T
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Om jag inte besökt google eller amazon på datorn, varför kontaktas deras servrar? Varför sker det en jäkla massa trafik bakom kulisserna till ip-adresser som ägs av bolag med helt andra namn än de bolagens riktiga ägare? Varför är viss av denna trafik helt nödvändig för att datorn skall fungera någotsånär normalt?

Jag anser att det är ytterst obehaglig trafik. Obehag är subjektivt. Du kanske tycker det är ok. Jag tycker det inte.
Du har alltså inte ens analyserat innehållet i trafiken? Vad menade du egentligen när du skrev att du jobbade med "sånt här", är du typ IT-administratör?

R
Hur kan du då argumentera med att en telefon vaknar när ett program startar??? Det är skitenkelt att skriva tom ett vb program som INTE ger sig tillkänna när det startar...
Det är ETT exempel. Har du inte noterat att din telefon uppdaterar appar utan att du märker det förrän du öppnar appen och någonting förändrats i GUIn?
Jaha, det är den nivån du är på. Då förstår jag. Jag pratar om att telefonens CPU, kärna, och kanske till viss del userspace måste väckas för att hantera "avlyssningen". Det är svårt för att inte säga omöjligt att dölja för någon som vet vad hen gör. Om inte annat kommer det att synas på batteritiden om telefonen inte kan gå ner och sova.

Jag jobbar också med detta... Så... Nu har vi visat våra snablar. Vart ville du komma med detta?
Ursäkta men det var väl ändå du som började "mäta" genom att påstå att jag var okunnig istället för att bemöta sakfrågorna. Jag släpper gärna auktoritetsargumenten och ägnar mig åt riktiga bevis istället, var är dina?

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Du har alltså inte ens analyserat innehållet i trafiken? Vad menade du egentligen när du skrev att du jobbade med "sånt här", är du typ IT-administratör?
Nej, varför skulle jag det? Det var irrelevant för mig. Jag drar min integritetsgräns långt innan jag behöver veta vad som skickas.
Nope, och jag går inte in på vad jag jobbar med mer än IT.

R RoAd skrev:
Jaha, det är den nivån du är på. Då förstår jag. Jag pratar om att telefonens CPU, kärna, och kanske till viss del userspace måste väckas för att hantera "avlyssningen". Det är svårt för att inte säga omöjligt att dölja för någon som vet vad hen gör. Om inte annat kommer det att synas på batteritiden om telefonen inte kan gå ner och sova.

Ursäkta men det var väl ändå du som började "mäta" genom att påstå att jag var okunnig istället för att bemöta sakfrågorna. Jag släpper gärna auktoritetsargumenten och ägnar mig åt riktiga bevis istället, var är dina?
Så du tror att en större del av användare av teknik ens vet om hur tekniken funkar, och då kan utläsa aktiviteter i CPU eller ens i enhetens lagringsutrymme??? Du tror gott om människors kompetens :) Det är en fin egenskap, men den är ljusår från verkligheten.

Bevis på vad? Avlyssning? Se länk och gurgla vidare på egen hand. Bevis på att program kan köras utan att 99,9999 % av mänskligheten märker det? Det har du redan fått.

T
Nej, varför skulle jag det? Det var irrelevant för mig. Jag drar min integritetsgräns långt innan jag behöver veta vad som skickas.
Nope, och jag går inte in på vad jag jobbar med mer än IT.
Det spelar ingen vad du jobbar med, poängen är att det blir lite märkligt när du argumenterar mot mig och andra som alldeles uppenbart är betydligt mer insatta i dessa frågor och istället för att presentera någon form av relevanta bevis uppmanar oss att "gurgla".

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
De där smarta algoritmerna är så smarta att jag inte lyckats lura dem! Jag har testat flera gånger att upprepade gånger samma dag prata om något jag annars inte skulle ta upp (säg, ”billig kaffebryggare”), men inte har jag fått reklam för kaffebryggare för det. Algoritmerna känner alltså min livsstil så väl att de fattar att jag inte alls är intresserad av en ny billig kaffebryggare utan bara försöker testa dem…

• Gilla
Krille4 och 7 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Det spelar ingen vad du jobbar med, poängen är att det blir lite märkligt när du argumenterar mot mig och andra som alldeles uppenbart är betydligt mer insatta i dessa frågor och istället för att presentera någon form av relevanta bevis uppmanar oss att "gurgla".
Då läser vi nog inte samma tråd. Det jag ser är du och ett par andra som "bergsäkert" hävdar att detta görs inte för att det är olagligt, för att bolagen riskerar så mycket (när det de facto är just frukten av sysslan ni "vet att de inte sysslar med" är deras levebröd), att det är tekniskt "omöjligt" eller "för svårt", osv. Jag, flertalet uppmärksammade fall och en inte oansenlig mängd människor hävdar att det är naivt att tro att ett företag som säljer data för att tjäna pengar, placerar en kamera och en mikrofon hos sina kunder och sedan INTE använder denna källa till än säkrare data. Helt ärligt...ser ni inte hur bizarrt det resonemanget är?
Hävdar jag att de lyssnar på ALLA och HELA tiden? Nope. Hävdar jag ATT de lyssnar? Japp. I vilken utsträckning kan jag inte svara på, men det är extremt uppenbart att de gör det. Att hävda annat är sannerligen foliehattande. Det behövs inte mankraft för det, det blir inte extrema mängder data att skicka, osv. Det är snarlikt bensinbolagens uppköp av patent för bränslesnåla motorer. Det är väl klart att de gör det. Har jag källa? Nope. Går det att hitta? Ja, kanske kan man se hur många patent bolagen äger, men knappast hämta ut "ritningarna".

