L lodin92 skrev:
Vem vill bo i en billig lägenhet byggd med sämre standard i utkanten av stan, när man kan få betala ungefär samma i centrum? Inför marknadshyror så tar byggandet fart även för billiga hyresrätter när hyresgästerna faktiskt får en prisskillnad.
Jag är inte lika säker på att det skulle byggas fler billiga hyresrätter, det som kan byggas med dagens hyresnivåer byggs nog redan.
Att det skulle byggas fler dyrare bostäder om det finns efterfrågan ser jag som givet, då blir det i bästa fall två begagnade vanliga bostäder med vettig månadskostnad lediga när ett par flyttar in i det nybyggda strandnära med marknadshyra.

F fribygg skrev:
Jag är inte lika säker på att det skulle byggas fler billiga hyresrätter, det som kan byggas med dagens hyresnivåer byggs nog redan.
Att det skulle byggas fler dyrare bostäder om det finns efterfrågan ser jag som givet, då blir det i bästa fall två begagnade vanliga bostäder med vettig månadskostnad lediga när ett par flyttar in i det nybyggda strandnära med marknadshyra.
Man kan sänka byggkostnaden om man sänker standarden och bygger längre från centrum. Detta ger en låg hyra. Men det efterfrågas inte idag eftersom skilladen i hyra mot en attraktiv lägenhet i centrum är för liten. Men vi kommer aldrig få en sund hyresrättspolitik när hyresgästföreningen nästan dog på fläcken när dem hörde att hyran behövdes höjas mer än normalt iår..

• Gilla
Bure
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Man kan sänka byggkostnaden om man sänker standarden och bygger längre från centrum. Detta ger en låg hyra. Men det efterfrågas inte idag eftersom skilladen i hyra mot en attraktiv lägenhet i centrum är för liten. Men vi kommer aldrig få en sund hyresrättspolitik när hyresgästföreningen nästan dog på fläcken när dem hörde att hyran behövdes höjas mer än normalt iår..
Jag skulle säga att det är bullshit. Det efterfrågas visst billiga hyresrätter längre ut från centrum, men inte i "problemförorter".

Jag har svårt att tänka mig en bostadslös familj säga "Åh, vi vill inte hyra den här fina lägenheten i utkanten för 6k/mån bara för att det existerar några lägenheter i centrum med samma hyra, men där kötiden är längre än vår kvarvarande livslängd".

Låt kommunala bostadbolag bygga billiga och bra hyresrätter eller gör som i Malmö och sälj marken med klausul att hyran måste hållas låg (i praktiken sättas av kommunen).

Claes Sörmland
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Kanske borde vänta tills det faktiskt finns en ny regering, innan man börjar med att sjunga den icke-existerande regeringens lov i alla tonarter?
Det finns ännu ingen regering, och därmed ingen regeringsförklaring, så hur byggvänligt det blir vet vi inget om. Vallöften motsvaras inte alltid av praktisk politik.
Håller med. Kan också vara klokt att vänta med undergångsretoriken vad gäller vad man tror denna nya regering ska föreslå. Ännu huserar Magda i Rosenbad.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Ett viktigt syfte är, som någon annan skrev, att förenklingar kan ge en bättre konkurrens. Byggbranschen är ineffektiv och har inte haft någon produktivitetsutveckling att tala om sen andra världskriget, vilket verkligen sticker ut jämfört med de flesta andra branscher. I tillägg har vi väldigt höga materialpriser, kanske har Ahlsellprislistan antagits som standard i hela branschen? :) Det finns givetvis många fler saker som borde göras här, men lite är bättre än inget.
Byggbranschen – sämst i klassen på produktivitet | StockholmsByggnyheter.se
Produktiviteten i branschen – problem eller myt? - Byggindustrin

