99 099 läst ·
762 svar
99k läst
762 svar
Nu är jag övertygad, vi är avlyssnade.
Sånt här är väldigt intressant. Som redan nämnt är röstavlyssning osannolikt flera skäl. Däremot, de som TROR att de är avlyssnade kommer att prata om detta via sociala medier med vänner och söka efter information om detta. Vad som händer då är att algoritmerna snappar upp detta och serverar det som önskas. Och eftersom det rent statistikt finns fler källor som dessutom är omåttligt mer populära som påstår sig bevisa konspirationsteorier än vetenskapliga och sakliga sådana, så är det naturligtvis dessa som kommer att serveras på silverfat.
Uppfattningen förstärks, och vederbörande vaggas in allt mer i tron, och kommer bara att se det som bekräftar detta eftersom det är en så överväldigande informationsmängd (oavsett om den är rationell eller ej).
Detta utnyttjas ju naturligtvis av både företag och opinionsbildare genom att köpa exponering. Objektiva aktörer väljer sällan att köpa den här typen av tjänster, få har ens resurserna.
Därför vaggas så många in i en märklig världsbild som bara finns i ett visst sammanhang digitalt, skapat av algoritmer. Problemet uppstår sedan när man går till valurnan eller när det påverkar ens rationella beslutsfattande i vardagen.
Cambridge Analytica är praktexempel. Det är idag betydligt mer lönsamt och enklare att påverka privatpersoner än att lobba direkt mot regeringar och myndigheter.
Uppfattningen förstärks, och vederbörande vaggas in allt mer i tron, och kommer bara att se det som bekräftar detta eftersom det är en så överväldigande informationsmängd (oavsett om den är rationell eller ej).
Detta utnyttjas ju naturligtvis av både företag och opinionsbildare genom att köpa exponering. Objektiva aktörer väljer sällan att köpa den här typen av tjänster, få har ens resurserna.
Därför vaggas så många in i en märklig världsbild som bara finns i ett visst sammanhang digitalt, skapat av algoritmer. Problemet uppstår sedan när man går till valurnan eller när det påverkar ens rationella beslutsfattande i vardagen.
Cambridge Analytica är praktexempel. Det är idag betydligt mer lönsamt och enklare att påverka privatpersoner än att lobba direkt mot regeringar och myndigheter.
Nog den enda tråden jag kan något om, ja du blir avlyssnad och de är ganska vanligt. Jag jobbar inom IT och vi har verktyg som filmar exakt hur man rör sig runt på till exempel en hemsida och då du är inloggad på förmodligen Google, Facebook eller annat så får vi all information över så som namn, kön, ålder, sexuell läggning.
Innan ni går på mig så är det fullt lagligt och enligt EU direktiv så ska man bara informera men behöver ej aktivt godkänna, därför har i princip alla eu sidor en bananer längst ner om att ni "godkänner tredje parts kakor genom att fortsätta surfa".
Sen att folk påstår du kan stänga av platstjänster, etc är bara löjligt, good luck de är som att be någon bo under en sten 2019. Lev med de och acceptera att samhället är så nu, ni har inget privatliv. Punkt.
PS tycker själv de är läskigt
Innan ni går på mig så är det fullt lagligt och enligt EU direktiv så ska man bara informera men behöver ej aktivt godkänna, därför har i princip alla eu sidor en bananer längst ner om att ni "godkänner tredje parts kakor genom att fortsätta surfa".
Sen att folk påstår du kan stänga av platstjänster, etc är bara löjligt, good luck de är som att be någon bo under en sten 2019. Lev med de och acceptera att samhället är så nu, ni har inget privatliv. Punkt.
PS tycker själv de är läskigt
Jag har hävdat i minst ett år att Siri avlyssnar mig... det är sjukt så många grejer som dykt upp i flödet på FB och på reklam.. efter jag suttit och pratat med folk om vissa grejer (inte bara i telefonen!).Isakare skrev:
Det händer oftare och oftare, det dyker upp saker på Facebook, som man pratat om. Det kan ju vara slumpmässigt, men nu har jag flera fall där det omöjligt kan finnas nån slump.
Senaste är när en bekant ringer och bla berättar om ett julbord på ett värdshus.
En stund efter samtalet zappar jag lite på FB, och får upp reklam för det aktuella värdshuset, jag har själv aldrig varit där eller viste att det fanns.
Då slår det mig att bekanten kanske sökt på värdshuset, och reklamen för det kommer upp hos FB vänner.
Så jag ringer igen och frågar, men så är inte fallet, informationen om värdshuset har bara lästs på papper.
Ingen av oss har nått uppkopplat i hemmet, bara våra telefoner.
Vad tror vi, är det fortfarande bara en slump att värdshuset kom upp på FB ??
Har ni andra några liknande fall ??
