25 353 läst ·
102 svar
25k läst
102 svar
Nu dags för tigersåg. Tips?
Nu har jag tittat lite mer på specarna. De vanliga tillverkarna (Hilti, Makita, Milw, dewalt har jag kollat) har alla EN såg med pendelfunktion. De flesta maskinerna i sortimetet saknar detta. Rätt få beggade maskiner har pendling.
Frågan är, om jag tex ska såga i lecablock, är det tillräckligt mjukt för att pendlingsfunktionen ska kunna användas?
Frågan är, om jag tex ska såga i lecablock, är det tillräckligt mjukt för att pendlingsfunktionen ska kunna användas?
Jag hade pendelfunktionen inkopplad när jag sågade lecablock i somras (OBS köp rätt blad för detta).MathiasS skrev:Nu har jag tittat lite mer på specarna. De vanliga tillverkarna (Hilti, Makita, Milw, dewalt har jag kollat) har alla EN såg med pendelfunktion. De flesta maskinerna i sortimetet saknar detta. Rätt få beggade maskiner har pendling.
Testade förvisso inte utan pendling men det var som att såga i "smör"d^_^b
Jag köpte en Makita 3070 CT med antivibb, reglerbar hastighet, 3-lägespendling, nyckellöst bladbyte, 1510W motor och bra plastväska. Det känns som en riktigt seriös maskin. Enda "felet" är det luktar Kinagummi om kabeln och gummiskyddet runt kroppen. Hör av dig om du vill testa den ett par dagar så blir det lättare för dig att fatta rätt beslut!MathiasS skrev:
Makita 3060 eller 3070 ligger bra till, egentligen bara för att dom har pendling och ett någorlunda rimligt pris. Övriga fabrikat med kvalitet blir för dyra. Redan makitasågarna är dyra, men jag tänkte att denna skulle hålla resten av livet, eller iaf så länge att jag hinner glömma vad den kostat.
Hittar jag något begagnat till bra pris kan det dock bli vad somhelst med pendling....
Hittar jag något begagnat till bra pris kan det dock bli vad somhelst med pendling....
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Är AEG helt offside när det gäller tigersågar? Jag såg på Bauhaus att dom hade en AEG som jag tror hette nåt i stil med "US 900 XE" för 17XX SEK. Osäker på beteckningen och exakt pris, men det var inte fullt 1800 alltså. Och jag är säker på att den hade pendling. Kan det va nåt?
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
MathiasS skrev:
Som sagt är jag säker på att den har pendling. Inte i flera olika grader, men definitivt av och på.
http://www.aeg-powertools.eu/product/detail/woodworking/reciprocating-saws/us-900-xe-us900xe
Mao kanske 1700 - 1800 inte är för mycket pengar? Jag är nöjd med min AEG sticksåg, om tigersågen är av samma kvalitet så borde 1800 vara rimligt.
Redigerat: