mexitegel mexitegel skrev:
Fast röksignaler är ju väldigt lätta att avlyssna ;)

P
mexitegel mexitegel skrev:
Fast röksignaler är ju väldigt lätta att avlyssna ;)
Sant, men du får ju kryptera dem ju :D

Buildgates Buildgates skrev:
Men oj! Jag och frugan pratade om hennes gamla Nokia-mobil i går kväll (apropå att så mycket hänt på 15 år som döttrarna är helt omedvetna om). Och så dyker telefonen upp på en bild i den första tråden jag besöker idag. Otroligt!! :surprised::thinking::rofl:
R R650 skrev:
Rkarlsson avlyssnar dej med andra ord... jobbigt läge!
Jag säljer hattar i folie. Endast 399.95 kr. :D
P Putte 9497 skrev:
Klart storebror ser oss.
Jag kan googla något på mobilen och sedan se på datorn vad jag senast googla fast jag har olika konton på enheterna. Har även märkt om man varit in på någon hemsida så får man sedan reklam från den hemsidan i telefonens appar. Märkligt detta.

Men som sagt vill man kunna styra livet med mobilen som redskap får man nog räkna med att vara övervakad.

Själv styr jag luftvärmepumpen och bilen med mobilen och det är väll bra.
Hur styr du bilen?

Det är det sista jag vill ha en mobil till. Om det gäller att kunna starta och sådant. Gu nåde om bilen skall kunna nås med en telefon och någon hatar mig.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag personligen har inga problem med dagens övervakning, jag pysslar inte med nått hemligt eller kriminellt.

Att jag godkänt åtkomst både hit o dit vet jag oxå, det är ju nästa oundvikligt om man vill utnyttja alla digitala tjänster smidigt.
Men jag kan inte minnas att jag godkännt åtkomst till min microfon.
Nån som lusläst alla vilkor och vet var det står ??
Så det gör dig inget ifall exempelvis PostNord skulle börja öppna din post på terminal, skanna in innehållet och sedan arkivera innan du får det i brevlådan? För det är i pincip det som händer på internet idag.

• Gilla
Besiman och 5 till
  • Laddar…
P
JLyck JLyck skrev:
Så det gör dig inget ifall exempelvis PostNord skulle börja öppna din post på terminal, skanna in innehållet och sedan arkivera innan du får det i brevlådan? För det är i pincip det som händer på internet idag.
Nåja, transportstyrelsen hängde ut oss till Ryssarna. Så vi kan inte gå mycket lägre än så. Och de brydde sig föga om oss.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Sant, men du får ju kryptera dem ju :D

Jag säljer hattar i folie. Endast 399.95 kr. :D

Hur styr du bilen?

Det är det sista jag vill ha en mobil till. Om det gäller att kunna starta och sådant. Gu nåde om bilen skall kunna nås med en telefon och någon hatar mig.
Jag vet var bilen befinner sig, (bra om den blir stulen), jag kan låsa bilen från telefonen. Vet när det är dags att tanka etc.

N
Jättebra sedan när någon hackar din bil och kör iväg med den. Dom hackar gpsen samtidigt så du letar efter den på fel ställe.
Var en programserie här i Finland där några kunniga gick omkring och hackade allt från bilar till reklamskyltar

• Gilla
  • Wow
Donn och 1 till
  • Laddar…
P
P Putte 9497 skrev:
Jag vet var bilen befinner sig, (bra om den blir stulen), jag kan låsa bilen från telefonen. Vet när det är dags att tanka etc.
Att veta var bilen befinner sig, det kan jag tycka är okej. Men att låsa/låsa upp ser jag som sämre.

Jag har haft en Google Home Mini hemma i ett år. För att prova om den avlysyssnar oss, har vi pratat om tennis. Aldrig sökt på ordet eller så, bara pratat. Syftet var att se om vi börjar få tennisrelaterad reklam i våra flöden eller på sidor vi besöker.
Det har vi inte.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 8 till
  • Laddar…
:DDå tar polisen över och jag blir inkvarterad på hotell om jag är bortrest och får gratis hyrbil tills bilen dyker upp igen:D

• Gilla
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
Nej, ni blir inte avlyssnade.

Processorkraften som går åt för exempelvis en mobil att hela tiden tolka de ljud som den snappar upp är tämligen massiv. Batteriet hade dragit slut betydligt snabbare. Alternativet, att skicka datan för bearbetning någon annanstans är inte heller rimlig eftersom det hade märkts på datamängderna.

Ni inbillar er. Reklamalgoritmer etc är ganska sofistikerade numera. Reklamen är dessutom välriktad. Det går att köpa reklamplatser baserat på väldigt specifika kriterier samt att mycket webbläsarhistorik används för att rikta annonser.

• Gilla
Donn och 11 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Nåja, transportstyrelsen hängde ut oss till Ryssarna. Så vi kan inte gå mycket lägre än så. Och de brydde sig föga om oss.
Och vad vet transportstyrelsen om dig, som ryssarna skulle kunna ha något som helst intresse av?

Såvida du nu inte är en av de här agenterna som behövde hållas hemliga.

• Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Det är ju inte bara hemliga agenters uppgifter de har kommit över. Det finns många med skyddad identitet av olika skäl som andra säkert skulle kunna betala lite för att få information om.

• Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Ursprungsfrågan gällde ju en restaurant som någon pratat om. Även om just den personen fått namnet någon annan väg än en google sökning, så räcker det ju att någon i vänkretsen har fått samma tips, och har gjort en sökning på restauranten, så vet systemet att det kan vara intressesant att rikta reklam mot alla den personen känner.

• Gilla
Enolf
  • Laddar…
T o m spammailen är sofistikerade idag. Nu när jag är 45+ så är det inte porreklam längre utan reklam för mediciner mot diabetes, högt blodtryck, diverse svampinfektioner mm. Sofistikerat och riktat till målgruppen men tämligen dystert ;)

• Gilla
  • Haha
mejeriet och 6 till
  • Laddar…
Intressant hur många "vetare" det finns i den här tråden som vet exakt hur det är. Ni får gärna visa på någon källa som bekräftar det. Jag tror personligen inte att google eller någon av de andra stora bolagen vågat göra det med tanke på att det inte är jättesvårt att få reda på det, plus de potentiella böterna de hade råkat ut för om det faktiskt varit så.

Den enda studien jag lyckades snabbt hitta från Northeastern University visar inte på något samband i alla fall - https://gadgets.ndtv.com/mobiles/ne...mkCvWV9Tj11JkzgNSHzLa9oaGzDgLDHGvksGyJNhqSygw

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.