T
Maskintok skrev:
Jaså det var intressant...
som fd anställd och som företagare så har jag rätt bra koll även om ni nu inte anser att ni behöver ha den kollen på er... ni har väl bra arbetsmoral... Men det finns de som absolut inte har det... Och speciellt inom kommun och region... haft åtskilliga från arbetsförmedlingen som bara vart att skicka hem då de hellre satt i solen och gassade än att sätta planeten de haft betalt för att sätta..
Eller som sagt att de röjt i flertalet dagar fast de legat hemma istället...
Så när man började att medverka på skifterna så blev detta uppdagat omgående...
Om du i huvudsak sysslar med något slags skogsarbete är det kanske inte jättekonstigt om du har dålig koll på IT-branschen. Gäller förstås åt andra hållet också.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
T tanaris skrev:
Samma här, visst finns det skillnader men som fd arbetsgivare och konsult inom det aktuella området är det ganska uppenbart att Maskintok har lite mer begränsade erfarenheter.
Kan du tala om varför jag skulle ha "begränsade" erfarenheter?
gärna om det är ett antagande eller fakta..
För det stämmer väldigt dåligt..
Men visst... du är säkert en mästare på att ha koll på alla andra och när någon vill ha koll på dig så har de "begränsade" erfarenheter inom ämnet.. ;)

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
P
T tanaris skrev:
Om du i huvudsak sysslar med något slags skogsarbete är det kanske inte jättekonstigt om du har dålig koll på IT-branschen. Gäller förstås åt andra hållet också.
Ah så nu blandar vi in det i detta..
var inte det jag skrev om eller hur?
utan att som arbetsgivare så måste man ha koll på sina anställda annars blir det ett vuxendagis utan fröken...

alltså kommunal eller regions verksamhet..
aldrig påstått jag har koll på it eller liknande.
utan just det jag skrev.. ;)

P
T tanaris skrev:
Men om vi nu säger att en it tomte får härja fritt... Vad är det som säger att denna inte säljer vidare information om andra eller företag utan översyn av dess verksamhet?

T
Maskintok skrev:
Ah så nu blandar vi in det i detta..
var inte det jag skrev om eller hur?
utan att som arbetsgivare så måste man ha koll på sina anställda annars blir det ett vuxendagis utan fröken...

alltså kommunal eller regions verksamhet..
aldrig påstått jag har koll på it eller liknande.
utan just det jag skrev.. ;)
Hela diskussionen handlar ju om IT och den avstickare du kastade dig in i om 1177-skandalen, så det är klart det blir lite konstigt om man dyker in och börjar diskutera utifrån ett skogsbruksperspektiv.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
T tanaris skrev:
Hela diskussionen handlar ju om IT och den avstickare du kastade dig in i om 1177-skandalen, så det är klart det blir lite konstigt om man dyker in och börjar diskutera utifrån ett skogsbruksperspektiv.
gjorde jag inte, utan om just den biten om kommunal och regional verksamhet och att man skulle låta bli att ha kontroll över vad de anställda gjorde/presterade om dagarna..

Va inte jag som började med den diskussionen.
Och jag har inte dragit in skogsbruket i detta alls utan visade på hur det kan gå om man inte har kontroll inom företaget på vad de anställda gör...

T
Maskintok skrev:
Men om vi nu säger att en it tomte får härja fritt... Vad är det som säger att denna inte säljer vidare information om andra eller företag utan översyn av dess verksamhet?
Om vi bortser från DLP-system och liknande (som är tämligen lätta att gå förbi) så är det förstås adekvat behörighetshantering. Men i praktiken är det mycket svårt, särskilt om det är data som "it tomten" har rätt att hantera. Jag vet inte vad du menar med översyn, ska du ha någon som står bakom ryggen och kollar?

Det normala är att man litar på folk, och kontrollerar det som kan kontrolleras innan man anställer dem.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det ligger massor av skumma saker tillgängliga på internet om du känner till rätt adress. Betyder inte att dessa är exponerade.
Jo, det är exakt vad det betyder. Att inte adressen är allmänt känt är inte ett skydd, speciellt som det antagligen bara är en fråga om dagar innan sökmotorerna hittar den.

Det räcker att en enda person av de som känner till det lägger ut det på freenet, så är det tillgängligt för alltid.

E El-Löken66 skrev:
12M för ett företag med årsomsättning på 200M svider rejält, men visst kunde straffen varit hårdare, vi kunde sänkt företaget helt och kastat folk i fängelse.

Men då hade 1177 fått ett stort problem, idag fungerar tjänsten ganska bra med de för- och nackdelar detta system innebär.
...och en seriös aktör hade ersatt dem. Vad är problemet.

