S sebastiannielsen skrev:
Men läkarlegitimation är ju faktiskt ett utmärkt exempel. Där krävs bara en utbildning. Du behöver inte skicka in någon praktik eller något eller visa att du jobbat som undersköterska i 4 år eller liknande. Skulle säga att det är lättare att få läkarlegitimation än elektrikerlegitimation (för den som är socialt utstött).
Hört talas om AT-läkare ? det är ju egentligen i princip samma som elektrikerns lärlingsperiod.

Först går du en läkarutbildning, sedan gör du AT-tjänstgöring = "praktik".

Skillnaden är att en läkare har ganska gedigen utbildning på högskolenivå (5-6 år tror jag), medans elektrikern egentligen inte behöver någon utbildning alls (enl lagen), men oftast har en gymnasieutbildning bakom sig.

Du kan med andra ord, med rätt kunskaper, skaffa dig behörighet att skära i andras människokroppar under bedövning och skriva ut allehanda möjliga narkotikaklassade tabletter, men inte med att koppla med el. Då behövs praktik också.
Vilket är farligast och har störst risk för dödsfall?
En AT-läkare får normalt inte skriva ut läkemedel, det är först med godkänd AT-tjänstgöring man får sin läkarlegitimation och därmed generell förskrivningsrätt.

Det finns vissa undantag, men narkotiklaklassade preparat som i ditt exempel får du INTE skriva ut utan läkarlegitimation.

GlennB GlennB skrev:
godkänd AT-tjänstgöring man får sin läkarlegitimation och därmed generell förskrivningsrätt.
Kollade nu och du har faktiskt rätt, bara det att det verkar "ingå" i läkarutbildningen, vilket gör att det blir missvisande på socialstyrelsens webbplats. Man tror det räcker med en teoretisk utbildning och någon form av kunskapsprov, men verkar kräva heltidspraktik i 18 mån, som dock ska "ingå" i utbildningsprogrammet.

Skillnaden mot elektriker är således bara att praktiken görs "utanför" utbildningen.

GlennB GlennB skrev:
Det är väl relativt lätt för elektriker att få anställning afaik
Nope.
Alla arbeten, to.m. att vända burgare på donken, kräver minst 3 års arbetslivserfarenhet med referenser.
Finns en anledning till att arbetsförmedlingen kastat ut mig 3 ggr med epitetet "oanställningsbar".

En sak om man har kontakter, en vän eller anhörig som kan "få in första foten", annars blir det bara ett moment 22.

Därför jag har DV-praktik just nu. Tyvärr fanns det ingen firma som har DV-praktik på elinstallation, annars hade det varit en väg att gå.

GlennB GlennB skrev:
detta under provanställningen lär du inte få stanna
Man har ju läst i tidningen om hur chaufförer som kört rattfulla får stanna på jobbet, arbetsgivaren är istället skyldiga att ordna med behandlingsprogram. Man får tydligen inte bara ge en rattfull sparken.
https://www.vk.se/2015-12-29/rattonykterhet-sallan-skal-till-uppsagning

Och då är ändå rattfylla ett brott, jämfört med av okunskap koppla fel.

Så man förstår egentligen firmornas rädsla från att anställa något "jippo de aldrig hört talas om", inga referenser, blanka papper förutom en elutbildning. Går det snett är det svårt att bli av med personen.
T.om. arbetskraftinvandrare har större chans att få anställning - men de har ju papper från hemlandet.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J
GlennB GlennB skrev:
Hört talas om AT-läkare ? det är ju egentligen i princip samma som elektrikerns lärlingsperiod.

Först går du en läkarutbildning, sedan gör du AT-tjänstgöring = "praktik".

Skillnaden är att en läkare har ganska gedigen utbildning på högskolenivå (5-6 år tror jag), medans elektrikern egentligen inte behöver någon utbildning alls (enl lagen), men oftast har en gymnasieutbildning bakom sig.

En AT-läkare får normalt inte skriva ut läkemedel, det är först med godkänd AT-tjänstgöring man får sin läkarlegitimation och därmed generell förskrivningsrätt.

Det finns vissa undantag, men narkotiklaklassade preparat som i ditt exempel får du INTE skriva ut utan läkarlegitimation.
Stämmer delvis. Dock är läkarutbildningen nyligen ändrad till 6 år i Sverige och du kan ansöka om legitimation direkt vid examen. AT håller därför på att fasas ut. Detta gäller alltså dom som tar examen om några år och har även gällt sedan länge om du har studerat sexårig utbildning i ett annat europeiskt land.