B b8q skrev:
De där smarta algoritmerna är så smarta att jag inte lyckats lura dem! Jag har testat flera gånger att upprepade gånger samma dag prata om något jag annars inte skulle ta upp (säg, ”billig kaffebryggare”), men inte har jag fått reklam för kaffebryggare för det. Algoritmerna känner alltså min livsstil så väl att de fattar att jag inte alls är intresserad av en ny billig kaffebryggare utan bara försöker testa dem…
Det intressanta är att algoritmerna med ganska hög säkerhet kan peka ut vilken politisk hemvist du tillhör bara genom att granska lite data från din dator eller telefon. Att tro att de skulle använda avlyssning för att endast styra reklam är jag inte övertygad om, eller att en sådan styrning skulle ske på momangen. Vad datan skall användas till kan jag inte heller säga, och det kunde ingen före Google och FB heller då cookies inte alls var någonting konstigt eller spårande ens i början av 00-talet. Att dessa oskyldiga små textfiler nu byggt upp multipla mångmiljardföretag och är en industri i sig självt kunde endast vissa lätträknade personer se, och nu ca 20 år senare har lagstiftning mot dem kommit. Så dina experiment betyder noll och nada.

R
Så du tror att en större del av användare av teknik ens vet om hur tekniken funkar, och då kan utläsa aktiviteter i CPU eller ens i enhetens lagringsutrymme??? Du tror gott om människors kompetens :) Det är en fin egenskap, men den är ljusår från verkligheten.

Bevis på vad? Avlyssning? Se länk och gurgla vidare på egen hand. Bevis på att program kan köras utan att 99,9999 % av mänskligheten märker det? Det har du redan fått.
Nej, det är inte alls vad jag tror eller påstod.

Det jag vet är att det finns gott om personer i världen som är fullt kapabla att kolla precis de saker jag skrivit. Vi har några stycken bara på min avdelning på jobbet. Därför är det orimligt att tro att en sådan sak som systematisk avlyssning kan pågå utan att bli upptäckt av någon.

Och ja, jag vill att du visar bevis på systematisk avlyssning eftersom det är vad du hävdar sker. Jag ska inte behöva leta upp stöd för dina påståenden, det är ju helt orimligt. Hittills har du postat en länk som inte visade på någon systematisk avlyssning.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Nej, det är inte alls vad jag tror eller påstod.

Det jag vet är att det finns gott om personer i världen som är fullt kapabla att kolla precis de saker jag skrivit. Vi har några stycken bara på min avdelning på jobbet. Därför är det orimligt att tro att en sådan sak som systematisk avlyssning kan pågå utan att bli upptäckt av någon.

Och ja, jag vill att du visar bevis på systematisk avlyssning eftersom det är vad du hävdar sker. Jag ska inte behöva leta upp stöd för dina påståenden, det är ju helt orimligt. Hittills har du postat en länk som inte visade på någon systematisk avlyssning.
Nej. Det är ytterst få som kan utläsa det du beskrev. Vi pratar en eller ett par promille.

Om jag vore en grävande journalist så kanske jag hade kunnat snoka fram och hitta vittnesmål från tidigare anställda om systematisk avlyssning, men nu är jag inte det och jag har varken tiden, resurserna eller kunskapen om hur jag skulle gjort någonting sådant. Att gräva fram någonting som ens en underbegåvad person vill dölja är extremt svårt (tex allvarlig brottslighet). Att gräva fram bevis som begåvade människor i organisationer gör sitt yttersta för att dölja är i det närmaste omöjligt. Det krävs en Snowden för att lyckas med det, och apropå honom så har jag uppfattat honom som att vi "vanliga" ligger ljusår bakom företagens, amerikanska staten och kinesiska staten i vad som verkligen görs gentemot befolkningen i just dessa frågor. Så nej. Jag kommer inte att lägga den vansinniga tid som krävs för att övertyga just dig, anonyma person på nätet (eller någon annan heller). Du är fri att tro vad du vill, och jag detsamma.

R
Nej. Det är ytterst få som kan utläsa det du beskrev. Vi pratar en eller ett par promille.
Alla som har kunskap inom embedded-utveckling (vilket mobiltelefoner är en del av) kan göra detta plus en enorm mängd självlärda privatpersoner. Det är faktiskt inte så väldigt svårt.

En på tusen i världen är fortfarande ca 80 miljoner personer.

