att man inte ska ha något tätskikt på grund av att det hämmar betongen från att andas.

För att inte något vatten ska tränga upp i den träreglade bastuväggen, så funderar jag på om jag ska låta klinkern gå upp en decimeter på väggen: Bakom denna decimeter bör jag ha något tätskikt, och dessutom något annat material utanpå träet. Jag har hört att man inte ska applicera tätskikt direkt på organiskt material.

Sedan har jag tänkt mig att jag ska sätta kakel på hela ytterväggen samt på de övriga två vägarna i duschutrymmet. Jag kommer att sätta väv på väggarna i själva omklädningsdelen.
Då antar jag att jag borde ha ett tätskikt på de två innerväggarna i duschhörnan med golvbrunnen i, men inte på ytterväggen för att den ska ha möjlighet att andas.

Mina frågor då:
1/ Ska man applicera tätskikt på ett betonggolv, som ligger på marken?
2/ Kan man applicera tätskikt på ett organiskt material, om inte vad ska man sätta så att man kan sätta en klinkerlist längst ner vid golvet?
3/ Ska man applicera tätskikt på en yttervägg i betong som är dränerad nyligen på utsidan?
4/ Ska man applicera tätskikt på de två innerväggarna i betong?

Tacksam för alla kommentar och svar
Micke

• skiss-duschbastu.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Där ser man, här tar du upp det.

Jag kan bara berätta hur jag gjort i mitt liknande projekt.
Källare från 51 men omdränerat och utvändig isolering 2006.

Tätskikt i duschhörnan ca 1m2 på golvet (90*90 duschväggar) och på väggar, 1 ytterväg och en tegelvägg mot bastu.

Annars har jag inget tätskikt förutom på den nya uppreglade väggen mellan bastu och badkar. Ingen plast i bastun, isolerar bara innerväggarna (och taket), endast luftspalt och panel på ytterväggarna.

Två nya golbrunnar, den i duschen men klämring osv men den till badkaret helt utan tätskikt.

Kan det inte bli så att vatten tränger ner och under tätskiktet om man bara gör 1m2? Ska snart göra samma sak.

Kolla tråden "badrum". Där finns svaren......................

jag kommer nog vid närmare eftertanke även passa på att dra in en golvbrunn i bastu från den i duschen.
Sedan har jag nog tänkt mig tätskikt på alla innerväggar i duschrummet och golvet i duschen. Annars blir det inget med tätskikt alls. Förutom en liten list ut med bastuns vägg mot duschen.

Mikael_L
Micke78 skrev:
jag kommer nog vid närmare eftertanke även passa på att dra in en golvbrunn i bastu från den i duschen.
Ett tips kan vara att i duschen sätta en golvbrunn men inlopp från spygatt (sitter ovanför vattenlåset) och koppla det till en spygatt i bastun. Spygatt saknar vattenlås.

Då har du inget vattenlås i bastun som torkar ur och det börjar lukta, ifall det inte bastas på ett tag.

vad är en spygatt?
bastun kommer användas hyggligt frekvent, många pilsner har det blivit där redan. nu ser man otåligt fram emot att det blir färdigt, så det kan bli fler.
Problem när man jobbar heltid och har familj, svårt att få tiden att räcka till.

såg vad en spygatt är, är det samma monteringsanvisningar som en vanlig golvbrunn?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.