Alla skrattar åt mig, men jag hävdar bestämt att 1 gång kan vara slump.. 2 gånger också.. 3 gånger börjar det bli misstänksamt.. 4..5..6.7.7. 50 ggr.. så tror jag att Siri avlyssnar mig!
Visst är det intressant att teleoperatörerna sparar historiken över anslutningar till masterna. Till viss del sker även triangulering via öppna wifi-nätverk.
Kanske är operatörerna så givmilda att de låter oss söka i registren om typ 20 år, var vi befann oss just idag.
Det och mycket annat avhandlas i Joe Rogans pod med Snowden.
Kanske är operatörerna så givmilda att de låter oss söka i registren om typ 20 år, var vi befann oss just idag.
Det och mycket annat avhandlas i Joe Rogans pod med Snowden.
Visst tror jag att vi är det. Alla jag känner som bor i lägenhet får reklam för Mitsubishis värmepumpar, och dem vet i många fall inte ens vad en värmepump är.Isakare skrev:
Det händer oftare och oftare, det dyker upp saker på Facebook, som man pratat om. Det kan ju vara slumpmässigt, men nu har jag flera fall där det omöjligt kan finnas nån slump.
Senaste är när en bekant ringer och bla berättar om ett julbord på ett värdshus.
En stund efter samtalet zappar jag lite på FB, och får upp reklam för det aktuella värdshuset, jag har själv aldrig varit där eller viste att det fanns.
Då slår det mig att bekanten kanske sökt på värdshuset, och reklamen för det kommer upp hos FB vänner.
Så jag ringer igen och frågar, men så är inte fallet, informationen om värdshuset har bara lästs på papper.
Ingen av oss har nått uppkopplat i hemmet, bara våra telefoner.
Vad tror vi, är det fortfarande bara en slump att värdshuset kom upp på FB ??
Har ni andra några liknande fall ??
Bör tillägga att jag pratar värmepumpar med alla jag träffar. Vill också tillägga att jag inte är störd på något vis, utan har en väldigt osund relation till värmesystem.
Vill man inte bli avlyssnad kan man väl bara stänga av mikrofonerna. I alla fall har jag inte mikrofonen påkopplad på min laptop och jag har inga problem med röstavlyssnad reklam. Däremot är jag trött på reklam överhuvudtaget, det tar datorkraft och stör mig, förutom att det lurar folk att köpa sådant de inte behöver.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 152 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 152 inlägg
Hur många gånger tror du att du har pratat med folk om vissa grejer och det inte har dykt upp något om det i flödet och reklamen?Snigla skrev:
Jag har hävdat i minst ett år att Siri avlyssnar mig... det är sjukt så många grejer som dykt upp i flödet på FB och på reklam.. efter jag suttit och pratat med folk om vissa grejer (inte bara i telefonen!).
Alla skrattar åt mig, men jag hävdar bestämt att 1 gång kan vara slump.. 2 gånger också.. 3 gånger börjar det bli misstänksamt.. 4..5..6.7.7. 50 ggr.. så tror jag att Siri avlyssnar mig!
Kan det vara så att du pratar med folk om vissa grejer 10-20 gånger om dagen medan det är en av alla dess grejer som dyker upp i flödet/reklamen en gång i veckan?
Det här bör egentligen lära oss en enda sorglig sak:X xl15 skrev:Också helt säker på att saker man säger används i marknadsföringssyfte.
Frun visade upp en stor champagnekylare hon hade köpt. Jag säger: "Oj, den var stor, vi får nog köpa en ismaskin".
Nästa gång jag kollade Facebook var det väääldigt mycket reklam för ismaskiner från både svenska och utländska hemsidor.
Vi människor är inte alls de unika snöflingor vi går och tror att vi är.
Om ni började tänka på ismaskin efter att ha köpt en champagnekylare så är det 100%-igt sannolikt att massor med andra köpare också tänkt samma tanke. Det vet nätshoppingsidorna som säljer champagnekylare. Därför får du reklam för ismaskiner efteråt. Inte för att ni pratat om ismaskinen utan för att det är det logiska nästa steget som de allra flesta vill ha efter kylaren.
Det är ingen konspiration, ingen avlyssning, det är bara att vi är så otroligt förutsägbara att med tillräckligt mycket data om andra kunder går det nästan på pricken att förutspå vad du kommer att göra.
Här är ett exempel på när det lokala varuhuset visste att en tonåring var gravid, baserat på hennes köpmönster, innan hon hade hunnit tala om det för päronen. Skärmmande eller inte så är det den verklighet vi lever i med alla digitala spår vi lämnar efter oss.
https://www.forbes.com/sites/kashmi...-pregnant-before-her-father-did/#2bfffdb26668
Vad har cookies med avlyssning att göra?Merin skrev:
Nog den enda tråden jag kan något om, ja du blir avlyssnad och de är ganska vanligt. Jag jobbar inom IT och vi har verktyg som filmar exakt hur man rör sig runt på till exempel en hemsida och då du är inloggad på förmodligen Google, Facebook eller annat så får vi all information över så som namn, kön, ålder, sexuell läggning.
