Jag har ett äldre låshus som jag skulle vilja ha en nyckel till. Går det att få tag på? Tycker också det känns som att det saknas någon del till låsmekanismen, men det kan vara mina otränade ögon.

Om inte det är möjligt, finns det ett liknande nytillverkat låshus att få tag på? Skulle vara skönt att inte behöva göra allt för stora ingrepp på dörren och karmen.

• IMG_2039.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2041.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där låsen kan du nog använda en tilltäljd glasspinne till. 🙂
Ser ut som att nyckeln bara puttar låsblocket fram och tillbaka när man vrider runt den.

Bästa svaret

Det är möjligt att göra nyckel till det deuxbattantlåset.
Det som ligger jämte låshuset i bild är en metallbit som gör att det krävs en profil istället för ett oprofilerat ax.
Det finns ofta färdiga Aledal nycklar som passar men ibland krävs viss modifiering eller att man filar till ett nyckelämne från grunden.

Det låshus som man ersätter med är 40C eller 40B7 med dorndjup 45,50 eller 55.
Det låshus som länkas i tråden är ett Eskilstuna kulturbeslag 5220 med dorndjup 44mm.

1 123abc skrev:
Det är möjligt att göra nyckel till det deuxbattantlåset.
Det som ligger jämte låshuset i bild är en metallbit som gör att det krävs en profil istället för ett oprofilerat ax.
Det finns ofta färdiga Aledal nycklar som passar men ibland krävs viss modifiering eller att man filar till ett nyckelämne från grunden.

Det låshus som man ersätter med är 40C eller 40B7 med dorndjup 45,50 eller 55.
Det låshus som länkas i tråden är ett Eskilstuna kulturbeslag 5220 med dorndjup 44mm.
Tack! Då ska jag se om jag kan hitta en nyckel eller ett ämne. I värsta fall får jag ersätta med ett nytt låshus.

A
En "U"-nyckel passar, med rätt höjd och bredd, dom täcker upp "kors" och "o" (som detta egentligen är). Kors och o har ett lodrätt spår i mitten, med ett kors (ett vågrätt spår så det blir ett kors), fanns tre höjder på spåret, likaså med o (ett runt hål istället för vågrätt streck). U-nyckel är helt öppen i mitten och passar därmed bägge typerna.

Vi har låtit tillverka nycklar till identiska låshus genom att lämna in låshuset till närmaste låssmed. Han provade ut rätt nyckelämne och slipade till. Se till att smörja huset först så det går lätt att öppna och stänga bara.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.