Tänk på att väldigt många inte kommer att använda 1177 nu på grund av den här skandalen. Hur stort problem är det?

E El-Löken66 skrev:
Det finns många företag med säkerhetsluckor där känsliga uppgifter läcker ut, det får vi nog leva med eller hur ska det annars lösas?
Inte genom att ignorera det i alla fall...

hsd hsd skrev:
Avveckla landstingen/regionerna, vården bör vara en statlig angelägenhet med lika vård i hela landet och drifta eget system för 1177 i Sverige
Instämmer. Vård ska vara lika oavsett var man bor. Bara en sådan idiotisk sak som att olika regioner har olika journalsystem som inte kan prata med varandra, så om du blir sjuk på resa så vet de inte om du tex har allergier.

R RoAd skrev:
Ok, kan du visa exempel på denna "data som inte borde skickas". Det räcker med en länk till en expert som analyserat trafiken och kommit fram till detta.
Netstat visar det. Varför finns det anledning att min dator/telefon i viloläge ska skicka till till företag? Bara det faktum ATT det skickas är ett problem.

R RoAd skrev:
Netstat? Det visar inte någon trafik, det visar aktiva anslutningar.
...och vem öppnar en anslutning för att inte använda den? Men, sure, använd wireshark för att logga data, men det mesta är krypterat, så du ser bara mängden, inte innehållet.

R RoAd skrev:
Och utan kontext blir det svårt att bemöta ditt påstående. Pratar du om en dator med Windows OS? Och kanske chrome (eller annan google-produkt) installerad? I.s.f. är det inte märkligt att det går trafik till dessa två bolag. De är ganska öppna med att det skickas diagnostikdata till dem om man inte aktivt stängt av det.
Hur kan det komma sig att open source-produkter inte behöver spionera på vad jag gör, om det nu är så nödvändigt? Dessutom, de är inte öppna med vad som skickas och varför förrän det upptäcks. Kolla Shutup10 för att se hur mycket skit som MS samlar in, och i stort sett allting där har upptäckts innan MS erkänt det.

R RoAd skrev:
Dessutom finns det fler anledningar till kommunikation med deras servrar. Exempelvis har både Chrome och Windows automatisk uppdatering, och då måste det förstås göras anslutningar för att kontrollera om det finns nyare versioner att hämta.
Det är anledning till att kolla kanske en gång i månaden, inte för att droppa ut data hela tiden. Dessutom, de "ringer hem" även om man stänger av uppdateringarna.

R RoAd skrev:
Jag har redan förtydligat detta en gång tidigare till den förre debattören som inte var insatt i hur telefoner fungerar, men vi tar det igen. Jag pratar inte om det läge när telefonen är igång men skärmen är av vilket du gör. Moderna telefoner är verkligen "avstängda" större delen av den tid som den inte aktivt används. Detta för att batteritiden annars skulle bli mycket dålig. I detta läge är CPUn i telefonen nere i ett strömsparläge där den i princip är avstängd och inte kan utföra något arbete.
Det går fortfarande att ha tjänster igång som ligger i bakgrunden. Jag har utvecklat för Android, jag har gjort det i musikspelare, som ska spela vidare när telefonen går i dvala.

R RoAd skrev:
Vet vi? Så vitt jag vet är avlyssning i Sverige hårt reglerat och det krävs en misstanke om relativt grov brottslighet och ett beslut i domstol för att få avlyssna någon. Här vill jag nog se lite källor på påståendet.
Nope. Sedan halvårsskiftet så har polisen rätt att hacka din dator med bara åklagarens samtycke, utan att ens informera dig. Du behöver inte vara misstänkt, det kan tex vara grannen som är misstänkt, men ni sitter på samma nätverk och de vill använda din dator för att hacka hans. Redan innan dess så krävdes bara en låtsasrättegång, framför allt så fick inte den som skulle avlyssnas delta och försvara sig. Det är en grundläggande rättsprincip att man ska få lägga fram sin sida i rätten.

Du kan ju kolla David Massi på Youtube. Han är advokat och förklarar ganska tydligt problemen med dessa avlyssningslagar. Hans videos är överlag väldigt intressanta, och väl värda att se, allihopa.

R RoAd skrev:
Att polisen i frankrike avlyssnade trafik på Encro-chat och lämnade över det som rörde Svenska medborgare till Svenska polisen är ju INTE ett exempel på att "staten avlyssnar medborgarna".

