16 179 läst ·
116 svar
16k läst
116 svar
Ny affärside att lansera för en elinstallatör för att möjliggöra lagligt hempul?
Du menar partierna som gör precis tvärt om mot hur man sagt?A avh67f skrev:Är det inte bättre att gå med i något politiskt parti och skriva ihop en riktigt bra och genomtänkt motion som ni lämnar in till riksdagen. Dvs som man gör i Sverige för att få förändringar.
Det verkar ju finnas gott om likasinnade här så tillsammans borde ni kunna komma på något de kan rösta igenom i riksdagen.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Men det är fortfarande så att om någon arbetar uner ditt egenkontrollprogram och gör fel som bränner ned huset. Så är det din ansvarsförsäkring som träder in. Om denne någon skulle råka vara ägare till huset/anläggningen också spelar ingen roll. Han arbetar under dina vingar.S sebastiannielsen skrev:Korrekt. Men så som systemet fungerar idag, så kan du bli elektriker om din väns morsa jobbar på ett elinstallationsföretag, även om du kopplar som ett rötägg.
För där finns ett förtroende.
Har du inga kontakter eller socialt nät får du inget, även om du så kopplar jordfelsbrytare bättre än gud.
För där finns inget förtroende.
Det är väl viktigare att man har kunskapen än att man har ett förtroende (dvs kan lita på en)?
För vapen o kontanter/pengar är däremot förtroende viktigare. Vem som helst kan räkna en bunt med sedlar. Men frågan är om några sedlar hamnar i personens ficka.
Och har du då ingen ansvarsförsäkring så blir det svettigt, för dig, inte för den som utfört den felaktiga installationen. Och jag tror som sagt att med det här upplägget så får du antingen ingen försäkring, eller en med astronomiska premier.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
Mm
Man kan ju tänka sig en lösning där elektriker besöker och förklarar hur och vad som ska göras sen utför hempularen jobbet och elektriker besöker samt kontrollerar å godkänner och spänningssätter
Hela processen faktureras och betalas
Man kan ju tänka sig en lösning där elektriker besöker och förklarar hur och vad som ska göras sen utför hempularen jobbet och elektriker besöker samt kontrollerar å godkänner och spänningssätter
Hela processen faktureras och betalas
Du är inte ensam om iden, den är inte nyS sebastiannielsen skrev:Kom på ett projekt, i form av egen firma, som skulle kunna lanseras som en väg för att göra hempul lagligt, samt möjliggöra för personer att skaffa egen auktorisation.
Tidigare fanns ju kravet att man skulle vara formellt anställd av ett bolag, dvs med anställningsavtal, för att få göra elinstallationer "under överinseende".
Detta krav finns inte längre, utan nu ska man "omfattas av elinstallationsbolagets egenkontrollprogram".
Utan krav på faktiskt anställningsavtal. Givetvis kan ett ett elinstallationsbolag få "skit" om de tar in folk som inte kan elinstallationer under sin EKP och ansvarig elinstallatör kan bli av med behörigheten.
Men nu till min idé till företagsprojekt som skulle kunna skapas (jag har inte elinstallatörsauktorisation så jag kan inte genomföra denna idé, men någon som känner sig manad kanske detta kan bli en bra affärsidé):
----------------------------------------------------------------------
Min tanke är att en elinstallatör startar ett bolag.
Där man kan ansöka om att gå med i deras EKP, mot att man får göra ett teoriprov plus en praktisk "uppkörning" (här skulle man kunna ha avtal med några utbildningsanordnare eller så löser man "uppkörningen" på något annat praktiskt vis, kanske genom att man måste koppla upp saker på en "labbänk" hemma som man själv får köpa och så får man filma allt under en livesession med webkamera typ ett teamsmöte).
För denna EKP-"behörighet" får man då betala en årskostnad. Sedan får man betala ett pris för varje elinstallation man vill göra, ett fast pris varav man anger specifikationen, och sedan får man ett intyg på installationen att den har gjorts under EKP, samt en beskrivning på installationen i intyget. Rentav att man måste bifoga foton före/efter installationen, så kan en enklare kontroll göras att man sköter installationen rätt.
Behörigheten får inte användas för kommersiellt elinstallationsarbete, utan enbart för arbete för egen räkning samt t.ex. hos vänner, bekanta osv. missköter man behörigheten genom felkoppling (som syns på fotona) eller kommersiellt arbete så kan man bli spärrad.
