K Kenta_S skrev:
Jag menar om olagligt jobb utförts, hur skulle jag som installatör kunna göra det lagligt?
Nej det kan du inte och det har jag heller aldrig påstått. Men du svarar fortfarande inte på min fråga som var:

"Vad menar du med "ett sånt jobb"? Själva handlingen eller resultatet av den, det vill säga den förändrade elanläggningen?"

Alfredo Alfredo skrev:
Nej det kan du inte och det har jag heller aldrig påstått. Men du svarar fortfarande inte på min fråga som var:

"Vad menar du med "ett sånt jobb"? Själva handlingen eller resultatet av den, det vill säga den förändrade elanläggningen?"
Jag är inte med riktigt.

Den som ska utföra elinstallationsarbete skall ha eget EKP eller arbeta under annans EKP som då är ansvarig för regelefterlevnaden.

Om du står utanför dessa EKP så får du inte göra eljobb och ex jag kan då inte göra dessa jobb "godkända" du utfört utanför gällande regelverk.

Förr gjorde somliga eljobb o elektriker med då "behörighet" kollade o sa det var ok.
Det går inte idag och var väl sådär även då kan jag tycka?! Vem var ansvarig så??

Kanske därför regelverket ändrades 2017??

Att sedan hempul aldrig görs nåt åt eller någon åker fast är ju en smula konstigt men jag är vare sig polis eller jurist eller har lust att agera endera utan vill gärna få eluppdrag.

Detta utan risk att peta i andras fel o kanske sakna dokumentation om vad jag har gjort och inte så fastighetsägaren får ansvara för allt annat, varenda skruv som inte låg i mitt uppdrag och under mitt ansvar.

Det som folk har lite svårt att förstå är att det är göra "jobbet" som är olagligt och inte går att "godkänna" i efterhand. Men att det som utförts kan vara helt OK om det uppfyller bestämmelserna oavsett vem som utfört arbetet.
Och att jag som installatör inte har det minsta intresse att ta på mig nått ansvar för det som hempulare utfört.

• Gilla
  • Älska
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
K Kenta_S skrev:
jag kan då inte göra dessa jobb "godkända" du utfört utanför gällande regelverk.
Det är nog här vi pratar förbi varandra. Du kan aldrig göra några eljobb godkända. Antingen görs de med auktorisation/under EKP/med behörighet vad man nu vill använda för terminologi. Eller så är de brottsliga. Det finns inget godkännande du kan ge i efterhand som förändrar det.

Däremot kan du bedöma statusen på en elanläggning. Anser du den OK eller ser du brister? Vem som har varit inblandad i elanläggningens tillkomst är här helt irrelevant.

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
O
K Kenta_S skrev:
Jag är inte med riktigt.
Det märks.

Som många andra elektriker och elinstallatörer verkar du ha en ganska dimmig bild av lagstiftningen. Resultatet blir en massa halvsanning och missförstånd.

Nu har @useless och @elmont redan gett utmärka svar ovan, men vi tar det en gång till!

---
Olagligt elinstallationsarbete:

1. För att få utföra elinstallationsarbete måste man antingen ha en personlig auktorisation eller omfattas av egenkontrollprogrammet i ett registrerat elinstallationsföretag.

2. Har man personlig auktorisation får man utföra elinstallationsarbete så länge det inte sker yrkesmässigt.

3. Yrkesmässigt elinstallationsarbete får endast ske inom ramen för ett registrerat elinstallationsföretag, och det måste då ha ett egenkontrollprogram.

Utför någon elinstallationsarbete utanför ovanstående är det ett brott. Brottsliga handlingar är en fråga för rättsvårdande myndigheter, det vill säga polis och åklagare. Den enda som i efterhand kan benåda eller frikänna någon som begått ett brott är domstolen. Elsäkerhetsverket har alltså inget med saken att göra, och inte heller kan en elinstallatör på något sätt påverka det faktum att ett brott har begåtts.

---
Nästa område är lagliga och olagliga elinstallationer (anläggningar).