Måste också påpeka att du även verkar okunnig i hur bevisning i svenska rättsväsendet fungerar. Gurgla(tm) på "fri bevisprövning" om du vill lära dig något. Jag tycker att "encro-skandalen" var en rätt skön "skandal" om jag ska vara ärlig. Ett textboksexempel där jag är beredd att tumma lite på integriteten för det allmännas bästa.
Nej, men det är ett exempel på att polisen gör hur de vill, utan att bry sig om lagen. Det är möjligt att det håller som bevisföring, men har den överkommits olagligt så ska någon hållas ansvarig för det. Det borde ha varit en karriäravslutare för inblandade poliser.

Liksom, om man inte sätter ner foten här, vad kommer sen? Outsourca tortyr till Korea när man ska förhöra misstänkta?

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
T
T Troberg skrev:
Jo, det är exakt vad det betyder. Att inte adressen är allmänt känt är inte ett skydd, speciellt som det antagligen bara är en fråga om dagar innan sökmotorerna hittar den.
Din text innehåller så många felaktigheter att den är i princip omöjligt att bemöta på ett meningsfullt sätt. Citatet ovan stämmer dock till viss del, finns det tillgängligt på en IP-adress är det redan exponerat, även om ingen har hittat det än.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
E
T Troberg skrev:

Det räcker att en enda person av de som känner till det lägger ut det på freenet, så är det tillgängligt för alltid.

...och en seriös aktör hade ersatt dem. Vad är problemet.

Tänk på att väldigt många inte kommer att använda 1177 nu på grund av den här skandalen. Hur stort problem är det?

Inte genom att ignorera det i alla fall...

Instämmer. Vård ska vara lika oavsett var man bor. Bara en sådan idiotisk sak som att olika regioner har olika journalsystem som inte kan prata med varandra, så om du blir sjuk på resa så vet de inte om du tex har allergier.

Netstat visar det. Varför finns det anledning att min dator/telefon i viloläge ska skicka till till företag? Bara det faktum ATT det skickas är ett problem.

...och vem öppnar en anslutning för att inte använda den? Men, sure, använd wireshark för att logga data, men det mesta är krypterat, så du ser bara mängden, inte innehållet.

Hur kan det komma sig att open source-produkter inte behöver spionera på vad jag gör, om det nu är så nödvändigt? Dessutom, de är inte öppna med vad som skickas och varför förrän det upptäcks. Kolla Shutup10 för att se hur mycket skit som MS samlar in, och i stort sett allting där har upptäckts innan MS erkänt det.

Det är anledning till att kolla kanske en gång i månaden, inte för att droppa ut data hela tiden. Dessutom, de "ringer hem" även om man stänger av uppdateringarna.

Det går fortfarande att ha tjänster igång som ligger i bakgrunden. Jag har utvecklat för Android, jag har gjort det i musikspelare, som ska spela vidare när telefonen går i dvala.

Nope. Sedan halvårsskiftet så har polisen rätt att hacka din dator med bara åklagarens samtycke, utan att ens informera dig. Du behöver inte vara misstänkt, det kan tex vara grannen som är misstänkt, men ni sitter på samma nätverk och de vill använda din dator för att hacka hans. Redan innan dess så krävdes bara en låtsasrättegång, framför allt så fick inte den som skulle avlyssnas delta och försvara sig. Det är en grundläggande rättsprincip att man ska få lägga fram sin sida i rätten.

Du kan ju kolla David Massi på Youtube. Han är advokat och förklarar ganska tydligt problemen med dessa avlyssningslagar. Hans videos är överlag väldigt intressanta, och väl värda att se, allihopa.

Nej, men det är ett exempel på att polisen gör hur de vill, utan att bry sig om lagen. Det är möjligt att det håller som bevisföring, men har den överkommits olagligt så ska någon hållas ansvarig för det. Det borde ha varit en karriäravslutare för inblandade poliser.

Liksom, om man inte sätter ner foten här, vad kommer sen? Outsourca tortyr till Korea när man ska förhöra misstänkta?
Nej, det tror jag inte handlar om många. Att telefoner enkelt kan avlyssnas känner alla vixna människor till och 1177 är som regel bara en första, rådgivande instans där folk inte går in på djupet.

Nu ska problemet givetvis inte bagatelliseras, det är uppenbart att granskning av tagna beslut inte fungerar och kvalitetssäkringen var obefintlig, i princip hade detta kunnat bli en betydligt större skandal också.

Inte första eller sista gången konfidentiell information lättvindigt skickas till främmande makter.

Vi är på väg mot att vården ska ha samma system men det kommer ta många år innan vi är framme.

R
T Troberg skrev:

Jag tycker inte heller om Microsofts datainsamling, och har själv avaktiverat det. Men detta är ju egentligen ett argument till varför dold avlyssning är osannolik. Det tog ju inte speciellt lång tid för folk att se att data skickades i det fallet så varför har inte samma avslöjande gjorts för telefoner och annan röststyrd utrustning?