Genom denna EKP-tillgång kan man sedan tjäna praktikpoäng. Säg 1 poäng per elinstallation, max 1 poäng per dag, har man "kört upp" för B, så kan man få erfarenhetsintyg efter 730 poäng, och har man "kört upp" för AL så kan man få erfarenhetsintyg efter 1095 poäng.
Därefter kan man med rätt utbildning (t.ex. intensivutbildning på distans), helt enkelt bara ansöka om auktorisation.
Samtidigt som att dessa elinstallationer, med ett faktiskt kunskapskrav bevisat genom "teoriprov", skulle bli säkrare än vad många elektriker gör idag.
Detta gör att man slipper kravet på arbetslivserfarenhet och "social acceptans", och därmed kan "tjäna sig" en auktorisation hos elsäkerhetsverket.
Samtidigt som man minskar olagligt hempul om det finns ett billigt sätt för de som har kunskapen att skaffa sig behörighet på egen väg.
Hur tänker ni kring detta?
Nästa gång nån kommer med "det är faktiskt olagligt" när jag hemmapulat nåt el ska jag länka ditt inlägg.A August.E skrev:Jag tänker att det generellt inte borde vara någon större fara. Jag jobbade tidigare på SveaSolar, där någon elektriker var ansvarig. Ingen aning om vem, ingen som hade hälsat på eller brydde sig om installatörer kunde, orkade eller ville göra rätt. Vid allvarlig anmärkning på besiktning löste man det då utan konsekvens, men bara typ 5% besiktigade.
I princip inte en enda av mina kollegor var ett dugg intresserad av elsäkerhet, vi använde gamla MC4 tänger där ett gäng kontakter glappade, någon villa brann ner och det resulterade i ett treminutesamtal från huvudkontoret via zoom som inte följdes upp. Finns ett hundratal villor i riskzonen som står och väntar på ljusbågar bara i det som var mitt lilla distrikt, välkänt problem men det kostar både tid och pengar att kontrollera kontakterna.
Bland kollegorna så skippade vissa helt skydd på kablar för att man glömt dessa, skapade medvetet stora magnetfält på tak m.m. för att "vi har alltid gjort så" utan att en enda reagerade. Elsäkerhetsverket varnade visserligen Svea, men det var efter sjuttioelva tillbud och olyckor, men kan de borde du kunna också?
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 889 inlägg
Därför tanken är att företaget mest ska bli administrativt och ha externa utbildningsanordnare som godkänner teoriprov och praktikprov. Genom att företaget blir ett "brevlådeföretag" så blir det i praktiken omöjligt att strejkblockera företaget.fubar skrev:
Därför man skippar ansvarsförsäkringen helt och hållet.H hempularen skrev:
Nja. Personen som arbetar är ju inte anställd under dig, inget anställningsförhållande finns. Således kan man avtala i kontraktet att alla kostnader som uppstår till följd av ett arbete som gjorts under denna "behörighet" ska betalas av medlemmen. Principalansvaret finns inte, således kan man avtala om detta.H hempularen skrev:
Som en annan lösning skulle man kunna göra att behörigheten till en början enbart gäller egen anläggning (inte någon annans anläggning) tills man tjänat ihop ett visst antal "praktikpoäng" som en ren säkerhetsåtgärd.
Fortfarande, så är kommersiellt arbete förbjudet, bara det att till en början enbart egen anläggning, sedan kan man hjälpa kompisar och vänner när man tjänat praktikpoäng, kanske redan efter säg, 45-90 praktikpoäng.
Jag ser inte hur huvudvärken skulle uppstå när man måste göra ett teoriprov och ett praktikprov innan man får medlemsskapet och blir en del av EKP.E elmont skrev:
Jag tror inte de som kopplar fulel på riktigt (dvs kopplar jordfelsbrytare galet, kopplar fas på jorden, kopplar 16A säkringar på 1.5mm^2 osv) gör det medvetet för att de vill bränna ner huset, utan av ren okunskap.
Genom provsystemet så säkerställer man att man inte får in okunniga hempulare i EKP.
Då har man säkerställt kunskapsnivån.
Sedan finns det den gruppen som faktiskt har kunskapen, men som av rent slarv tar genvägar medvetet, dvs som skulle klarat kunskapstestet men som ändå kopplar "fulel" efter detta, den gruppen är väldigt liten, de som gör det vill ju göra rätt. Så denna lilla "slarvgrupp" utesluts ur medlemsskapet.
Nej. Inget anställningsförhållande finns.Talvan skrev:
Elektroniktokig
· 889 inlägg
Vilket kan ställa till problem för folk som av en eller annan anledning inte får driva företag.EddieHansson skrev:
T.ex. sjukpensionerade, näringsförbud, avtal om bisyssla eller konkurransklasul i anställningsavtal etc.