1. Lagen säger att en anläggning skall vara säker (framför allt §7, §8 och §11). Av det följer att en säker anläggning utan brister är laglig, och en farlig anläggning med brister är olaglig.

2. Det spelar ingen roll hur anläggningen tillblivit. Lagen definierar enbart när den betraktas om tillbliven (§13)

3. Det är alltid anläggningsinnehavaren som är ytterst ansvarig för dess skick och de olyckor som inträffar på grund av en osäker anläggning (framförallt §6, §7, §29-§34).

4. Elsäkerhetsverket har tillsynsansvar för elanläggningar och kan med stöd av rättsvårdande myndigheter kräva tillgång till en anläggning, utföra provning och vidta sanktioner (§38) om de bedömer att anläggningen är osäker. Detta gäller dock inte för privata bostäder.

Svårare än så är det inte.

Alfredo Alfredo skrev:
Däremot kan du bedöma statusen på en elanläggning. [Antingen] Anser du den OK eller ser du brister. Vem som har varit inblandad i elanläggningens tillkomst är här helt irrelevant.
Precis så är det.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
K Kenta_S skrev:
Förr gjorde somliga eljobb o elektriker med då "behörighet" kollade o sa det var ok.
Det går inte idag och var väl sådär även då kan jag tycka?! Vem var ansvarig så??

Kanske därför regelverket ändrades 2017??
Det var precis lika omöjligt att godkänna någons olagliga elinstallationsarbete med de gamla reglerna.

• Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
Jag har väl lekt med denna tanke någon gång men landat i att det inte är värt det. Sen ser jag inte upplägget som ok av många anledningar. Inte minst skulle folk göra detta för att lagligt få utföra jobb hemma hos sig själva. Men det sker då inte i näringsverksamhet och omfattas då inte av EKP. Av de personer som utan auktorisation gör eljobb är det nog försvinnande få som skulle vilja lägga såpass mkt pengar för att få det lagligt, om det nu ens blir det. Jag menar, de kan lika gärna fortsätta som innan!

Alfredo Alfredo skrev:
Det är nog här vi pratar förbi varandra. Du kan aldrig göra några eljobb godkända. Antingen görs de med auktorisation/under EKP/med behörighet vad man nu vill använda för terminologi. Eller så är de brottsliga. Det finns inget godkännande du kan ge i efterhand som förändrar det.

Däremot kan du bedöma statusen på en elanläggning. Anser du den OK eller ser du brister? Vem som har varit inblandad i elanläggningens tillkomst är här helt irrelevant.
bra då har vi förstått varandra. Håller med det är irrelevant. Det är dock fastighetsägarens ansvar och alla har vere sig intresse eller tycker det är kul att prata om att deras el där jag ska utföra jobb inte är rätt och ditt o datt måste fixas si eller så för att jag ska kunna utföra det du beställde mig att göra. Här tar det tid o kostar pengar att komma till att börja jobba och skulle dessutom kunden inte vilja göra som jag föreslår o säger så blir det en bomkörning och kunden får betala för en förundersökning som inte blev nåt ocg då kommer de att snacka skit om mig och tycka jag är en paragrafryttare etc. Jag har slutat att åka ut och titta, det är ett arbete att göre en första koll och ev ge priser mm. Löpande tjoff pang på är alltid det billigaste o man får ändra sig tusen gånger bara man betalar för tiden. Förr var det inte så många som höll på med eljobb själva och elektriker arbetade under regelverk som var mer styrande. Sedan många år har det inte blivit färre fel o tokigheter. Lägg där till alla våra belastningar. Switchade nätagg, induktionshällar, frekvensare i TM od. LED-lampor osv. allt detta ger en massa övertoner och störningar på elnätet och kan värma upp vårat kablag som sällan bytts eller blivit bättre med åren. Lite som att trimma en gammal Volvo 740 utan att först ta ner allt o byta alla lager packningar o hälla i tokbra oljor o fina bränslen osv. Så som en seriös biltrimmare skulle gjort. Vad gör vi i husen? you tell me.

