Tigersågen tycker faktiskt jag är ett av få elverktyg som duger med billigare modell.
När jag började med husrenoveringen så köpte jag ett biltema 18v kit, och med i det kittet var en tigersåg som har gått något helt otroligt mycket.
Använde den till att riva taket ( sticke-tak kallas väl sorten tror jag ), utbygget på baksidan, ingången, golvet och dåliga timmerstockar.
Förra veckan så skulle jag bredda en dörröppning i en timmervägg och testade att ladda batterierna efter 1 års vila.
Och jodå fullt ös medvetslös så var dörrhålet bredare. :)

/ Andreas

skalman1 skrev:
Tigersågen tycker faktiskt jag är ett av få elverktyg som duger med billigare modell.
När jag började med husrenoveringen så köpte jag ett biltema 18v kit, och med i det kittet var en tigersåg som har gått något helt otroligt mycket.
Använde den till att riva taket ( sticke-tak kallas väl sorten tror jag ), utbygget på baksidan, ingången, golvet och dåliga timmerstockar.
Förra veckan så skulle jag bredda en dörröppning i en timmervägg och testade att ladda batterierna efter 1 års vila.
Och jodå fullt ös medvetslös så var dörrhålet bredare. :)

/ Andreas
Skrev samma sak som du för ett år sedan, och fick rejält med mothugg, men jag håller med. Tigersågen jag har är av Ferm modell (min enda kvarvarande Ferm), och det jag använder en tigersåg till är mer "bli av med" betonat än precisionsbetonat. Däremot har jag bra blad till den.

Tigersåg och vinkelslip modell större (230) är de två billiga elverktyg jag använder och är nöjd med att ha som billiga elverktyg.

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
Skrev samma sak som du för ett år sedan, och fick rejält med mothugg, men jag håller med. Tigersågen jag har är av Ferm modell (min enda kvarvarande Ferm), och det jag använder en tigersåg till är mer "bli av med" betonat än precisionsbetonat. Däremot har jag bra blad till den.

Tigersåg och vinkelslip modell större (230) är de två billiga elverktyg jag använder och är nöjd med att ha som billiga elverktyg.

--- Mats ---
Ja exakt så känner jag. Det är helt enkelt grovverktyg som i mitt hem inte används oftare än att jag kör på med en billig med bra blad. Den dagen jag har allt i verktygsväg jag vill ha så uppgraderar jag kanske men tills dess går annat före

/Lorant

Biltemas billiga tigersåg vibrerar och skakar så mycket att den känns (och antagligen är) farlig att jobba med. Milwuakeen känns mycket trevligare. Så finns pengarna så är det en aspekt värd att beakta.

Dom som inte insett fördelarna med en bra tigersåg har nog aldrig riktigt haft möjligheten att jobba med ... en bra tigersåg.

Gäller väl iofs all verktyg.

Att hänga på dyra Lenoxblad på en Jula såg är som att måla trynet med läppstift på en gris.....det är fortfarande en gris...

Nimajneb skrev:
Dom som inte insett fördelarna med en bra tigersåg har nog aldrig riktigt haft möjligheten att jobba med ... en bra tigersåg.

Att hänga på dyra Lenoxblad på en Jula såg är som att måla trynet med läppstift på en gris.....det är fortfarande en gris...
Jämförelser är bra, men hur en jämförelse av "få någonting gjort med en billig tigersåg" kan liknas med "en gris vars enda skillnad är en färgklick" är i sig en intressant fråga. Om grisen förblir en gris, men med en förgklick bör det snarast liknas vid att ha köpt en extremt bra tigersåg, och sedan sätta på ett Lenoxblad på den, men inte använda den utan låta det man skulle ha gjort förbli ogjort. Då förblir den en extremt bra tigersåg, med en annan färgklick, men den gör ingen som helst skillnad.

Efter denna utflykt i jämförelsernas värld, eftersom jag har en Ferm är jag säker på att de flesta andra tigersågar på marknaden är bättre, och eftersom jag har Lenoxblad som är jag säker på att bladen är ok. Jag säger inte att det inte finns bättre tigersågar, jag är också säker på att jag skulle hitta mjukstart och mindre vibrationer och bättre bladbyte och ... om jag köpte en dyr tigersåg. Men det jag har den till är att ta bort saker, inte att göra perfekta snitt i perfekt vinkel med pefekt precision. Den gör det den skall, hörselskydd och skyddsglasögon hade jag säket använt ändå. Och med vibrationer borträknade, och utan behov av precision, vad vinner jag egentligen på en bättre tigersågsbladshållare? Jag gör min egen pendelrörelse. Många människor som förespråkar en bättre tigersåg skulle lika glatt förespråka en sticksågslimpa utan mjukstart framför samma modell med handtag och mjukstart och hastighetsreglering i strämbrytaren, så mjukstart är bara ett argument som används när det passar. Mina Lenoxblad är 20-30 centimeter skulle jag gissa utan att kolla, så precisionsförespråkarna kommer att ha det svårt jämfört med bra sågteknik.