Därför måste det vara F-skattfritt. Ska konceptet funka måste den som ansluter sig kunna, oavsett omständigheter, ansluta sig OM personen har nödig kännedom.
Det är inte heller så lämpligt att sälja EKP till vem som helst, det måste finnas någon kontroll i form av något teoriprov eller liknande, att inte vem som helst ansluter sig till programmet.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Men utan försäkring så blir det ju du som får betala. Jag tycker det är helt självklart att man måste ha en ansvarsförskring till en firma man driver. Det behöver ju inte ens vara en skada som en av dina anslutna "elektriker" ställer till. Kan lika gärna vara en vattenskada från kaffeautomaten i din hyrda kontorslokal. Och som sagt, om en av dina "elektriker" ställer till med ex. ett nedbrunnet hus, så är risken stor att du blir ansvarig.S sebastiannielsen skrev:
Rent hypotetiskt skulle jag tom. kunna tänka mig att om en av dina "elektriker" gör ett trivialt fel. Ex. sätter ett vägguttag så att det inte går att använda. Ex. köksinredningen täcker uttaget när den är på plats. Så skulle det troligen rent teoretisk kunna bli ditt ansvar. Din firma ansvarar för korrektheten, inte bara elsäkerheten. Troligen inte, men jag skulle inte våga vara säker på det.
Och jag frågar än en gång, varför skulle jag som elföretagare ha nått intresse att ta in kreti och pleti i mitt EKP? Dom blir ju mina konkurrenter och är högst troligt inte villig att betala mer än "skit pengar" för tjänsten?
Tanken har varit uppe tidigare men jag vet inte om den har kommit till skott. Det var någon som tänkte sig att "hyra ut" sitt EKP till hugade spekulanter.
Tanken har varit uppe tidigare men jag vet inte om den har kommit till skott. Det var någon som tänkte sig att "hyra ut" sitt EKP till hugade spekulanter.
Elektroniktokig
· 889 inlägg
En ansvarsförsäkring täcker bara tredje mans skada. Det är helt enkelt en försäkring för när man hanterar eller gör arbete på tredje mans egendom, eller på annat sätt arbetar med tredje mans ärenden på ett sådant sätt att det kan leda till skadeståndsskyldighet.H hempularen skrev:
Ansvarsförsäkringen täcker inte skadan i den hyrda lokalen, där har man en vanlig företagsförsäkring precis som att lägenhetsinnehavare har vanliga hemförsäkringar för sina hyrda hem. Däremot om ett företag hyr ett verktyg eller en bil eller på annat sätt ingår avtal med tredje man på detta sätt, så kan en ansvarsförsäkring aktualiseras.
Lite som trafikförsäkring i en bil. Fast en trafikförsäkring är obligatorisk, en ansvarsförsäkring är ej.
Då kan man istället skippa ansvarsförsäkringen och ha en "vanlig" företagsförsäkring (som bara täcker egen skada).
Man kan friskriva sig från ansvar i de fall det finns ett avtal. I detta fall finns det inget avtal mellan elinstallatörsföretaget och där installationen görs, men som sagt kan man istället hänskjuta det ansvaret på den anslutna elektrikern (se nedan).
Och som jag sade, eftersom den anslutna elektrikern inte har ett anställningsförhållande, så kan man avtala i anslutningsavtalet att om den anslutna elektrikern orsakar ekonomisk skada på EKP-företaget, så skall den anslutna elektrikern ersätta skadan. Så om den anslutna elektrikern kopplar fel, och ett hus brinner ner, så blir det den anslutna elektrikern som i slutändan får betala.
Precis som om han hade haft en egen auktorisation och kopplat utan EKP.
Om vi tar ditt hypotetiska exempel med vägguttaget som inte går att använda, så kan jag bara se att det skulle kunna bli ansvar i det fall huset säljs, köparen förväntar sig vägguttaget där och att det ska fungera.
Och det sedan blir avdrag på priset på grund av det oanvändbara vägguttaget. Väldigt långskott i mina ögon.
Kom också ihåg att denna behörighet är avsedd att vara försedd med ett villkor att den ej får användas kommersiellt, dvs enbart icke-kommersiella gratisjobb är OK.
Är väldigt tveksam till att man skulle stämma sin kompis (eller det elföretag vars EKP man arbetar under) för något trivialt fel (som inte är ett elsäkerhetsmässigt fel).