borstarmicke skrev:
Ca 1175:- inkl frakt från axminster: [länk]

Ca. 2200:- ink frakt från axminster: [länk]

Obs! beställ inte av misstag 110v versionen bara...

Har nyligen köpt en av Makita JR 3050 T, kan rekommenderas, inte minst för priset! Jag gav ca 1100+moms, men jag har sett den som kampanjvara någonstas, kommer inte på var..... En liten och smidig såg till ett kanonpris!

Tigersågen är det elverktyg som jag använder allra mest (förutom skruvdragaren) så det är inget lattjo dussinverktyg för mig :-) Jag förbrukar mängder med blad varje år till husrenoveringen.

Så det blev en Makita JR3050T, hastighetsreglering i avtryckaren (absolut krav, allt annat är ruskigt känner jag) och stort "slag" på 28 mm så den avverkar i rask takt. En lätt och hyfsat kompakt maskin.
Ca 850 SEK från Axminster (ex moms). Passade också på att köpa på mig ett lager med Bosch-blad, mycket billigt från Axminster, ca halva priset jämfört med svensk järnhandel. Sågbladsbranschen är ren ocker och en hel del båg. Även om jämförelsen haltar så vill jag nämna att jag köper svensktillverkat kundanpassad 3,6 m bandsågblad med härdade tänder för 140 SEK, så ett ynkligt tigersågblad ska inte kosta 50:- st!

Nåja, det finns Biltema-blad också, de är klart godkända för rivningsjobb där man ändå riskerar köra sönder dom i spik osv. Biltemas långa blad för metall är helt suveräna!

Tiofingers-Perra skrev:
Har nyligen köpt en av Makita JR 3050 T, kan rekommenderas, inte minst för priset! Jag gav ca 1100+moms, men jag har sett den som kampanjvara någonstas, kommer inte på var..... En liten och smidig såg till ett kanonpris!
Denna finns på kampanj hos Axminister i UK. Jag gav 1100 inkl moms och frakt till Sverige.

Mvh
Robert

Jag köpte den billigaste dewalten för ca 1300 kr och den har gjort sitt jobb nu ett år. sågat ner en hel ovanvåning och kapat 10-talt träd mm. Fast den är sladrig till tusen fast det har nog ingen praktisk betydelse.

Jag kör på DeWalt DW304 och DC385. Med facit i hand så måste jag säga att det grymt bra att kunna ställa bladet i fyra olika positioner, både för ergonomi och åtkomlighet. Kraftfulla och stryktåliga till tusen är de. Hade en Hilti innan men greppet var konstigt tyckte jag så den åkte. Dessutom avverkar de nya DeWalten bättre.

ClasseClas
Är det ngn som erfarenhet av Makita JR3070? Av ngn anledning ligger K-Rauta riktigt rätt i pris med 2699 SEK mot Axminster som kostar med frakt £207.89 = ca 2413 SEK idag. Jag hittar ingen webbutik i Sverige som matchar K-Rauta.

Om du har en Bauhaus inom 10 mil från K-rauta kan du få ytterligare 12 procent, dvs 2375,12 SEK. Min lokala Bauhaus har Makita, men jag är inte säker på om de har just JR3070.

ClasseClas skrev:
Är det ngn som erfarenhet av Makita JR3070? Av ngn anledning ligger K-Rauta riktigt rätt i pris med 2699 SEK mot Axminster som kostar med frakt £207.89 = ca 2413 SEK idag. Jag hittar ingen webbutik i Sverige som matchar K-Rauta.

Jag har en sån, den är sanslöst bra och avverkar otroligt. Detta utan att skaka något nämnvärt mycket. Jag tillhörde skaran som tyckte att man klarar sig bra med tex en best-tool tiger innan jag köpte makitan, men jag har ändrat uppfattning nu.....................det är som natt och dag kan man säga............

ClasseClas
Bauhaus Barkarby hade den bara som best.vara, så det blev inget med det. Jag köpte en på K-Rauta och ska till att börja med kapa ner ett antal prefabelement på en demonterad sommarstuga från 40-talet. Jo, redan då byggdes det huselement inomhus i fabrik. Jan-Ls omdöme låter lovande!:)

Dags att uppgradera även för mig. Har tidigare kört ferm men den gick i småbitar när jag kapade en stålbalk. Nu är det nog dags att lägga lite mer pengar på detta verktyg.

En sak funderar jag över - detta med pendelrörelse. Jag har tittat på ett par tillverkares hemsidor och det står inte mycket om det. Vilka sågar har och vilka har inte? Finns det ens några sågar som bara tuggar fram och tillbaka idag?

MathiasS skrev:
Dags att uppgradera även för mig. Har tidigare kört ferm men den gick i småbitar när jag kapade en stålbalk. Nu är det nog dags att lägga lite mer pengar på detta verktyg.

En sak funderar jag över - detta med pendelrörelse. Jag har tittat på ett par tillverkares hemsidor och det står inte mycket om det. Vilka sågar har och vilka har inte? Finns det ens några sågar som bara tuggar fram och tillbaka idag?
Det finns faktiskt sågar utan pendelrörelse. Det är inte helt ovanligt att det finns 2 modeller, en med och en utan pendling. Jag rekommenderar starkt att välja en modell med pendling, det gör mycket stor skillnad.

Leta efter
min 1200W
pendling
avvibrerad
enkla bladbyten
justerbart sågdjup
justerbar hastighet

Själv hittade jag Milwaukees största begagnad och den har fått slita.
Makitas 3070 ska vara riktigt bra, finns 3060 men jag kommer inte ihåg vad den saknar.
Dewalt o Hilti ska finns ju även på banan antar jag.

Har en Makita 3050 och den fungerar utmärkt, dock är slaglängden lång, vilket är utmärkt för rivning (det går undan!), men att såga i tunna material och metall med lång slaglängd är inte så bra. Avvibrerad maskin är inte dumt det heller, men som vanligt; allt beror på hur ofta man ska använda maskinen. Betalade själv 750 kr för min Makita inköpt från Axminster och det tycker jag räcker för en hemmabyggare, så ofta används den inte.
Ska man såga i metall anser jag att pendling inte är en fördel vare sig på tigersåg eller sticksåg.

Gruvberget skrev:
Har en Makita 3050 och den fungerar utmärkt, dock är slaglängden lång, vilket är utmärkt för rivning (det går undan!), men att såga i tunna material och metall med lång slaglängd är inte så bra. Avvibrerad maskin är inte dumt det heller, men som vanligt; allt beror på hur ofta man ska använda maskinen. Betalade själv 750 kr för min Makita inköpt från Axminster och det tycker jag räcker för en hemmabyggare, så ofta används den inte.
Ska man såga i metall anser jag att pendling inte är en fördel vare sig på tigersåg eller sticksåg.
Jag använder ytterst sällan pendlingen när jag sågar metall. Och jag håller helt med dig om att pendling generellt inte är en fördel för metall. Dock kan ju alla sågar med pendling stänga av pendlingen, så en såg med pendling är ju ändå en bra ide - om man inte uteslutande ska såga metall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.