GlennB GlennB skrev:

Nja. AT-läkare samt läkare utan legitimation får skriva ut läkemedel genom förordnande från socialstyrelsen. Narkotikaklassade läkemedel brukar ej vara undantagna. Däremot krävs en anställning. Med legitimation följer fri förskrivingsrätt och därmed möjlighet att förskriva även utan anställning.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
J jalmars skrev:
Stämmer delvis. Dock är läkarutbildningen nyligen ändrad till 6 år i Sverige och du kan ansöka om legitimation direkt vid examen
Kanske vi får se någon liknande förändring på elbehörighetssidan också i framtiden. Med tanke på att elsäkerhetsverket i diskutionen om solceller skrev att man håller på att se över regelverket, både vad man får göra själv, men också se över någon form av "privatbehörighet" för att möjliggöra eget elarbete utan att det drabbar konkurrensen för elinstallatörer (anledningen till att arbetet med ett teoriprov men också personlig behörighet sköts i sank)

C
En annan variant jag funderar på är om det finns något land som saknar praktikkrav på sin elinstallatörsbehörighet, dvs där det räcker med att i princip göra ett teoriprov och få sitt elcert.
Nu var det länge sedan, men jag kollade lite på det och vill minnas att det fanns några intressanta alternativ inom EU, bl.a. i baltikum. Så det kanska kan vara värt att rota vidare i.

hsd hsd skrev:
Mm

Man kan ju tänka sig en lösning där elektriker besöker och förklarar hur och vad som ska göras sen utför hempularen jobbet och elektriker besöker samt kontrollerar å godkänner och spänningssätter
Hela processen faktureras och betalas
Den där funkar inte.
En elinstallatör kan inte godkänna en icke elektrikers elarbete och göra det godkänt utan att denne elinstallatör då får ta på sig hela installationen och ansvara för det som utförts. En av anledningarna är att en icke elektriker inte får utföra elinstallationer och ett sånt jobb kan då aldrig bli lagligt.

Vem skulle ta ansvar om det blir ett fel?

Blir nog elinstallatören och dennes försäkringsbolag.

Vill en elinstallatör ta på sig totalt ansvar över jobb på säg 30 tim om denne gjort allt via firman och istället få betalt för instruktion, besiktning o inkoppling kanske 10 tim för allt ansvar så är det upp till den elinstallatören men lagligt kan det aldrig bli.

K Kenta_S skrev:
men lagligt kan det aldrig bli.
Det är det som är skillnaden, att förut (innan 2017) så krävdes det ett faktiskt anställningsavtal för att man skulle få jobba "under överinseende" av en annan elektriker.

Nu är reglerna ändrade så att det krävs inget särskilt förhållande mellan elinstallationsföretaget och den som utför jobbet, mer än att "personen ska omfattas av företagets egenkontrollprogram".

Så rent tekniskt skulle den idén fungera, bara det att jobbet måste på något sätt "förbokas". Man måste på förhand bestämma vilka som ska ingå i företagets egenkontrollprogram och sedan besluta hur man avgör detta. (exempelvis alla anställda, eller alla anställda på avdelning X, eller alla som slutfört utbildning X10-b67-9379853-a4 i företaget, eller alla som beviljats medlemsskap via ett teoriprov)

Rent tekniskt skulle det då gå att definera i egenkontrollprogrammet att den som erhållit instruktion från företaget gällande vissa moment får utföra detta jobb bara om det på förhand godkänts av företaget.

Enda är att om företaget tar in "fel" personer i sitt egenkontrollprogram kan företagets elektriker bli av med behörigheten. Så därför gäller det att fundera på hur man säkerställer att de man tillåter in i sitt egenkontrollprogram har kunskapen.

Därför jag tänkte någon form av teoriprov.

Ett egenkontrollprogram går ju även begränsa ännu mer än vad behörighetsnivåerna (B, AL, A) tillåter, så det skulle ju gå utmärkt att i en del av detta egenkontrollprogram ha ett teoriprov om installera extra vägguttag eller koppla in dosbrytare/dosdimmers, och sedan låta den "kvasi-behörighet" man ger ut genom egenkontrollprogrammet enbart omfatta detta.

K Kenta_S skrev:
ett sånt jobb kan då aldrig bli lagligt.
Vad menar du med "ett sånt jobb"? Själva handlingen eller resultatet av den, det vill säga den förändrade elanläggningen?

