99 099 läst ·
762 svar
99k läst
762 svar
Nu är jag övertygad, vi är avlyssnade.
Jag ska hjälpa grannen att hämta ett hyrsläp. Väl utanför macken konstaterar jag att ena lampan på släpet inte fungerar. Vi får då ett annat släp men har ff samma problem med lampan. Jag säger då"Ni behöver nog felsöka uttaget på bilen istället" till min granne.
Morgonen efter är det första jag får upp i Wish appen en felsökare för uttag på bilen.
Jag har inaktiverat ALLT jag kan komma på, men kolla framför allt så du inte gett tillgång till din microfon(vilket Wish hade på min). Har iPhone.
Morgonen efter är det första jag får upp i Wish appen en felsökare för uttag på bilen.
Jag har inaktiverat ALLT jag kan komma på, men kolla framför allt så du inte gett tillgång till din microfon(vilket Wish hade på min). Har iPhone.
Bil, perssonnr, adress.H hempularen skrev:
Nu är de ju inte intresserade av en så futtig bil som min.
Men infrastruktur kan ju vara ganska intressant vid ett övertagande.
Faktum är att vi inte kan lita på våra egna myndigheter då de läcker som ett durkslag.
Mycket bra inlägg (#27),D droopy skrev:...Det roliga är att DU/vi alla betalar för att få detta med vår bandvidd som vi betalar för.. Värst och dyrast är det för folk som betalar per gigabyte i sina telefoner och internetabbonemang. Skulle all reklam som skickas över internet tas bort så skulle vi få ett MYCKET snabbare och funktionellare nät.
men det jag citerar ovan har en baksida.
Idag betalar vi inget för många av de appar och tjänster vi använder. Facebook, Google, Instagram osv...
...eller hur är det egentligen?
"There no such thing as a free meal"
Det vi betalar är just det som diskuteras här. Vi överöses med reklam. Om vi inte accepterar detta måste vi vara beredda på att betala ganska dyrt (i SEK) för det som idag upplevs som gratis.
Förr fick vi massreklam i brevlådan (ja, till viss del får vi det väl fortfarande). Träffsäkerheten i den var låg. Ju bättre träffsäkerhet desto mer värdefull är reklamen (för företagen som säljer tjänster och produkter). Självklart strävar företag som säljer reklam (Google, Facebook etc) att höja värdet på reklamtjänsterna de erbjuder och därmed kan de tjäna mer pengar.
Detta är som många skrivit, fullt lagligt, och vi har alla accepterat det genom att acceptera de finstilta avtalen.
Sen håller jag med om att det är lite halvotrevligt när det blir för mycket "Storebror ser dig" och något som vi inte bara ska acceptera rakt av. Men att tro att vi kan äta kakan (gratis appar och tjänster på internet) och ha den kvar (slippa betala i form av att ta emot reklamen)... ja det är nog inte realistiskt.
Jag säger till min sambo ”Måste montera på dragkroken på bilen i dag så jag inte glömmer den när jag åker till besiktningen i morgon.”
Det första jag ser på Facebook nästa dag är en annons: ”Du behöver inte montera en dragkrok på bilen för att kunna dra hem båten! Hyr både bil med dragkrok och båtvagn hos oss.”
Jag har sökt på hyrbil eller dragkrok.
Det första jag ser på Facebook nästa dag är en annons: ”Du behöver inte montera en dragkrok på bilen för att kunna dra hem båten! Hyr både bil med dragkrok och båtvagn hos oss.”
Jag har sökt på hyrbil eller dragkrok.
Kommer när du har åldern inne
Det är ett faktum att den officiella FB-appen lyssnar efter specifika ord i marknadsföringssyfte. Det finns videor på Youtube där folk testar detta och jag är rätt säker på att FB har erkänt det också.Isakare skrev:
Det händer oftare och oftare, det dyker upp saker på Facebook, som man pratat om. Det kan ju vara slumpmässigt, men nu har jag flera fall där det omöjligt kan finnas nån slump.
Senaste är när en bekant ringer och bla berättar om ett julbord på ett värdshus.
En stund efter samtalet zappar jag lite på FB, och får upp reklam för det aktuella värdshuset, jag har själv aldrig varit där eller viste att det fanns.
Då slår det mig att bekanten kanske sökt på värdshuset, och reklamen för det kommer upp hos FB vänner.