Och återigen, detta är inte ett belägg för att vi avlyssnas av våra telefoner. Visa på exempelvis någon som faktiskt sniffat fram data som skickas när telefonen egentligen ska vara av.

Jag börjar tröttna på alla ovidkommande exempel i den här tråden. Att det finns fulspel inom andra områden är såklart inte bevis för att vi är konstant avlyssnade av våra telefoner. Jag kommer inte bemöta fler ovidkommande "men titta där då"-argument.

T Troberg skrev:
Det går fortfarande att ha tjänster igång som ligger i bakgrunden. Jag har utvecklat för Android, jag har gjort det i musikspelare, som ska spela vidare när telefonen går i dvala
Nej, om du hade varit en duktig apputvecklare så hade du vetat att det inte går att utföra något arbete (spela upp musik eller avlyssna telefonägare) om inte systemet är igång. Att skärmen är av betyder inte att resten av systemet är av. Hur sjutton hade du tänkt att musiken ska spelas upp om CPUn är avstängd?

Nej, appar som gör saker "i bakgrunden" måste hålla systemet vaket och det är anledningen till varför man i Android kan ställa in vilka appar som har tillåtelse till det.

Att CPUn är igång är lätt för en insatt person att avgöra så det går inte att smyga med det.

T Troberg skrev:

Åklagare eller domstol, det är fortfarande långt ifrån ditt uttalande att staten skulle avlyssna sin befolkning. Det krävs ett rejält skäl för att göra det.

Hur som helst släpper jag även detta. Det är ytterligare ett exempel på ovidkommande argument som tyder på att man faktiskt inte har något argument för det vi faktiskt diskuterar konstant dold avlyssning.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Kan skandalen med Pegasus https://www.dn.se/kultur/utsatta-jo...jande-ytterst-allvarlig-attack-pa-demokratin/ användas som bevis att om nu detta redan fanns i alla telefoner skulle inte detta program behöva funnits eller ett bevis på att det går att göra men då hittas det för eller senare?
Helt klart sitter det mycket duktigt folk och söker efter div spion program som i detta fallet är en app som på något sett lyckats klämma sig in.

E
snuttjulle snuttjulle skrev:
Kan skandalen med Pegasus [länk] användas som bevis att om nu detta redan fanns i alla telefoner skulle inte detta program behöva funnits eller ett bevis på att det går att göra men då hittas det för eller senare?
Helt klart sitter det mycket duktigt folk och söker efter div spion program som i detta fallet är en app som på något sett lyckats klämma sig in.
Vad menar du med detta??

Jag menar att varför skulle någon göra en app för att avlyssna om det redan ligger i mobilen.
Detta är ett sett att tolka att någon faktiskt har blivit påkommen med detta.
Och att det faktiskt finns duktigt folk som letar aktivt efter div spionprogram som då borde hitta dessa.

R RoAd skrev:
Jag tycker inte heller om Microsofts datainsamling, och har själv avaktiverat det. Men detta är ju egentligen ett argument till varför dold avlyssning är osannolik. Det tog ju inte speciellt lång tid för folk att se att data skickades i det fallet så varför har inte samma avslöjande gjorts för telefoner och annan röststyrd utrustning?
Hur vet du att vi hittat allt? Hur vet du att de inte lägger in mer i nästa uppdatering?

Face it, closed source är per definition osäkert.

R RoAd skrev:
Och återigen, detta är inte ett belägg för att vi avlyssnas av våra telefoner. Visa på exempelvis någon som faktiskt sniffat fram data som skickas när telefonen egentligen ska vara av.
Tja, min telefon skickar data till google fast den är i viloläge, åtminstone enligt Wireshark.

R RoAd skrev:
Nej, om du hade varit en duktig apputvecklare så hade du vetat att det inte går att utföra något arbete (spela upp musik eller avlyssna telefonägare) om inte systemet är igång. Att skärmen är av betyder inte att resten av systemet är av. Hur sjutton hade du tänkt att musiken ska spelas upp om CPUn är avstängd?
Genom att servicen väcker upp telefonen då och då, och låter den somna igen när det som ska göras för tillfället är klart.

R RoAd skrev:
Åklagare eller domstol, det är fortfarande långt ifrån ditt uttalande att staten skulle avlyssna sin befolkning. Det krävs ett rejält skäl för att göra det.
Varför skaffar de lagrum som tillåter det om de inte gör det?

Men, är du tveksam så kan du ju kolla på allt som Snowden läckte. Jag garanterar att USA inte är unikt i detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.