K Kenta_S skrev:
Förr var det inte så många som höll på med eljobb själva
Är du säker på det? När jag var liten tror jag ”ingen” anlitade en elektriker för säg ett extra uttag eller så. Någon ”kunnig” fanns alltid i bekantskapskretsen eller släkten.

Idag tror jag många i min omgivning åtminstone överväger att anlita en elfirma för ett sådant jobb.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Men det sker då inte i näringsverksamhet och omfattas då inte av EKP.
Ser inget krav på att det ska vara i näringsverksamhet. Företaget som har EKP måste vara i näringsverksamhet ja, men ser inget krav på att elinstallatören ska vara anställd eller att jobbet ska göras kommersiellt.

Tidigare fanns kravet på ett anställningsavtal (före 2017), då var även praktikavtal förbjudna, det var med andra ord krav på ett riktigt anställningsavtal med lön och arbetsmilljöregler, om än liten en.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
Det märks.

Som många andra elektriker och elinstallatörer verkar du ha en ganska dimmig bild av lagstiftningen. Resultatet blir en massa halvsanning och missförstånd.

Nu har @useless och @elmont redan gett utmärka svar ovan, men vi tar det en gång till!

---
Olagligt elinstallationsarbete:

1. För att få utföra elinstallationsarbete måste man antingen ha en personlig auktorisation eller omfattas av egenkontrollprogrammet i ett registrerat elinstallationsföretag.

2. Har man personlig auktorisation får man utföra elinstallationsarbete så länge det inte sker yrkesmässigt.

3. Yrkesmässigt elinstallationsarbete får endast ske inom ramen för ett registrerat elinstallationsföretag, och det måste då ha ett egenkontrollprogram.

Utför någon elinstallationsarbete utanför ovanstående är det ett brott. Brottsliga handlingar är en fråga för rättsvårdande myndigheter, det vill säga polis och åklagare. Den enda som i efterhand kan benåda eller frikänna någon som begått ett brott är domstolen. Elsäkerhetsverket har alltså inget med saken att göra, och inte heller kan en elinstallatör på något sätt påverka det faktum att ett brott har begåtts.

---
Nästa område är lagliga och olagliga elinstallationer (anläggningar).

1. Lagen säger att en anläggning skall vara säker (framför allt §7, §8 och §11). Av det följer att en säker anläggning utan brister är laglig, och en farlig anläggning med brister är olaglig.

2. Det spelar ingen roll hur anläggningen tillblivit. Lagen definierar enbart när den betraktas om tillbliven (§13)

3. Det är alltid anläggningsinnehavaren som är ytterst ansvarig för dess skick och de olyckor som inträffar på grund av en osäker anläggning (framförallt §6, §7, §29-§34).

4. Elsäkerhetsverket har tillsynsansvar för elanläggningar och kan med stöd av rättsvårdande myndigheter kräva tillgång till en anläggning, utföra provning och vidta sanktioner (§38) om de bedömer att anläggningen är osäker. Detta gäller dock inte för privata bostäder.

Svårare än så är det inte.

Precis så är det.
Jag har ju missförstått frågan. Jag godkänner ju aldrig annans elarbete men tolkar det som att många vill just detta och jag försöker säga att detta inte går. Kanske missförstått det också??

Dessutom är vi elektriker inte poliser och att anmäla till polis om man sett något allvarligt har jag aldrig behövt som tur är, men ibland är det hårdare ord man får ta till för att få ordna ett fel som är farligt eller avbryta och gå hem.

Det är inte bara att ringa polisen, så visar det sig sen att det var grannen som varit o hjälpt kunden med lite eljobb för några år sedan i ett helt hittepåexempel, men då vore man ju rökt på orten om man ringt in myndighet, hua där vill man inte hamna.

Att sedan såna felaktigheter aldrig anmäls eller görs något åt och då bara får finnas till är ju märkligt det också och blir ju ett problem för mig när jag ser felaktigheter, skitsamma vilka eller vad det är för fel. Det ska inte vara några fel o brister och kunden vet aldrig (här skulle jag gärna velat använda mig av versaler jag gjort tidigare men jag fortsätter som en liten mus) om det ansvar denne har för sin elanläggning!

