99 107 läst ·
762 svar
99k läst
762 svar
Nu är jag övertygad, vi är avlyssnade.
För er som är intresserade så kan jag tipsa om "The great hack" på netflix även "The Social Dilemma". Där grundarna till några sociala medier berättar själva om hur det fungerar.
För min del att dom kan lyssna av oss (med ljud) bryr jag mig inte om, upptäckte jag för 6år sen (Facebook appen)
Men när tex en taxi app (inte i Sverige) har koll på hur mycket batteri jag har, för att ge mig ett dyrare pris. Då är det lite surt.
För min del att dom kan lyssna av oss (med ljud) bryr jag mig inte om, upptäckte jag för 6år sen (Facebook appen)
Men när tex en taxi app (inte i Sverige) har koll på hur mycket batteri jag har, för att ge mig ett dyrare pris. Då är det lite surt.
Redigerat av moderator:
Om man ser på cbs inslaget så pratar man om 1000 tals inspelningar som är anonymiserade. Om Amazon sålt några 100 miljoner enheter och Google sålt några miljarder, även Apple har sålt en del är några få tusen klipp inte en systematisk övervakning det är en fis i rymden (för att använda en teknisk term)
Genom att förstå hur dessa trigger funktionerna faktiskt fungerar är det också lätt att förstå varför det ibland blir fel klipp som skickas
https://machinelearning.apple.com/research/hey-siri
https://www.fastcompany.com/9052407...nge-it-up-with-these-unintentional-wake-words
https://www.fastcompany.com/90382721/enough-with-the-digital-assistant-privacy-scare-stories-already
Så för mig bevisar detta att enheter med påslagna lyssnar men det finns inget som är ett bevis på någon stor eller småskalig avlyssning med syfte att använda informationen för att göra något mer än förbättra produkterna.
Personligen har jag mina enheter avstängda för jag vill inte att någon av misstag ska höra alla mina intelligenta saker som jag säger

Genom att förstå hur dessa trigger funktionerna faktiskt fungerar är det också lätt att förstå varför det ibland blir fel klipp som skickas
https://machinelearning.apple.com/research/hey-siri
https://www.fastcompany.com/9052407...nge-it-up-with-these-unintentional-wake-words
https://www.fastcompany.com/90382721/enough-with-the-digital-assistant-privacy-scare-stories-already
Så för mig bevisar detta att enheter med påslagna lyssnar men det finns inget som är ett bevis på någon stor eller småskalig avlyssning med syfte att använda informationen för att göra något mer än förbättra produkterna.
Personligen har jag mina enheter avstängda för jag vill inte att någon av misstag ska höra alla mina intelligenta saker som jag säger
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Undrar hur långt efter nästa val som regeringen beställer listor över folkförrädare och livsodugliga? Kanske SpaceX får uppdraget att skjuta ut dom i rymden.
Din app är kanske snäll nog att tala om när och var du skall inställa dig för eliminering.
Din app är kanske snäll nog att tala om när och var du skall inställa dig för eliminering.
Låt mig säga så här:
Är det tekniskt möjligt? Definitivt, det är inte ens svårt idag.
Är det attraktivt att göra för företag som lever på riktad annonsering? Väldigt attraktivt.
Är det intressant för staten att övervaka medborgarna? Helt klart väldigt effektivt, alla de avlyssningslagar som kommit senaste åren visar det.
Är det kännbara påföljder om man avslöjas? Nej. 1177-skandalen, där miljontals samtal med konfidentiella och känsliga data kopplingsbara till person låg helt öppna, en av de värsta skandalenrna inom IT sen Therac-25, borde väl leda till kännbara straff, eller hur? Vad blev det för straff? Ingenting, förutom att VDn förlöjligades i memes ett par veckor. Det visade tydligt att GDPR inte betyder någonting i Sverige.
Mot den bakgrunden så skulle jag säga att man är mycket naiv om man tror att de inte gör det.
Är det attraktivt att göra för företag som lever på riktad annonsering? Väldigt attraktivt.
Är det intressant för staten att övervaka medborgarna? Helt klart väldigt effektivt, alla de avlyssningslagar som kommit senaste åren visar det.
Är det kännbara påföljder om man avslöjas? Nej. 1177-skandalen, där miljontals samtal med konfidentiella och känsliga data kopplingsbara till person låg helt öppna, en av de värsta skandalenrna inom IT sen Therac-25, borde väl leda till kännbara straff, eller hur? Vad blev det för straff? Ingenting, förutom att VDn förlöjligades i memes ett par veckor. Det visade tydligt att GDPR inte betyder någonting i Sverige.
