1 095 läst ·
17 svar
1k läst
17 svar
Manuell avstängningsventil för tryckluft i garaget?
Hej alla!
Jag har sökt på forumet men inte hittat någon tråd som behandlar detta. Vad ska man använda för ventil för att kunna stänga av tryckluften nära kompressorn för att slippa ha konstant tryck i resten av systemet?
När vi köpte vårt hus för 12 år sedan byggde jag ett litet system med slangar för tryckluften så jag har tre inkopplingspunkter. Det har fungerat fint, men nu vill jag utöka lite och byta slangarna då en av dem sprack nyligen. Jag har alltid tyckt att det är obra att det är konstant tryck i slangarna och med så många skarvar "nedströms" är risken för smygläckor stor, så jag skulle vilja ha en avstängningskran först i kedjan. När jag behöver luften vrider jag helt enkelt på trycket i systemet, och när jag är klar vrider jag av det igen och släpper ut trycket nedströms ventilen.
Men var hittar man en gastät ventil som passar för ändamålet? Kan man ta en vanlig kulventil, typ Ballofix?
Tacksam för inspel och tips!
/Fred
Jag har sökt på forumet men inte hittat någon tråd som behandlar detta. Vad ska man använda för ventil för att kunna stänga av tryckluften nära kompressorn för att slippa ha konstant tryck i resten av systemet?
När vi köpte vårt hus för 12 år sedan byggde jag ett litet system med slangar för tryckluften så jag har tre inkopplingspunkter. Det har fungerat fint, men nu vill jag utöka lite och byta slangarna då en av dem sprack nyligen. Jag har alltid tyckt att det är obra att det är konstant tryck i slangarna och med så många skarvar "nedströms" är risken för smygläckor stor, så jag skulle vilja ha en avstängningskran först i kedjan. När jag behöver luften vrider jag helt enkelt på trycket i systemet, och när jag är klar vrider jag av det igen och släpper ut trycket nedströms ventilen.
Men var hittar man en gastät ventil som passar för ändamålet? Kan man ta en vanlig kulventil, typ Ballofix?
Tacksam för inspel och tips!
/Fred
Vi har som jag ser det som "vanliga" kulventiler för VVS på vår gasledning. Sitter en i garaget strax efter gastubsförrådet och en i skåpet under gashällen. Och dessa håller tät för gasolen vilket väl borde göra att de också fungerar för tryckluft. En Ballofix kanske också fungerar men de brukar många gånger ha en liten diameter på hålet i "kulan" vilket väl ger luftmotstånd i tryckluftsledningen. Men den korta sträckan kanske inte gör så mycket??
Hittade en ventil på Amazon som uppges klara 0,8 MPA, vilket är 8 Bar om jag gjorde rätt i konverteraren jag hittade...det borde ju funka tänker jag. Den är avsedd för vätskor och pneumatiska kretsar och har 12 mm slangnipplar i båda ändar, vilket ju är smidigt.
Redigerat:
Om du köper ventiler där uppgifterna enligt tidigare inlägg ovan specificeras så skall det inte vara några problem med läckage. Men köp inga "no name" ventiler där man inte vill redovisa vad det tål/klarar.
Det kommer inte läcka öht oavsett vilka ventiler du skaffar det är väl närmast självklart håll dig till kulventiler. Det är andra parametrar som styr om man har andra gaser har inget med täthet att göra.P Paxman skrev:
I all praktisk mening så är det tätt för det ena så är det tätt för det andra. Välj en kulventil av vilken sort som helst så är det ok för ditt fall. De är ju dessutom de vanligaste numera oavsett.P Paxman skrev:
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 449 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 449 inlägg
Nej kankse inte självklart - men ändå så är de vanliga som säljs överallt i handeln tillräckligt täta för tryckluft. Köp inte för liten bara så det stryper flödet.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...s/kulventiler-vvs/kulventil-34-r20-2000058625
står tydligt att den är för tryckluft bla.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...s/kulventiler-vvs/kulventil-34-r20-2000058625
står tydligt att den är för tryckluft bla.