Om en person utanför ett EKP utför arbete som jag sedan säger sakna både det ena och det andra i form av att vara rätt utfört så ser jag inte varför jag ska se detta som en elsäker anläggning när inte ens elektriker kollar skyddsjord med rätt utrustning.

Man ska testa med 200mA till säker jord, inte med spännigsprovare som drar 30mA ex.
Ja fjuttigt exempel men ska jag dra ut lång jädra testtråd till säker jord o till testobjektet så ska även ni göra det.

Anläggningsinnehavare har ansvar ja, men de har sällan tagit om hand om anläggning eller hindrat person utanför EKP att utföra elarbete för man kände någon elkille.

Varför ska jag börja koppla i deras el när jag tycker det osar oriktigt utfört eller kanske också ej kontrollerat.

Jag vill då hellre ta ut en egen ny grupp som jag ansvarar för i helhet. Så fort en elinstallatör börjar peta i kunds anläggning så är det den första personen som det kommer ringa hos när man frågat om det varit någon som arbetat i huset som nu skadats ev en elbrand ed.

Det är då jag som installatör måste visa vad jag gjort eller inte och här tycker jag många av er resonerar lite för kort.

Privatpersonen, min kund kommer aldrig ställas till svars om en elfirma varit där innan och arbetet.

Nej det är inte vanligt för vi installatörer är så griniga och vaksamma så vi vill inte hamna där.

Visst det heter oskyldig tills motsatsen är bevisad men jag vill inte råka ut för ett "Uppsala" o ligga sömnlös i flera år då jag missat nåt elfel att koppla bort och informera om.

Det var mindre skit förr punkt.

Skulle gärna handleda o göra lite koller på era hemjobb men jag vill inte ta min ansvarsförsäkring om det ändå skulle bli fel senare för det är lätt att pilla med elen och efter en brand är det svårt som tusan att se vad som var vad innan eller efter.

Har rensat efter en brand och det var bara att börja om då metall smält t.o.m.

Jag tolkar dina paragrafer osv du slänger framför mig att det är helt safe, bara att köra o gör jag mitt rätt så kan jag inte åka dit. Varför är det då så luddigt att få svar av ESV? och varför lägger de upp koppla säkert som ingen verkar besöka och ta till sig information av??

Du får inte göra nåt eljobb som privatperson eller utanför EKP.

När det är uppluckrat och eller att jag inte skulle bli ansvarig eller förlora min auktorisation för era installationer även om jag handlett er och inspekterat o kontrollerat dem och mitt försäkringsbolag godkänt detta och ett fel ändå uppstått, så kan jag vara öppen för åsiktsändring i att låta anläggningsinnehavare få utföra eljobb under kontrollerade former.

Som det ser ut nu så verkar vad som helst bli inkopplat o sägs ha brister o kanske fel och inget händer, så vad kommer hända när försäkringsbolagen får lite mer att göra och de säger ifrån.

Det är hårda krav på oss installatörer från ESVerkets håll och drar man i snöret åt sitt håll så drar jag såklart tillbaks åt mitt håll och det drabbar ju er konsumenter tyvärr! utöver detta så har vi också omsorgsplikten och konsumentskydden både i tjänst och försäljning av produkter o material vilket också skall uppfyllas men vad har en privatperson för krav på sig? Tyvärr har flera bokat fel dagar, inte varit hemma, superdålig återkoppling och missat läsa mail o mess där återkoppling önskats och massa strul. Blir ju såklart lite dyrare jobb men en massa tjafs plus att den personen kanske man inte vill jobba åt sedan men mest troligt är att det var elektrikern som varit dyr och som jag tyvärr sagt tidigare så är det döden för en företagare när det blir så ocg då får man fråga sig, ska jag låta det fortgå och dra av strultid eller ska jag vara vuxen och det blir det sistnämnda och väldigt få kan ta en smäll på fingrarna men jag har aldrig sett liknande slöhet o slarv i alla år jag arbetade åt företag stora som små. Katastrof och skittråkig utveckling!

