Hej!

Vår spis har tyvärr gått sönder. Vi har lyckligtvis fått en bättrebegagnad av grannen. När jag nu ska koppla in den blev jag dock något förvånad, vår gamla ska vara en 400v spis (det står på) likaså ska den ”nya” också vara det. Vår gamla har dock endast tre vanliga stift på hanen och ett brett. Den ”nya” har fyra och ett brett. Vår hona har det fjärde hålet, så rent fysiskt är det inga problem att koppla in men Är det bara att koppla in och köra? Eller kan något gå riktigt fel?

Ja, någonting kan gå riktigt fel även om risken låter som liten i ditt fall.

Dim gamla spis använder uppenbarligen inte nollan, för det är detta stift som saknas, eller hur?
Kontrollera inkopplingsanvisningen på den nya spisen ifall den använder nollan eller inte. Ta en bild om du är osäker för det kan vara lite lurigt. Det får inte stå något om "230 V" eller "400 V 3N~".

Här är ett exempel på hur det kan se ut:

Och här ett exempel på en 230 V spis som måste ha en nolla:

Om den behöver en nolla bör du kontrollera att ditt perilexuttag har en nollan framdragen. Det är vanligt att det saknas i äldre hus. Det gör du genom att bryta strömmen och titta under kåpan på uttaget. En kontrollmätning kan sedan göras.

• Gilla
EdvardK
  • Laddar…
  • Gilla
EdvardK
  • Laddar…
Öppna stickproppen på nya spisen och sen om 4:e stiftet (nollan) är anslutet. Köper man ny lös stickpropp följer det alltid med ett stift för nollan oavsett om det behövs eller inte.
Ta också en bild på märkplåten och om det finns inkopplingsanvisning.

Protte

• Gilla
EdvardK
  • Laddar…
Tack för all hjälp. Nu blev jag lite nervig. Bilder och följdfrågor kommer om ca 1h då jag är hemma från handlingen.

Nu har jag bilder och om jag förstått rätt så borde det här funka. Först kommer bonus bilder från när jag bröt strömmen och tog av kåpan på kontakten:
Kanske lite svårt att se på bilden men
Vänster nere = svart
Vänster uppe = brun
Höger uppe = svart med vitt streck i
höger nere = blå
mitten nere = grön/gul
Jag antar att det alltså finns en nolla eftersom den blå sladden ändå sitter där, även om man ju aldrig vet säkert om man inte mäter. Jag äger en multimeter men min erfarenhet sträcker sig till att mäta volten på båtbatteriet så det vore skönt att slippa.

Nu kommer bild på kopplingsschema på gamla spisen:
Kopplingsschema på en spis med etikett som innehåller ledningsanvisningar och elementscheman för 400V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en grön elektrisk anslutningskontakt med texten "16A/400V" mot köksbakgrund.
Skapa konto

Nu kommer "nya":
Etikett på baksidan av en spis som visar kopplingsscheman och tekniska specifikationer.
Skapa konto
Hand håller en vit elektrisk kontakt med etiketter och trådfästen synliga.
Skapa konto

Så vad tror ni? Jag tror att det funkar, men det baseras nästan enbart på magkänsla förstärkt av det Bo.Siltberg skrev om Nollan.

• Öppen elkontakt med färgkodade kablar: svart, brun, blå och grön/gul, mot en vägg.
    Skapa konto
tommib
Inga problem, bara att plugga in. Nya spisen har elementspänning 400 V så den använder inte nollan.

Det kan för framtiden vara bra att konstatera med mätning att nollan finns i uttaget (extremt sannolikt) men om du inte är bekväm med mätningen ska du låta bli.

Det kan tilläggas att mätningar på bilbatteri är potentiellt betydligt farligare än mätningar i en normal hushållsanläggning. Kortslutningsströmmen från ett blybatteri kan vara 1-2 kA vilket räcker utmärkt för att ge en ljusbåge eller andra otrevliga effekter.

tommib tommib skrev:
Inga problem, bara att plugga in. Nya spisen har elementspänning 400 V så den använder inte nollan.

Det kan för framtiden vara bra att konstatera med mätning att nollan finns i uttaget (extremt sannolikt) men om du inte är bekväm med mätningen ska du låta bli.
Tack för det! Skippar nog mätningen. Köket renoveras nästa sommar och bara den här "nya" spisen håller fram till dess så får en elektriker fixa med det där. El förvirrar mig, det är ju tydligen inte +/- som jag fick lära mig i skolan :D

Demmpa Demmpa skrev:
Det är Perilex uttag & stickkontakt,
Den nya spisen har den 400V element eller 230V element?
Misstänker att det är 230V element.

Det du måste kontrollera är att nollan finns i uttaget.

Ta och läs Bo Siltbergs eminenta spisbibel,

Spisbibeln - att elektriskt välja spis, häll och ugn
[länk]

Samt specifika inlägget,
[länk]
Fin bibel! Jag förstår dock inte allt då det här med el i mitt huvud bara är +/- men så funkar det tydligen inte när det inte längre handlar om ett litet batteri... :D

tommib
El är inte rocket surgery men man bör läsa på om det och förstå om man tänker pula med det.

Du låter klok som avstår när du känner dina egna begränsningar. Om du ändå är intresserad har Kjell & Co en bra grundläggande faktabank om el. Kolla den klistrade tråden i början på elforumet. Bo Siltberg har också skrivit en utmärkt handledning till det svenska elsystemet men den är på lite högre nivå tycker jag, den är bra att läsa efter om man vill förstå mer.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
E EdvardK skrev:
Kanske lite svårt att se på bilden men
Vänster nere = svart
Vänster uppe = brun
Höger uppe = svart med vitt streck i
höger nere = blå
mitten nere = grön/gul
Är kontakten eller bilden upp o ner?
Normalt är blå nolla upp till vänster i illustrationer.

L Leif i Skåne skrev:
Är kontakten eller bilden upp o ner?
Normalt är blå nolla upp till vänster i illustrationer.
Jag är relativt säker på att kontakten är upp och ner :)

tommib
När du sätter i kontakten, pekar sladden uppåt? I så fall är den upp och ner.

Super tack för hjälpen!

tommib tommib skrev:
När du sätter i kontakten, pekar sladden uppåt? I så fall är den upp och ner.
Japp det gör den. Värt att ändra?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.