Det är det som är skillnaden, att förut (innan 2017) så krävdes det ett faktiskt anställningsavtal för att man skulle få jobba "under överinseende" av en annan elektriker.

Nu är reglerna ändrade så att det krävs inget särskilt förhållande mellan elinstallationsföretaget och den som utför jobbet, mer än att "personen ska omfattas av företagets egenkontrollprogram".

Så rent tekniskt skulle den idén fungera, bara det att jobbet måste på något sätt "förbokas". Man måste på förhand bestämma vilka som ska ingå i företagets egenkontrollprogram och sedan besluta hur man avgör detta. (exempelvis alla anställda, eller alla anställda på avdelning X, eller alla som slutfört utbildning X10-b67-9379853-a4 i företaget, eller alla som beviljats medlemsskap via ett teoriprov)

Rent tekniskt skulle det då gå att definera i egenkontrollprogrammet att den som erhållit instruktion från företaget gällande vissa moment får utföra detta jobb bara om det på förhand godkänts av företaget.

Enda är att om företaget tar in "fel" personer i sitt egenkontrollprogram kan företagets elektriker bli av med behörigheten. Så därför gäller det att fundera på hur man säkerställer att de man tillåter in i sitt egenkontrollprogram har kunskapen.

Ett egenkontrollprogram går ju även begränsa ännu mer än vad behörighetsnivåerna (B, AL, A) tillåter, så det skulle ju gå utmärkt att i en del av detta egenkontrollprogram ha ett teoriprov om installera extra vägguttag eller koppla in dosbrytare/dosdimmers, och sedan låta den "kvasi-behörighet" man ger ut genom egenkontrollprogrammet enbart omfatta detta.

Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du med "ett sånt jobb"? Själva handlingen eller resultatet av den, det vill säga den förändrade elanläggningen?
Om man utfört eljobb utan att vara elektriker typ privatperson så kan jag som installatör inte ge dig godkänt o skriva på fakturan att du gjort jobbet efter jag har kollat o godkänt, jo jag skulle få ansvara för de fel du gjort och jag missat i mina kontroller men varför skulle jag vilja göra ett sånt jobb om jag inte känner till dig och vad du kan o hur du arbetar? Som när man har ett samarbete med någon? Det blir ju dyrare för dig än om jag gör allt skulle jag tro för mitt försäkringsbolag vill nog ha betalt för risken och man betalar premie på omsättning. Du kanske menar att du står för garantier o ansvar mot ditt försäkringsbolag i hundra år för det soecialjobbet som då inte skulle ses som en vanlig installation jag utfört för då är ju kravet på mig stort mot privatperson?
Hur skulle den gränsdragningen kunna se ut?

K Kenta_S skrev:
Om man utfört eljobb utan att vara elektriker typ privatperson så kan jag som installatör inte ge dig godkänt
Nej vi är helt överens om detta! Men det var inget svar på min fråga.

Alfredo Alfredo skrev:
Nej vi är helt överens om detta! Men det var inget svar på min fråga.
Jag menar om olagligt jobb utförts, hur skulle jag som installatör kunna göra det lagligt? Bara för att jag kollat o mätt o skickat en faktura på kontrollen. Jag förstår inte det

K Kenta_S skrev:
Om man utfört eljobb utan att vara elektriker typ privatperson så kan jag som installatör inte ge dig godkänt o skriva på fakturan att du gjort jobbet efter jag har kollat o godkänt
Korrekt, du kan inte i efterhand godkänna någon i ett EKP. Det är fusk och otillåtet.
Däremot kan du på förhand godkänna någon i EKP.

Antingen genom någon form av inträdessystem med teoriprov, eller att man ringer och frågar "Är det OK att jag gör detta jobbet" - javisst, så kan du ha en skrivning att de jobb som personligen godkänts på förhand är OK.
Eller en kombination, först inträde i form av teoriprov för att "bli medlem", och sedan att varje eljobb måste godkännas.

Sedan får vem som helst utföra jobbet bara du sagt ja på förhand.

Man kan således inte lagligt, i efterhand godkänna någon, men lagligt sett kan man på förhand godkänna någon genom att låta denne ingå i ens EKP-program.

Och som sagt, allt som heter "försäkringar" kan man skita i. Detta har inget med ansvar eller pengar att göra, utan enbart om lagen.
Inget i lagen säger att du måste ha en ansvarsförsäkring.

