20 929 läst ·
62 svar
21k läst
62 svar
Nu uppgraderar vi Byggahus.se + lanserar vår mobilsajt!
Administrator
· Skåne
· 6 813 inlägg
Jag har testat lite med Sony xperia med 3,2" skärm nu.
Och tja, det funkar, men skärmen känns i lite väl minsta laget, vissa objekt som ska tryckas på är svåra för att dom blir så små.
Det funkar, men är trixigt. Sen är det inte så ofta jag behöver det, det är t.ex. knappen "deltagit", sen när det väl är gjort klickar jag ju bara på trådar en stund, vilket inte är något problem.
Sen är det lite lagom oresponsivt, lite segare alltså.
Jag har inte än bestämt mig om appen eller mobil.byggahus är bättre för mig.
Och tja, det funkar, men skärmen känns i lite väl minsta laget, vissa objekt som ska tryckas på är svåra för att dom blir så små.
Det funkar, men är trixigt. Sen är det inte så ofta jag behöver det, det är t.ex. knappen "deltagit", sen när det väl är gjort klickar jag ju bara på trådar en stund, vilket inte är något problem.
Sen är det lite lagom oresponsivt, lite segare alltså.
Jag har inte än bestämt mig om appen eller mobil.byggahus är bättre för mig.
Administrator
· Skåne
· 6 813 inlägg
Tack för rapporten, vi har tyvärr inte hunnit testa mobilsajten på enheter med större skärmar än Samsungs stora Note 2. Fokus har naturligt legat på att få det så snyggt som möjligt på de allra vanligaste enheterna iPhone och Samsung.TheStills skrev:Alltså hur är tanken. Vilka enheter ska flyttas från byggahus.se till mobil.byggahus.se?
På min Sony Xperia ZL så ser det nästan bra ut.. Bara reklamen under "utvalda artiklar" och den ovanför "forum&blogg" som blir helt vita.
Men måste säga att det ser förj-vligt ut på mina Android plattor. En Sony Xperia tablet S och en Sony Xperia tablet Z . Oavsätt vilken browser. En massa vita ytor som gör en sämre sida än vad det är på en vanligt Android telefon. Utnyttande graden av skärmen är otroligt låg. Vissa saker ligger utanför skärmen..
Sen att det går inte heller att zooma... usch Nej tack den sidan vill man inte ha där
Ska se om jag kan fixa en skärmdump
De 10 vanligaste mobiltelefonerna våra besökare har är:
1. Apple iPhone - 60 %
2. Samsung GT-I9300 Galaxy S III - 6%
3. Samsung GT-I9505 Galaxy S IV - 5%
4. Samsung GT-I9100 Galaxy S II - 4%
5. SonyEricsson C6603 Xperia Z - 1%
6. Samsung GT-I9305 Galaxy S III LTE International - 1%
7. Sony LT25i Xperia V - 1%
8. SonyEricsson LT26i Xperia Arc HD - 1%
9. HTC M7 One - 1%
10. Samsung GT-N7105 Galaxy Note II - 1%
Administrator
· Skåne
· 6 813 inlägg
Vi vill liksom många andra sajter att folk ska använda vanliga sajten på surfplattorna och mobilsajten på mobiltelefonerna.
Anledningen till att det inte går att använda tummen och pekfingret i mobilsajten har en teknisk förklaring. Vi har använt något som heter jquery mobile i byggandet av mobilsajten och den supporterar tyvärr inte den funktionen.
Vår förhoppning är att texterna ska vara tillräckligt stora ändå så att man inte ska känna att man behöver zomma när man är inne i vår mobilsajt. En finess vi har är att det går att klicka på bilderna t ex i en artikel eller inne i forumet och då så öppnas bilden upp på en ny sida och på den sidan kan man zooma för att förstora bilden.
Anledningen till att det inte går att använda tummen och pekfingret i mobilsajten har en teknisk förklaring. Vi har använt något som heter jquery mobile i byggandet av mobilsajten och den supporterar tyvärr inte den funktionen.
Vår förhoppning är att texterna ska vara tillräckligt stora ändå så att man inte ska känna att man behöver zomma när man är inne i vår mobilsajt. En finess vi har är att det går att klicka på bilderna t ex i en artikel eller inne i forumet och då så öppnas bilden upp på en ny sida och på den sidan kan man zooma för att förstora bilden.
Administrator
· Skåne
· 6 813 inlägg
Problemet med att låta användarna själva välja om de vill använda mobilsajten är att de flesta väljer nej och då känns det inte lika meningsfullt med att jobba med mobilsajten.
Mobiltelefonanvändare som vill använda vanliga sajten får klicka på "webbversion" längst ned på sidan.
Mobiltelefonanvändare som vill använda vanliga sajten får klicka på "webbversion" längst ned på sidan.
Men betyder inte det att de flesta användarna då inte vill ha mobilsidan? Det är väl tydlig återkoppling kan jag tycka.Per Eskilsson skrev:
Själv föredrar jag ofta den "riktiga" sidan och kan zooma om jag behöver. Då använder jag ändå bara en 4,2" skärm.
Administrator
· Skåne
· 6 813 inlägg
Nej, det betyder att de flesta inte vill ha några förändringar och därför svarar de nej. Jag tror de flesta av våra besökare föredrar mobilvarianten på mobiltelefoner och vanliga varianten på datorn.pjodden skrev:
Medlem
· Stockholm
· 430 inlägg
Jo, det där med att fråga användare vad de vill ha brukar inte fungera speciellt bra.
Först så tappar man runt 50% rakt av ifall man ens ställer en fråga. (De bara klickar bakåt i webbläsaren och går tillbaka till google.)
Sedan brukar runt 70% av de kvarvarande instinktivt välja den vanliga sajten.
Och till sist så lämnar 70% av alla mobilsurfare alla sajter som inte är mobilanpassade utan att ens försöka läsa innehållet.
Så.. det är svårt att få det rätt och att automatiskt skicka folk dit vi tror dom vill vara är det som är minst irriterande för den stora massan.
Och om man nu gärna vill surfa på ena sajten eller andra så är det bara att klicka i footern för att komma till ena eller andra sajten. Webbläsaren kommer ihåg mellan omstarter vilken sajt man surfade på.
Först så tappar man runt 50% rakt av ifall man ens ställer en fråga. (De bara klickar bakåt i webbläsaren och går tillbaka till google.)
Sedan brukar runt 70% av de kvarvarande instinktivt välja den vanliga sajten.
Och till sist så lämnar 70% av alla mobilsurfare alla sajter som inte är mobilanpassade utan att ens försöka läsa innehållet.
Så.. det är svårt att få det rätt och att automatiskt skicka folk dit vi tror dom vill vara är det som är minst irriterande för den stora massan.
Och om man nu gärna vill surfa på ena sajten eller andra så är det bara att klicka i footern för att komma till ena eller andra sajten. Webbläsaren kommer ihåg mellan omstarter vilken sajt man surfade på.
Medlem
· Stockholm
· 430 inlägg
Den funktionen saknas.
Bra fråga varför dock, den tar ett par minuter att fixa in. Jag tar upp det på måndag.