Innan ni går på mig så är det fullt lagligt och enligt EU direktiv så ska man bara informera men behöver ej aktivt godkänna, därför har i princip alla eu sidor en bananer längst ner om att ni "godkänner tredje parts kakor genom att fortsätta surfa".
Sen att folk påstår du kan stänga av platstjänster, etc är bara löjligt, good luck de är som att be någon bo under en sten 2019. Lev med de och acceptera att samhället är så nu, ni har inget privatliv. Punkt.
PS tycker själv de är läskigt![]()
Jovars, att våra mobiler kan spåras i realtid är väl känt. Men att "någon" kan spåra hur du rört dig de senaste xx åren är kanske lite nytt. Tänk vilket verktyg det blir för nya regimer; vilka var med i den demonstrationen för 8 år sedan, vem besökte vem, osv.C cpalm skrev:
Genom att de flesta alltid bär med sig mobilen, så innebär det att deras rörelsemönster för alltid kan spåras.
Nämn minst 3 fall där en medborgare har åkt raka vägen till finkan för sina åsikter i SVERIGE.G gredd skrev:Vi lever i en totalitär demokratur, dvs en skenbar demokrati, där folk kastas i fängelse för sina åsikters skull. Folk är livrädda för att säga vad de tycker för kritiserar man regimens politik kan man bli av med jobb och vänner. Rena Nordkorea. Ändå finns det folk som säger att det är ok att de avlyssnar för jag har inget att dölja. Det är onda människor som styr oss och de tänker absolut inte på medborgarnas bästa. Det borde väl vara rätt uppenbart vid det här laget.
Jag har inte hört om en enda människa åka i fängelse på grund av sina åsikter.
Du har inte Facebook om man läser din text. Om du kan låna av en polare så gå in och kolla aftonbladet när de skriver om politik. Minst 100 pers skulle ju bara åka raka vägen till häktet där.
Du får en regel, det får inte gå emot lagen, dvs hets mot folkgrupp eller mänskliga rättigheter.
Du kan överhuvudtaget inte jämföra Sverige med Norkorea för det är att nervärdera allt vi har i Sverige. Där har du vakter med dig för att du inte ska göra fel, eller kritisera styret.
Kan tillägga att även Kina ska du passa dig. För var du än är och vad du än gör så ser staten dig. Riktigt så är de inte här för de kan ju inte ens hitta försvunna personer.
Det är ingen slump skriver du varumärken på telefonen eller gör en sökning så kommer det omgående annonser väldigt specifika!Isakare skrev:
Det händer oftare och oftare, det dyker upp saker på Facebook, som man pratat om. Det kan ju vara slumpmässigt, men nu har jag flera fall där det omöjligt kan finnas nån slump.
Senaste är när en bekant ringer och bla berättar om ett julbord på ett värdshus.
En stund efter samtalet zappar jag lite på FB, och får upp reklam för det aktuella värdshuset, jag har själv aldrig varit där eller viste att det fanns.
Då slår det mig att bekanten kanske sökt på värdshuset, och reklamen för det kommer upp hos FB vänner.
Så jag ringer igen och frågar, men så är inte fallet, informationen om värdshuset har bara lästs på papper.
Ingen av oss har nått uppkopplat i hemmet, bara våra telefoner.
Vad tror vi, är det fortfarande bara en slump att värdshuset kom upp på FB ??
Har ni andra några liknande fall ??
Om de dessutom pratar i samtal om specifika saker så kommer det också!
Värre är det när saker i din förväntade profil triggas fram hos dig!
Självbyggare
· Stuga i Dalsland
· 358 inlägg
Jaaa… som han sa, Har man int´ vant sig vid sånt där otyg, så klarar man sig nog...
Har inte mobilen med mig längre (och när jag är ute ligger den i väskan med fullt av andra saker runt), paddan och datorn är oftast i andra rum än mig (mobilen med, när jag är hemma) - förutom när jag väl sitter vid dem/jobbar med dem.BirgitS skrev:
Så nu är det mer logiskt med reklamen, nu är det mer anpassat till saker jag gör vid datorn för det mesta. Men några gånger dyker det upp mysko saker i mitt flöde som inte alls borde vara där.
Mediciner jag pratat om med maken (som jag inte sökt på, förrän jag fått reklamen.. för det verkade vara vettig reklam), knästöd osv när jag haft ont i knäet och beklagat mig.. artroshjälp när jag pratat med pappa som har problem.. (så alternativet till att vara avlyssnad var nästan värre..)
Man börjar ju fundera när det händer gång på gång!
(allt jag pratar om i övrigt är ju inte intressant, varken för reklam eller andra haha)