Så absolut, den fina tigersågen är en bättre f'ärgklick i verkstaden (blå, röd, ljusgrön, allt efter övrig färg i verkstaden). Den är bättre, men denna färgklick behövs inte i min verksad, det som skall ner kommer ner ändå, träbiten ser aldrig färgen bakom hållaren till Lenoxbladet. Den har för dålig syn, och hinner inte reagera, och innan den hunnit finna ett sätt att kritisera hållaren till Lenoxbladet är den bortplockad.

--- Mats ---

Nimajneb skrev:

Njae har hyrt en hilti 230v tigersåg i tidigare lägenhetsrenovering + lånat grannens nya makita tigersåg i nån dag så tyvärr är svaret inte så enkelt. Det är nog bara att acceptera att vi är olika och lägger olika värdering i saker eller använder verktygen på olika sätt. Visst var det skönare att jobba med men helt ok för mig. Använder tigersågen precis som Mats och då kan jag kompromissa på kvaliteten.

MVH Lorant

Jag hade själv samma synsätt för något år sedan att tiger o vinkelslip behövs ingen kvalitetsmaskin. Hade då Biltema varianter av båda.

Efter några läskiga nyp/kast med vinkelslipen samt vita knogar med tigern bestämde jag mig för att byta upp mig.
På en KK auktion hittade jag en Milwaukee värsting iger som jag ropade in för ung en tusenlapp. Vinkelslipen hittade jag en utförsäljning så jag tror jag gav 800 för en Bosch 125 CI. Nu känner jag mig trygg i slipandet, frugan har nästan lagt beslag på Tigern till trädgården då den plötsligt går att hålla i. Hon gick omvägar runt den gamla BT sågen. En bonus jag inte hade tänkt på är att det justerabara blad-djupet förlänger livstiden på mina Lenox avsevärt, speciellt när man sågar i metall.
Sedan allt annat som pendling, smygstart, vinkling osv gör ju att man bara står med ett brett flin o sågar.

Men om det är värt 3-4000... vete f...n ....har man ingen sänk, kap/ger, sticksåg innan så bör man nog köpa det först..

Men med stor trädgård och fortfarande rum som skall totalrenoveras så har kvalle tigers sin plats i verktygsarsenalen.

Nimajneb skrev:
Jag fattar inte varför folk köper riktiga verktyg direkt EFTER att dom är klara med jobbet. Vore det inte smartare att köpa rätt från början??

Det var i bara början på jätte projektet, sågen skulle bara annvändas till rivningen av taket, därför köptes en billig tiger.:blushing:

Efter massvis av tigrandes så hittades en ny verktygs kompis, och eftersom den billiga tigern lämnat in så köpptes en ny "kompis" i proffs klass...d^_^b

Ola78
Jag tycker också att man ska köpa verktyg av bra kvalite men just en tigersåg kanske inte känns så befogat. Själv köpte jag en tigersåg på Lidl för 4 år sen och har motionerat den väldigt flitigt då vi har renoverat huset. Den har fungerat
kanon och aldrig knorrat det minsta. Den har hastighetsreglering och pendelrörelse vilket är jättebra.....rekomenderas verkligen. Men, som flera innan har skrivit så är det framförallt bladen som är det viktigaste för att få bra avverkning.

Dags att investera i en ny tigersåg :-)
Tips? Vad ska jag välja för fabrikat? Vill ha en smidig, stark och lätt maskin.
Ingen hobbymaskin för 300-400:-, kan lägga ut 1000-2000:- max. Gillar inte stora klumpiga handtag och krångliga bladfästen, snabbt ska det gå att byta blad

Har personligen en Dewalt 311K, men skulle jag köpt en idag skulle jag valt Makita eller Milwaukee. Ett kol "sprack" i 311an i fredags efter inte allt för mycket användade, så lite irriterad är jag...

Hyrde akut en hilti under lördagen då ingen jäkel har kol på hyllan. Visst var Hiltin bra, men kan inte säga att den varken avverkade snabbare eller var starkare än min 311.

Dock handöverfräs och kap/ger från Dewalt som jag är supernöjd med... Men det är en annan tråd.

Vilken Hilti var det?

Ämnen sammanfogade / mod

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.