Om jag vore en grävande journalist så kanske jag hade kunnat snoka fram och hitta vittnesmål från tidigare anställda om systematisk avlyssning, men nu är jag inte det och jag har varken tiden, resurserna eller kunskapen om hur jag skulle gjort någonting sådant. Att gräva fram någonting som ens en underbegåvad person vill dölja är extremt svårt (tex allvarlig brottslighet). Att gräva fram bevis som begåvade människor i organisationer gör sitt yttersta för att dölja är i det närmaste omöjligt. Det krävs en Snowden för att lyckas med det, och apropå honom så har jag uppfattat honom som att vi "vanliga" ligger ljusår bakom företagens, amerikanska staten och kinesiska staten i vad som verkligen görs gentemot befolkningen i just dessa frågor. Så nej. Jag kommer inte att lägga den vansinniga tid som krävs för att övertyga just dig, anonyma person på nätet (eller någon annan heller). Du är fri att tro vad du vill, och jag detsamma.
Så nu finns det helt plötsligt inga bevis att "gurgla" fram för det är omöjligt att gräva fram dessa? Då tycker jag att du lägger ner. Att bara påstå om och om igen "att det bara är så" ger inget.

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Alla som har kunskap inom embedded-utveckling (vilket mobiltelefoner är en del av) kan göra detta plus en enorm mängd självlärda privatpersoner. Det är faktiskt inte så väldigt svårt.

Så nu finns det helt plötsligt inga bevis att "gurgla" fram för det är omöjligt att gräva fram dessa? Då tycker jag att du lägger ner. Att bara påstå om och om igen "att det bara är så" ger inget.
Jag tror inte 80 miljoner kan det, nej. Oavsett om det är svårt eller ej. Herregud de flesta kan inte ens hantera en dator på ett hyfsat säkert sätt.

Det har jag väl inte sagt? Jag har sagt att JAG inte kan det. Det finns flera artiklar att läsa, men du vill ju inte söka själv. Ingenting är ju bevis enligt dig, annars har du länken jag lade tidigare. Om du ansett att det var bevis som tillfredsställd dig så hade du självmant grävt vidare, men det har du inte gjort, så...
Mitt livsverk är inte att bevisa ett skit för dig. Du tror vad du vill, och jag gör detsamma. För min del är artiklar och logik bevis nog. För dig är det inte det. Bra så.

Fairlane
Jag skulle säga långt under en promille, men om vi säger en hundradels promille blir det ändå väldigt många individer. Att ingen av de hittat bevis för systematisk avlyssning tyder på att det med största sannolikhet inte sker.

Att 99,9999% av befolkningen inte märker om ett program köra eller vilken data som skickas är självklart, men det räcker med att en, eller några personer med kunskap att analysera trafiken upptäcker det så är är det avslöjat. Det skulle kosta förövaren enorma pengar och ledningen skulle riskera fängelse. Vinsten man gör utan avlyssning räcker för att man inte ska ta risken.

Om vi jämför med VW dieselgate så avslöjades fusket och det kostade VW mycket pengar. Javisst, försäljningen tog inte stryk i någon större omfattning men dyrt blev det.

Skulle Google, Microsoft och eller Apple göra detta så skulle det finnas många som känner till det på bolagen och bara det är en stor risk att någon avslöjar.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:

Om du vill ha bevis om massavlyssning så är väl detta det https://www.cbsnews.com/news/amazon-workers-are-listening-to-what-you-tell-alexa/#app. Det manifestera syftet är inte att spionera, men...tror man att det slutar med att mjukvaruutveckla så...ja...då finns det inte mycket mer att diskutera.

Fairlane Fairlane skrev:
Jag skulle säga långt under en promille, men om vi säger en hundradels promille blir det ändå väldigt många individer. Att ingen av de hittat bevis för systematisk avlyssning tyder på att det med största sannolikhet inte sker.

Att 99,9999% av befolkningen inte märker om ett program köra eller vilken data som skickas är självklart, men det räcker med att en, eller några personer med kunskap att analysera trafiken upptäcker det så är är det avslöjat. Det skulle kosta förövaren enorma pengar och ledningen skulle riskera fängelse. Vinsten man gör utan avlyssning räcker för att man inte ska ta risken.

Om vi jämför med VW dieselgate så avslöjades fusket och det kostade VW mycket pengar. Javisst, försäljningen tog inte stryk i någon större omfattning men dyrt blev det.

Skulle Google, Microsoft och eller Apple göra detta så skulle det finnas många som känner till det på bolagen och bara det är en stor risk att någon avslöjar.
Böterna är fickpengar. Se Apples "straff" för att manipulera äldre modeller att underprestera efter uppdateringar. Så nej, det resonemanget funkar inte. VW var också ett exempel på hur det kvittar vad giganter gör.

Det är ju märkligt att de inte hittar något bevis när det faktiskt föregår öppet (se länken jag nyss lade upp). Nej, jag kan inte förklara varför detta inte uppdagats av tekniker. Risken verkar helt enkelt inte så stor att upptäckas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.