F Freddie Åkerblom skrev:
När man läser din artikel, kan man ganska enkelt fastslå att ” den nya regeringen ” ser till att klyftorna ökar, de som har möjlighet får bättre enklare regler, medans hyresgästerna inte får så mkt. Traditionell konservativ politik i en blå regeringen. Man vet man har dem i alla fall. Undertecknad tror inte på ett ökat byggande, tyvärr det leder till ett minskande av byggandet, men som sagt gynnar de som har råd. Grattis !
På vilket sätt? Allmännyttan leder som i alla andra fall där man sätter priset under jämviktspriset till brist och en svart marknad med allt högre priser. För att system som allmännyttan ska fungera måste det offentliga bygga/subventionera byggandet av hyresrätter men det har inte skett i tillräckligt hög utsträckning. Marknadshyror på nyproduktion skulle förmodligen öka byggtakten och på sikt minska bristen och därmed priserna, med reservation att det krävs att det finns tillgänglig mark att bygga på.

L lodin92 skrev:
Man kan sänka byggkostnaden om man sänker standarden och bygger längre från centrum. Detta ger en låg hyra.
Nä det är ingen garanti att det ger en lägre hyra, eftersom man som värd tar ut så mycket man kan och får.

H Hullefar skrev:
Jag skulle säga att det är bullshit. Det efterfrågas visst billiga hyresrätter längre ut från centrum, men inte i "problemförorter".

Jag har svårt att tänka mig en bostadslös familj säga "Åh, vi vill inte hyra den här fina lägenheten i utkanten för 6k/mån bara för att det existerar några lägenheter i centrum med samma hyra, men där kötiden är längre än vår kvarvarande livslängd".

Låt kommunala bostadbolag bygga billiga och bra hyresrätter eller gör som i Malmö och sälj marken med klausul att hyran måste hållas låg (i praktiken sättas av kommunen).
Nej men pensionären i lägenheten i centrum lär aldrig flytta eftersom han bor lika billigt i sin fina 4a i centrum som den nybyggda 3an i utkanten av stan för halva hyran.

F fribygg skrev:
Nä det är ingen garanti att det ger en lägre hyra, eftersom man som värd tar ut så mycket man kan och får.
Absolut, men jag tror på tillgång och efterfrågan. Blir det för dyr hyra så kommer förhoppninhsvis nya aktörer och pressar priserna.

L lodin92 skrev:
Blir det för dyr hyra så kommer förhoppninhsvis nya aktörer och pressar priserna.
Har du sett mycket av detta?

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har du sett mycket av detta?
Nej har inte sett för dyr hyra.

L lodin92 skrev:
Nej har inte sett för dyr hyra.
Har du sett nya aktörer som pressat priset?

• Haha
Hullefar
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har du sett nya aktörer som pressat priset?
För att pressa priset (pressa priset försöker väl de flesta utan att dra ner på upplevd standard) krävs det att folk accepterar en lägre standard. Största målgruppen för detta häromkring är äldre som oftast redan har en attraktiv lägenhet med redan billig hyra. Övriga som skulle vilja ha billiga hyresrätter har hittils antingen köpt lägenhet eller billigt hus en bit utanför stan, stiger räntan kanske förutsättningarna för nyproducerade hyresrätter ökar. Marknadshyra lär även hjäpa.

L lodin92 skrev:
För att pressa priset (pressa priset försöker väl de flesta utan att dra ner på upplevd standard) krävs det att folk accepterar en lägre standard.
Nej, det är inte alls nödvändigt med lägre standard, effektivare byggprocess, bättre upphandling är andra vanliga sätt att pressa priset.

Låg byggkostnad behöver ju inte innebära låga hyror men är en förutsättning för att hyrorna inte blir så höga.

• Gilla
lodin92
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Absolut, men jag tror på tillgång och efterfrågan. Blir det för dyr hyra så kommer förhoppninhsvis nya aktörer och pressar priserna.
Varför skulle någon fastighetsägare pressa några priser för att marknadshyror införs? Det kommer alltid vara bostadsbrist i t.ex. Stockholm, av den anledningen att marken är begränsad och skyskrapor kommer knappast tillåtas. Så i praktiken kommer alla hyresrätter som byggs att bli uthyrda även med höga hyror. Det finns noll incitament för någon att bygga billigare hyresrätter.

De enda som kan bygga billiga hyresrätter är kommunen/staten.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.