25 353 läst ·
102 svar
25k läst
102 svar
Nu dags för tigersåg. Tips?
Sida 1 av 7
Efter all hjälp jag fick i valet av sticksåg, så passar jag nu på att använda mig av er hjälp när jag skall införskaffa en tigersåg.
Vilka är bra och vad får dom kosta. Är det värt att köpa begagnat, eller bör det vara nytt?
Tar tacksamt emot all hjälp.
Vilka är bra och vad får dom kosta. Är det värt att köpa begagnat, eller bör det vara nytt?
Tar tacksamt emot all hjälp.
Det beror mkt på hur du ska använda den?
Själv väljer jag att lägga mindre på denna då den har ganska begränsad nytta för mig. Kör hellre med en multimaster på vissa saker och har även en elkedjesåg av bra kvalitet till rivning.
Mitt tips om ditt användningsområde är som mitt att du köper en bra kofot och en billig tigersåg t.ex julas 199 kr variant funkar hyffsat för enklare bruk. Sen lägger du undan lite pengar och köper en Bosch elle fein multimaskin framöver.
Just multimaster tror man att man aldrig använder förrän man köpt en, den är verkligen universal och nyttig i husrenovering
MVH Lorant
Själv väljer jag att lägga mindre på denna då den har ganska begränsad nytta för mig. Kör hellre med en multimaster på vissa saker och har även en elkedjesåg av bra kvalitet till rivning.
Mitt tips om ditt användningsområde är som mitt att du köper en bra kofot och en billig tigersåg t.ex julas 199 kr variant funkar hyffsat för enklare bruk. Sen lägger du undan lite pengar och köper en Bosch elle fein multimaskin framöver.
Just multimaster tror man att man aldrig använder förrän man köpt en, den är verkligen universal och nyttig i husrenovering
MVH Lorant
Billiga tigersågar är katastrofalt dåliga. Det är den enda maskin som tom frugan har tyckt att det var värt att byta upp sig. Även hon använder maskinen framförallt i trädgården.
Tänkte likadant själv förr... billig tigersåg är OK... hade en Biltema såg men bytte upp mig till en begagnad Milwaukee. Och som sagt, nu har frugan lagt beslag på den.
Annars måste jag säga att överhuvudtaget komma för sig att råda TS att köpa en Multimaster istf Tigersåg måste ju varit årets roligaste förslag. Inget ont om Multisen/GOPen etc, man behöver dessa åxå men fattar noll vad det har med tigersågen att göra.
Tänkte likadant själv förr... billig tigersåg är OK... hade en Biltema såg men bytte upp mig till en begagnad Milwaukee. Och som sagt, nu har frugan lagt beslag på den.
Annars måste jag säga att överhuvudtaget komma för sig att råda TS att köpa en Multimaster istf Tigersåg måste ju varit årets roligaste förslag. Inget ont om Multisen/GOPen etc, man behöver dessa åxå men fattar noll vad det har med tigersågen att göra.
Hehe nja de är ju inga under av kvalitet än idag heller. Men oftast får de jobbet gjort men mer vibrationer och visst rasar de ibland. Men för 200kr och bytesrätt i nåt år så är det nästan värt chansningen och lägga pengarna på andra verktyg.
Den dagen verktygsarsenalen börjar bli full kanske man byter upp sig på dyr tigersåg också men andra verktyg går före för mig iaf.
MVH Lorant
Den dagen verktygsarsenalen börjar bli full kanske man byter upp sig på dyr tigersåg också men andra verktyg går före för mig iaf.
MVH Lorant
Har inte sagt istället men vissa insticksjobb har jag kunnat välja mellan just tigersåg eller multimastern. Samma sak att kapa av ett rör etc händer att jag kör multimaster medan jag vet andra som saknar multimastern kör tigersågen. Smaksaken men förNimajneb skrev:Billiga tigersågar är katastrofalt dåliga. Det är den enda maskin som tom frugan har tyckt att det var värt att byta upp sig. Även hon använder maskinen framförallt i trädgården.
mig har multimastern övertagit många av tigersågen arbetsuppgifter. Eller ja egentligen uppgifter som har gjorts med tigern i brist på annat
/Lorant
Har som sagt en stor billlig tiger såg här hemma för hobby jobbs skull och då funkar den fin
Men faktiskt smart att ha den i trädgården och spara på mototsågen där och då kan jag tänka mig att det är bättre med en rejälare variant.
Annars gillar jag min "mini tigersåg" från Milwaukee

Men faktiskt smart att ha den i trädgården och spara på mototsågen där och då kan jag tänka mig att det är bättre med en rejälare variant.
Annars gillar jag min "mini tigersåg" från Milwaukee

Makita har fina smidiga modelelr med snabblåsning av blad osv. har för mig att dom brukar kosta ca1600kr ink moms.
Har själv en sån och med bra blad så är den suverän för rivningsjobb.
Har själv en sån och med bra blad så är den suverän för rivningsjobb.
har alltid gillat det lilla Matterimilwaukeen, hittar jag en naked Bosch i sommar/höst till bra pris så blir det en sådan till frugan så jag kan få tillbaka min stora.
Att en bra stor tigersåg kan ersätta vid rätt tillfällen:
Kedjesåg (känns säkrare och man slipper skyddsutrustning)
Cirkelsåg
Stickåg
Kofot
Yxa
Vinkelslip (känns säkrare och man slipper skyddsutrustning)
osv har jag själv testat.
När jag hade biltemasågen så använde jag den i princip bara till att riva plankvägg.... skakade, bullrade och långsamt gick det..........
Men som sagt har jag aldrig reflekterat att ersätta den för ett typiskt GOP-jobb.
Att en bra stor tigersåg kan ersätta vid rätt tillfällen:
Kedjesåg (känns säkrare och man slipper skyddsutrustning)
Cirkelsåg
Stickåg
Kofot
Yxa
Vinkelslip (känns säkrare och man slipper skyddsutrustning)
osv har jag själv testat.
När jag hade biltemasågen så använde jag den i princip bara till att riva plankvägg.... skakade, bullrade och långsamt gick det..........
Men som sagt har jag aldrig reflekterat att ersätta den för ett typiskt GOP-jobb.
Det finns flera mycket informativa trådar på forumet.hedde skrev:
Själv fastnade jag för Makita och Milwaukee.
Jag hittade en begagnad Milwaukee 1300QX på en KK auktion för runt en tusenlapp.
Gillar min 28v Millwaukee, den är välbyggd och har förvånatsvärt mycket kraft. Så ibland ger man sig in i situationer då bladen tar rejält med stryk, och dessa är inte gratis.