6 917 läst ·
70 svar
7k läst
70 svar
Nu blir det en mer byggvänlig bostadspolitik
Nja, ett Linköpingsföretag 'Botrygg' har ju fått markanvisningar i sthlmstrakten för att man kunnat bygga billigare hyresrätter. Att få tillgång till byggbar mark på attraktiv adress är ju ett gott skäl att pressa priset om man kan.H Hullefar skrev:Varför skulle någon fastighetsägare pressa några priser för att marknadshyror införs? Det kommer alltid vara bostadsbrist i t.ex. Stockholm, av den anledningen att marken är begränsad och skyskrapor kommer knappast tillåtas. Så i praktiken kommer alla hyresrätter som byggs att bli uthyrda även med höga hyror. Det finns noll incitament för någon att bygga billigare hyresrätter.
De enda som kan bygga billiga hyresrätter är kommunen/staten.
Ja absolut, jag nämnde tidigare att man gjort precis så i Malmö, sålt mark till byggföretag som binder sig att hålla en viss hyresnivå. Men det är ju i princip samma sak som om kommunen själva byggt.F fribygg skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Återigen kantrar en bostadspolitisk debatt åt hyresrätts-hållet. Billiga sådana, också.
Men ärligt talat, även om alla partier gärna bygger hyresrätter, så är det inte tillräckligt många som vill bo där. Själv vill jag inte bo i en hyresrätt i en stad, inte ens om den är billig. Ungefär 60% håller med, de vill helst bo i villa eller radhus. Ändå är ungefär 60% av de bostäder som byggs hyresrätter.
Man pratar alltså om att bygga lägenheter åt Någon Annan. Det har gjorts förr, det blev miljonprogramsghetton av det.
Vilka pratar om att bygga fler (billiga?) villor och radhus? Och vilka pratar om att bygga villor på landsbygden?
Den som vill bygga nytt i stan kan göra det om hushållet beviljas lån och lyckas få tag på en tomt.
Den som vill bygga nytt på landet kommer oftast inte ens till bevilja-lån-stadiet. Undantaget är om de vill bygga i någon hajpad landsbygd, typ Gotland, Österlen, Stockholms och Göteborgs skärgårdar, äger en lågt belånad jordbruksfastighet eller har lyckats få tag på en strandtomt som inte omfattas av strandskyddet. Den som vill bygga någon annanstans eller under andra förhållanden, kan fortsätta drömma (eller sluta drömma och flytta in i en hyresrätt i stan).
Men ärligt talat, även om alla partier gärna bygger hyresrätter, så är det inte tillräckligt många som vill bo där. Själv vill jag inte bo i en hyresrätt i en stad, inte ens om den är billig. Ungefär 60% håller med, de vill helst bo i villa eller radhus. Ändå är ungefär 60% av de bostäder som byggs hyresrätter.
Man pratar alltså om att bygga lägenheter åt Någon Annan. Det har gjorts förr, det blev miljonprogramsghetton av det.
Vilka pratar om att bygga fler (billiga?) villor och radhus? Och vilka pratar om att bygga villor på landsbygden?
Den som vill bygga nytt i stan kan göra det om hushållet beviljas lån och lyckas få tag på en tomt.
Den som vill bygga nytt på landet kommer oftast inte ens till bevilja-lån-stadiet. Undantaget är om de vill bygga i någon hajpad landsbygd, typ Gotland, Österlen, Stockholms och Göteborgs skärgårdar, äger en lågt belånad jordbruksfastighet eller har lyckats få tag på en strandtomt som inte omfattas av strandskyddet. Den som vill bygga någon annanstans eller under andra förhållanden, kan fortsätta drömma (eller sluta drömma och flytta in i en hyresrätt i stan).
Det kommer inte att byggas några billiga hyresrätter eller småhus någonsin eftersom att mark, bygg och byråkratikostnaden (inte minst den i byggbolagen och deras entreprenörer) är så enorm. Nya hus och lägenheter är för medelklassen som har pengarna att betala för detta.
Och bygger man där markkostnaden är låg så saknas infrastruktur så att ingen vill bo där i alla fall och som påpekas ovan så matchar inte kostnaden för bygg- och byråkrati ett lägre prisläge i alla fall.
Och bygger man där markkostnaden är låg så saknas infrastruktur så att ingen vill bo där i alla fall och som påpekas ovan så matchar inte kostnaden för bygg- och byråkrati ett lägre prisläge i alla fall.
Jag tror hyresköerna antyder något annat... Många i storstäderna måste skaffa bostadsrätt eller flytta till villa på landet mot sin vilja. Bland mina barns kompisar har det varit vanligt. Jag skulle tro att det är väldigt få som verkligen vill flytta till landet som inte kan det pga bostadsbrist. Av de som vill flytta från storstaden till landet är det nog få som längtar efter fabriksbyggda villaområden.SågspånPappspikEternit skrev:
Förr fanns något som hette stadsplanering. Nya områden fick bra förutsättningar för service, skola, lokaltrafik etc.Claes Sörmland skrev:
Finns fortfarande sådana ambitioner i våra ekonomiskt växande städer. Men i städer utan ordentlig ekonomisk tillväxt finns ju inte det ekonomiska underlaget för att bygga nya stadsdelar. Då duttar man istället lite med en huslänga här och där istället inom befintliga tätorter. Helt rationellt.makhno_ skrev:
Ingen vill bo där? Men ändå är hyresköerna decennier och en hyresrätt står inte tom 30 sekunder (på platser vi pratar om, ingen hade nog tänkt bygga hyresrätter i Bjuv).SågspånPappspikEternit skrev:
Återigen kantrar en bostadspolitisk debatt åt hyresrätts-hållet. Billiga sådana, också.