Tänk lite som personalliggare. Du får inte i efterhand skriva in någon för att fuska, men gör du det i förhand så behöver personen inte vara anställd eller ha någon behörighet egentligen. De som skrivs upp i personalliggaren behöver heller ha lön eller betala skatt, utan är bara ett vektyg för skattekontroll.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K Kenta_S skrev:
Om man utfört eljobb utan att vara elektriker typ privatperson så kan jag som installatör inte ge dig godkänt o skriva på fakturan att du gjort jobbet efter jag har kollat o godkänt, jo jag skulle få ansvara för de fel du gjort och jag missat i mina kontroller men varför skulle jag vilja göra ett sånt jobb om jag inte känner till dig och vad du kan o hur du arbetar? Som när man har ett samarbete med någon? Det blir ju dyrare för dig än om jag gör allt skulle jag tro för mitt försäkringsbolag vill nog ha betalt för risken och man betalar premie på omsättning. Du kanske menar att du står för garantier o ansvar mot ditt försäkringsbolag i hundra år för det soecialjobbet som då inte skulle ses som en vanlig installation jag utfört för då är ju kravet på mig stort mot privatperson?
Hur skulle den gränsdragningen kunna se ut?
Det finns inget stöd i ellagen eller andra förordningar för att godkänna någons elinstallationsarbete. Den som gör själva jobbet får göra det eller inte - Ingen elinstallatör kan i efterhand ändra på det. Elanläggningen, eller delar av den, kan vara säker eller inte. Det är inte på något sätt kopplat till vem eller vilka som har gjort ändringar i anläggningen.

Så även om hela anläggningen är gjord av icke-auktoriserad hempulare och en elinstallatör aldrig har varit i närheten av den kan den vara fullt godkänd och laglig att använda så länge allt är korrekt och säkert utfört. På samma sätt kan en anläggning som bara är byggd och underhållen av auktoriserade elinstallatörer vara osäker och farlig att använda beroende på det aktuella skicket.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
A
Korrekt, du kan inte i efterhand godkänna någon i ett EKP. Det är fusk och otillåtet.
Däremot kan du på förhand godkänna någon i EKP.

Antingen genom någon form av inträdessystem med teoriprov, eller att man ringer och frågar "Är det OK att jag gör detta jobbet" - javisst, så kan du ha en skrivning att de jobb som personligen godkänts på förhand är OK.
Eller en kombination, först inträde i form av teoriprov för att "bli medlem", och sedan att varje eljobb måste godkännas.

Sedan får vem som helst utföra jobbet bara du sagt ja på förhand.

Man kan således inte lagligt, i efterhand godkänna någon, men lagligt sett kan man på förhand godkänna någon genom att låta denne ingå i ens EKP-program.

Och som sagt, allt som heter "försäkringar" kan man skita i. Detta har inget med ansvar eller pengar att göra, utan enbart om lagen.
Inget i lagen säger att du måste ha en ansvarsförsäkring.

Tänk lite som personalliggare. Du får inte i efterhand skriva in någon för att fuska, men gör du det i förhand så behöver personen inte vara anställd eller ha någon behörighet egentligen. De som skrivs upp i personalliggaren behöver heller ha lön eller betala skatt, utan är bara ett vektyg för skattekontroll.
Riktigt så enkelt är det inte med personalliggare.
Personalliggaren bygger på ID06 för att det ska fungera alltså behöver personen vara knuten till något företag, att skriva in någon på förhand är bara admin som kan göra allt detta är personliga inloggningar så att det är spårbart. Nej lön o skatt är inte direktkopplat till det systemet utan den kontrollen gör Skatteverket i fall dom misstänker fuffens..
Personalliggare är en närvarokontroll på arbetsplatsen för att Skatteverket ska kunna identifiera och kontrollera att allt går enligt lag..
Denna skrivelse gäller bygg.

Rejäl skrev:
Personalliggaren bygger på ID06 för att det ska fungera
Ja i bygg är det skillnad, då måste man vara anställd i ett företag och ha ID06-legitimation. Där kan man inte bara begära ut ett leg för privatbruk.

Syftar nu på de andra verksamhetstyperna (resturang, frisör, städ m.m.).
där är det bara så att skriva in i förväg, behövs ingen anställning eller något.
Sålänge man gör allt i förskott så behövs inga anställningsavtal eller bevis eller koppling, utan du kan ta in vilka praktikanter och löst folk som helst.

Samma gäller egenkontrollprogram. Du kan låta vilka som helst ingå i det, men tar du in fel personer så kan du bli av med behörigheten.

Om du då låter de som ska ansluta sig genomgå någon form av kunskapstest och rentav ett praktikprov, då har du rätt mkt torrt på fötterna.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.