Så jag ringer igen och frågar, men så är inte fallet, informationen om värdshuset har bara lästs på papper.
Ingen av oss har nått uppkopplat i hemmet, bara våra telefoner.
Vad tror vi, är det fortfarande bara en slump att värdshuset kom upp på FB ??
Har ni andra några liknande fall ??
Kolla istället på hans follow-up video där han mer eller mindre säger att det första testet är helt fel gjort på många sätt.Alex.T skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Med reservation för att jag inte sett något mera detaljerat om det. Att de skulle lyssna med mikrofonen, och faktiskt leta efter vissa ord, låter som en ren konspirationsteori. Det skulle som sagt dra ur batteriet på din telefon eller vad du använder rekordsnabbt. Och även att kontinuerligt ladda uppa till molnet för analys, skulle dra mycket bandbredd, och batterilivslängd. Det låter som en skröna.
Om du har något i stil med Alexa. Så fungerar de prylarna genom att lokalt lyssna efter nyckelordet ex. "Alexa", När det första förenklade steget är avklarat så laddas det upp till molntjänsten, som gör en mer detaljerad kontroll att du verkligen sade rätt nyckeord. Därefter laddas allt du säger upp för analys, den försöker då tolka vad du vill att Alexa skall göra. Osäker på hur länge det pågår, men det handlar om några sekunder som den lyssnar utöver det du säger som kommando.
Rent hypotetiskt kan man tänka sig att molntjänsten passar på att leta efter andra intressanta ord i det som laddats upp. men det är i så fall som sagt i några sekunder av "extra data" som den har tillgång till. Att den skulle hålla på och tjuvlyssna på allt som sägs i närheten av alla Alexa prylar är helt orimligt, analysen skulle suga enormt mycket kapacitiet i molndatorerna.
Om du har något i stil med Alexa. Så fungerar de prylarna genom att lokalt lyssna efter nyckelordet ex. "Alexa", När det första förenklade steget är avklarat så laddas det upp till molntjänsten, som gör en mer detaljerad kontroll att du verkligen sade rätt nyckeord. Därefter laddas allt du säger upp för analys, den försöker då tolka vad du vill att Alexa skall göra. Osäker på hur länge det pågår, men det handlar om några sekunder som den lyssnar utöver det du säger som kommando.
Rent hypotetiskt kan man tänka sig att molntjänsten passar på att leta efter andra intressanta ord i det som laddats upp. men det är i så fall som sagt i några sekunder av "extra data" som den har tillgång till. Att den skulle hålla på och tjuvlyssna på allt som sägs i närheten av alla Alexa prylar är helt orimligt, analysen skulle suga enormt mycket kapacitiet i molndatorerna.
En bekant till mig berättade detta. Han åkte buss och satt och slösurfade på sin telefon. I sätet bredvid satt en man som pratade i sin telefon, på spanska. Då märker min bekante hur det på hans telefon plötsligt dyker upp annonser på spanska.
Bullshit. Sprid inte sån goja utan att ha någon vettig källa att hänvisa till. Känns som man pratar med flat earthers.L Langos skrev:
Vi lever i en totalitär demokratur, dvs en skenbar demokrati, där folk kastas i fängelse för sina åsikters skull. Folk är livrädda för att säga vad de tycker för kritiserar man regimens politik kan man bli av med jobb och vänner. Rena Nordkorea. Ändå finns det folk som säger att det är ok att de avlyssnar för jag har inget att dölja. Det är onda människor som styr oss och de tänker absolut inte på medborgarnas bästa. Det borde väl vara rätt uppenbart vid det här laget.
Och alla andra gånger du pratat om något och det INTE har dykt upp i ditt flöde sedan då? Inse att det är en slump.C carinashem skrev:Jag ska hjälpa grannen att hämta ett hyrsläp. Väl utanför macken konstaterar jag att ena lampan på släpet inte fungerar. Vi får då ett annat släp men har ff samma problem med lampan. Jag säger då"Ni behöver nog felsöka uttaget på bilen istället" till min granne.
Morgonen efter är det första jag får upp i Wish appen en felsökare för uttag på bilen.
Jag har inaktiverat ALLT jag kan komma på, men kolla framför allt så du inte gett tillgång till din microfon(vilket Wish hade på min). Har iPhone.
Det hände mig också en gång när vi pratade om en specifik grej, men en massa andra gånger när vi har pratat om specifika grejer har inget dykt upp i flödet.