Jag bor i hus och vill bo i hus. Men när jag var 20-30 ville jag definitivt inte bo i hus, då vill man ha lägenhet i en stad. Jag personligen vill flytta tillbaka till lägenhet inne i en stad när jag blir gammal också.
Billigare hyresrätter är en nödvändighet för unga, låginkomsttagare, vid skilsmässor, fattigpensionärer osv.
"Själv vill jag inte bo i en hyresrätt i en stad, inte ens om den är billig. Ungefär 60% håller med, de vill helst bo i villa eller radhus."
Mmm, men du har väl resurserna till ett annat boende då om du "har råd" att säga, med lite avsmak, att du inte ens skulle vilja bo i hyresrätt om den var billig. Du, och övriga 60 % i din ospecificerade undersökning är uppenbarligen inte målgruppen.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
De cirka 40 % som vill bo i hyresrätt är en stor del av befolkningen, absolut. Nästan livslånga bostadsköer i storstäderna är ett bostadspolitiskt problem, men långt ifrån det enda.makhno_ skrev:
Jag tror hyresköerna antyder något annat... Många i storstäderna måste skaffa bostadsrätt eller flytta till villa på landet mot sin vilja. Bland mina barns kompisar har det varit vanligt. Jag skulle tro att det är väldigt få som verkligen vill flytta till landet som inte kan det pga bostadsbrist. Av de som vill flytta från storstaden till landet är det nog få som längtar efter fabriksbyggda villaområden.
Skillnaden mellan hur folk vill bo och vad som faktiskt byggs är ett problem, och ett stort sådant. När kommer skarpa politiska förslag för att fler ska kunna uppfylla drömmen om ett eget småhus?
Och vem har pratat om, eller efterfrågat, villaområden på landsbygden?
Att det är långa bostadsköer i Stockholm är ett problem. Att det är långa bostadsköer i ytterliggare 200 kommuner är 200 andra problem. Bostadsbristen är stor och vi behöver lägenheter för att att minska den, eftersom folk vill bo centralt. Det är ett mer akut problem än belåningsproblematik i landsbygd.SågspånPappspikEternit skrev:
De cirka 40 % som vill bo i hyresrätt är en stor del av befolkningen, absolut. Nästan livslånga bostadsköer i storstäderna är ett bostadspolitiskt problem, men långt ifrån det enda.
Skillnaden mellan hur folk vill bo och vad som faktiskt byggs är ett problem, och ett stort sådant. När kommer skarpa politiska förslag för att fler ska kunna uppfylla drömmen om ett eget småhus?
Och vem har pratat om, eller efterfrågat, villaområden på landsbygden?
Jag tycket absolut att det borde bli lättare att få lån i landsbygdskommuner. Men det kommer knappast lösa bostadsbristen i Sverige. Så att tänka att man ska satsa på det istället för bygga fler lägenhetshus är ett märkligt resonemang.
(Främst tror jag man måste göra satsningar i landsbygd så att det blir mer attraktivt att flytta dit. Nära till skola, affär osv. Då kommer priserna på bostäder gå upp och det blir lättare att få lån)
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Läs gärna ordagrant vad som skrivs, det är inte ingen som vill bo i hyresrätt, utan inte tillräckligt många i förhållande till hur många hyresrätter som byggs. Om en större andel vill bo i villa/radhus bör också politiken underlätta för byggande av de slags bostäder som folk vill ha, tycker jag.H Hullefar skrev:Ingen vill bo där? Men ändå är hyresköerna decennier och en hyresrätt står inte tom 30 sekunder (på platser vi pratar om, ingen hade nog tänkt bygga hyresrätter i Bjuv).
Jag bor i hus och vill bo i hus. Men när jag var 20-30 ville jag definitivt inte bo i hus, då vill man ha lägenhet i en stad. Jag personligen vill flytta tillbaka till lägenhet inne i en stad när jag blir gammal också.
Billigare hyresrätter är en nödvändighet för unga, låginkomsttagare, vid skilsmässor, fattigpensionärer osv.
Mmm, men du har väl resurserna till ett annat boende då om du "har råd" att säga, med lite avsmak, att du inte ens skulle vilja bo i hyresrätt om den var billig. Du, och övriga 60 % i din ospecificerade undersökning är uppenbarligen inte målgruppen.
Det är bra att det byggs hyresrätter, men det skulle behöva byggas fler småhus också.
Anledningen till att jag själv inte bor i hyresrätt i en stad är att jag inte är en urban person. Dessutom hade vår familj knappast haft råd med hyran för en lägenhet i motsvarande storlek som vårt hus på landsbygden, det är dyrt att hyra!
Medlem
· Västra Götaland
· 2 496 inlägg
De stod tomma under t ex 90-talet, folk ville generellt inte bo i miljonprogrammen. Lägenheterna var stora och passade dåligt för unga som första boende. En och annan ungdom delade på de stora lägenheterna i Stockholms ytterförorter. På andra orter rev man husen.V Visorna skrev:
Sen dess har en stor grupp ekonomiskt svaga invandrat och den gruppen har inget annat val än att bo i dessa lägenheter, det är vad som står till buds. När de skaffar jobb och får en medelklassekonomi så tenderar de att flytta därifrån.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Ja, den undersökningen jag refererar till gjordes av Hyresgästföreningen, om du följer länken finns hela undersökningen som länkad .pdf på sidan:Stefan Bengtsson skrev:
https://www.hyresgastforeningen.se/bostadsfakta/rapporter/hyresgasterna-2022/