Kanske för alla skydd privatpersoner fått genom åren då några hantverkare blåst sina kunder men det ska såklart vara ett ömsesidigt förhållande, eller som man sade i bibeln tror jag det står:

Man skall vara emot andra som du vill att de ska vara mot dig, nåt sånt och jag har en lite sådan uppfostran.

Det där med att vända andra kinden till som det också står tror jag inte alls på när min tid eller mitt arbete inte respekteras.

Att säga att anläggningsinnehavarens ansvar gäller när man inte ens kan informera denne om sin skyldighet känns ju klent för mig att allt skulle vara i god ordning med elen i var stuga.

Det säger jag av hur det brukar se ut och jag har troligen aldrig varit i era hus där det kanske ser bättre ut än hos mig själv men det är inte ert hus jag haft probs utan i kunds hus, glöm inte det och ni är ju insatta här dessutom och vet om ert anläggningsansvar så ni är förmodligen sällan mitt problem ute på fältet!

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och att jag som installatör inte har det minsta intresse att ta på mig nått ansvar för det som hempulare utfört.
Det har vi nog förstått, men vi som äger en anläggning skall ta ansvaret efter elektrikerns jobb eller har jag förstått fel?

Alfredo Alfredo skrev:
Är du säker på det? När jag var liten tror jag ”ingen” anlitade en elektriker för säg ett extra uttag eller så. Någon ”kunnig” fanns alltid i bekantskapskretsen eller släkten.

Idag tror jag många i min omgivning åtminstone överväger att anlita en elfirma för ett sådant jobb.
Jag kan inte vara säker på något som utförts av andra människor. Att elanläggningar ger mig mer huvudbry och osäkerhet idag kan jag säga gäller för mig.

K Kenta_S skrev:
Du får inte göra nåt eljobb som privatperson eller utanför EKP.
Detta är felaktigt. Du får inte göra eljobb som inte omfattas av EKP, oavsett om du gör det privat eller kommersiellt.
Det går helt utmärkt att skriva i EKP att en som omfattas av EKP även får göra "privata" eljobb hemma, men det ska då redovisas. (T.ex. genom att utfärda en nollfaktura).

EKP måste med andra ord definera vilka eljobb som omfattas, och här har elinstallatörsbolaget väldigt fria tyglar att ställa vilka krav de vill för att låta någon göra eljobb "under deras vingar".
En EKP kan också styra behörigheten ännu mer precist än vad behörighetsnivåerna (B, AL, A) styr.

Går exempelvis utmärkt att t.ex. skriva att installatören bara får nyinstallera och avinstallera vägguttag, strömbrytare, dimmers och belysning i torra rum exempelvis.
Eller att installatören bara får jobba på gruppledning skyddad av jordfelsbrytare.

etc.

Krav på utbildning, krav på teoriprov, krav på praktiska prov, krav på behörigheter, det går t.ex. helt utmärkt att kräva att en installatör ska ha B-behörighet för att få göra AL-jobb under EKP-programmet t.ex.

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Detta är felaktigt. Du får inte göra eljobb som inte omfattas av EKP, oavsett om du gör det privat eller kommersiellt.
Det går helt utmärkt att skriva i EKP att en som omfattas av EKP även får göra "privata" eljobb hemma, men det ska då redovisas. (T.ex. genom att utfärda en nollfaktura).

EKP måste med andra ord definera vilka eljobb som omfattas, och här har elinstallatörsbolaget väldigt fria tyglar att ställa vilka krav de vill för att låta någon göra eljobb "under deras vingar".

Krav på utbildning, krav på teoriprov, krav på praktiska prov, krav på behörigheter, det går t.ex. helt utmärkt att kräva att en installatör ska ha B-behörighet för att få göra AL-jobb under EKP-programmet t.ex.
Ok, Men att det skulle vara ok att göra elinstallationsarbete utanför ett EKP kan jag väl inte ha sagt vara ok det var inte ok sa jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.