Mot den bakgrunden så skulle jag säga att man är mycket naiv om man tror att de inte gör det.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Men akta dig nu! Snart kommer kraven om att du skall BEVISA att avlyssning görs. Tro inte att du då kan presentera artiklar eller logiskt resonemang (som du gör i ditt inlägg). Nej nej. Om du inte har vad tvivlar a anser är bevis (gud vet vad det skulle vara) så är du till råttorna. Men ja, jag håller med dig till 100 %.T Troberg skrev:Låt mig säga så här:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 159 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 159 inlägg
vi var ute och åkte i bilen efter uträttat ärende och ideade på något nytt och tänkte att det finns kanske något på nätet så upp med mobilen , och det första som dök upp i googlefältet var just det på båda mobilerna utan att ha skrivit in något i sökrutan
Så visst har mobilen lyssnat på vad vi pratat om
Så visst har mobilen lyssnat på vad vi pratat om
Redigerat:
Fel igen.T Troberg skrev:Låt mig säga så här:
1177 informerar om att inspelning ska ske och det vore ju riktigt illa ifall dessa inspelningar inte lagrades.
Det tror jag nog alla vuxna människor förstår. Att vissa inspelningar av misstag läckte är ju Bedrövligt.
Vad detta nu har att göra med en teori om att alla mobiler alltid är avlyssnade trots att tillverkarna hävdar motsatsen.
Troligen enligt X-filesmottot I want to believe.
Nej, det var inte vissa inspelningar som läckte. Det vara alla. 2,7 miljoner samtal, som låg helt öppet på internet, med identifierande information. Det är i princip worst case scenariot för en personuppgiftsläcka på grund av bristande hantering.E El-Löken66 skrev:
Och det blev ingen påföljd alls.
Det visar att rättssystemet är helt OK med att företag inte respekterar integritet.
Tror det var några samtal i region Stockholm men du kanske har någon länk som säger annat?T Troberg skrev:Nej, det var inte vissa inspelningar som läckte. Det vara alla. 2,7 miljoner samtal, som låg helt öppet på internet, med identifierande information. Det är i princip worst case scenariot för en personuppgiftsläcka på grund av bristande hantering.
Och det blev ingen påföljd alls.
Det visar att rättssystemet är helt OK med att företag inte respekterar integritet.
Inte för att det tycks anknyta till trådens ämne på något sätt.
Så ditt enda argument för att något, som många cybersecurityexperter varav några är världens främsta undersökt och inte hittat något, förekommer är att det är naivt att tro något annat?T Troberg skrev:Låt mig säga så här:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Ja det var bedrövligt. Men ingenting hände. När Takatas airbags började smälla av gick inte den förklaringen och företaget gick omkull. Det hjälpte liksom inte att säga "hoppsan". Om nu någon lider skada pga de läckra samtalen, tror du då att något händer med 1177?E El-Löken66 skrev:Fel igen.
1177 informerar om att inspelning ska ske och det vore ju riktigt illa ifall dessa inspelningar inte lagrades.
Det tror jag nog alla vuxna människor förstår. Att vissa inspelningar av misstag läckte är ju Bedrövligt.
Vad detta nu har att göra med en teori om att alla mobiler alltid är avlyssnade trots att tillverkarna hävdar motsatsen.
Troligen enligt X-filesmottot I want to believe.
IT-inkompetens har vi sett många fall av i Sverige, även på hög nivå.A Anders_Nilsson skrev:
Men du måste ju kunna se skillnad på detta och att med uppsåt spionera på folk som är ovetandes och däpå förneka detta.
Alla som ringde 1177 visste att samtalen spelades in, att vissa samtal sedan var tillgängliga för ett fåtal människor med insiderkunskap om detta en kortare period är i sanning en stor skandal, ja.
Samtidigt två vitt skilda saker som jag omöjligen kan se går att jämföra på något vis.
I 1177-härvan fick ansvariga företaget Medhelp 12M i böter region Sörmland 250k och Stockholm 500k, dessa små nummer är inte ens en droppe i havet mot vad ett masspioneri skulle kosta.
Ledsen att vissa av oss kräver belägg för vad du tror. Men kul att du hittat en kompis att spekulera medCancerman_777 skrev:
Men akta dig nu! Snart kommer kraven om att du skall BEVISA att avlyssning görs. Tro inte att du då kan presentera artiklar eller logiskt resonemang (som du gör i ditt inlägg). Nej nej. Om du inte har vad tvivlar a anser är bevis (gud vet vad det skulle vara) så är du till råttorna. Men ja, jag håller med dig till 100 %.
I det dolda är det som jag visat flera gånger i tråden väldigt svårt och det hade blivit upptäckt ganska omgående av personer med lite kunskap i ämnet. Du måste bl.a. dölja trafiken till servrarna vilket är i princip omöjligt. Telefoner måste väckas upp eller hållas igång konstant utan att någon ser det vilket också är mer eller mindre omöjligt.T Troberg skrev:
Och dessutom riskerar du ständigt att någon av alla inblandade ska läcka ut att det sker.
Så nej, innan jag verkligen får se bevis och inte bara faktatomma utläggningar om att "det bara är så" så övertygar ni i.a.f. inte mig.
Varsågod: https://www.bbc.com/news/technology-49585682Cancerman_777 skrev: