99 092 läst ·
762 svar
99k läst
762 svar
Nu är jag övertygad, vi är avlyssnade.
Kan bara instämma i vad TS skriver.
Både jag och en av mina kollegor på jobbet, som jag diskuterat saken med, har råkat ut för kusligt precisa dynamiska reklambanners som kommit upp snart efter att man pratat om en sak.
Och då kan det ha varit väldigt udda prylar vilket gör att man tvekar om det verkligen var slumpen.
Både jag och en av mina kollegor på jobbet, som jag diskuterat saken med, har råkat ut för kusligt precisa dynamiska reklambanners som kommit upp snart efter att man pratat om en sak.
Och då kan det ha varit väldigt udda prylar vilket gör att man tvekar om det verkligen var slumpen.
Enkla åtgärder som ALLA kan göra, eftersom de inte försämrar något:
1. Byt browser till Brave, den har all annonsblockering och trackerstopp inbyggt från början. Dessutom är den ultrasnabb, klart snabbaste browsern jag sett.
Finns till Android och datorer.
2. Använd aldrig Google för sökning.
Undvik Google maps om det går, men här är alternativen inte lika vassa tyvärr.
3. Byt sökmotor till DuckDuckGo, Den lämnar inte info till Google och sociala nätverk.
Om möjligt
4. Ta bort FB och andra sociala media ur ditt liv. De lagrar hela tiden data om vad du gör och kör dessa data bakvägen till annonspushare m fl.
1. Byt browser till Brave, den har all annonsblockering och trackerstopp inbyggt från början. Dessutom är den ultrasnabb, klart snabbaste browsern jag sett.
Finns till Android och datorer.
2. Använd aldrig Google för sökning.
Undvik Google maps om det går, men här är alternativen inte lika vassa tyvärr.
3. Byt sökmotor till DuckDuckGo, Den lämnar inte info till Google och sociala nätverk.
Om möjligt
4. Ta bort FB och andra sociala media ur ditt liv. De lagrar hela tiden data om vad du gör och kör dessa data bakvägen till annonspushare m fl.
AVlyssnad är en sak, att de identifierar småsaker, säljer informationen och någon skapar riktad reklam en annan sak. Tveksamt. Tror i vilket fall att vi har större saker att oroa oss för som miljöförstöring, allmänt förfall av skola, sjukvård m.m.
Också helt säker på att saker man säger används i marknadsföringssyfte.
Frun visade upp en stor champagnekylare hon hade köpt. Jag säger: "Oj, den var stor, vi får nog köpa en ismaskin".
Nästa gång jag kollade Facebook var det väääldigt mycket reklam för ismaskiner från både svenska och utländska hemsidor.
Frun visade upp en stor champagnekylare hon hade köpt. Jag säger: "Oj, den var stor, vi får nog köpa en ismaskin".
Nästa gång jag kollade Facebook var det väääldigt mycket reklam för ismaskiner från både svenska och utländska hemsidor.
”Siri” hör dig hela tiden, finns säkert liknande funktioner på Androidtelefoner!Isakare skrev:
Det händer oftare och oftare, det dyker upp saker på Facebook, som man pratat om. Det kan ju vara slumpmässigt, men nu har jag flera fall där det omöjligt kan finnas nån slump.
Senaste är när en bekant ringer och bla berättar om ett julbord på ett värdshus.
En stund efter samtalet zappar jag lite på FB, och får upp reklam för det aktuella värdshuset, jag har själv aldrig varit där eller viste att det fanns.
Då slår det mig att bekanten kanske sökt på värdshuset, och reklamen för det kommer upp hos FB vänner.
Så jag ringer igen och frågar, men så är inte fallet, informationen om värdshuset har bara lästs på papper.
Ingen av oss har nått uppkopplat i hemmet, bara våra telefoner.
Vad tror vi, är det fortfarande bara en slump att värdshuset kom upp på FB ??
Har ni andra några liknande fall ??
Google och Facebook lyssnar kontinuerligt på din telefon och diskussionsämnen blir ofta reklam. Google är smart på så vis att om någon du sitter i samma rum som någon annan så används även deras sökresultat osv vid tidpunkten i din riktade reklam.
Jo, men i detta fall har bekanten inte varit på värdshuset än, bara läst på ett papper att den ska dit nästa vecka, och berättat det för mig över ett telefonsamtal.J Jocke_Linghem skrev:Att det där Wärdshuset dyker upp i ditt flöde är nog så enkelt att förklara som att den bekantskapen du har, har ju varit där, och hade då med sig sin telefon. Då ser Google det, eller Apple om det var en Iphone, de loggar ju GPS:en hela tiden, sen efter det så är det en smal sak för deras algoritmer att skapa reklam som kan tänkas vara intressant för dig, eftersom ni är vänner på FB. Hade din vän lämnat sin mobiltelefon hemma den där dagen när hen besökta wördshuset hade du aldrig fått reklamen. Det finns inget företag som avslyssnar dig. Titta på "The great hack" på Netflix, så får du en djupare förståelse för hur saker hänger ihop.
Isakare skrev:
Det händer oftare och oftare, det dyker upp saker på Facebook, som man pratat om. Det kan ju vara slumpmässigt, men nu har jag flera fall där det omöjligt kan finnas nån slump.
Senaste är när en bekant ringer och bla berättar om ett julbord på ett värdshus.
En stund efter samtalet zappar jag lite på FB, och får upp reklam för det aktuella värdshuset, jag har själv aldrig varit där eller viste att det fanns.
Då slår det mig att bekanten kanske sökt på värdshuset, och reklamen för det kommer upp hos FB vänner.
Så jag ringer igen och frågar, men så är inte fallet, informationen om värdshuset har bara lästs på papper.
Ingen av oss har nått uppkopplat i hemmet, bara våra telefoner.
Vad tror vi, är det fortfarande bara en slump att värdshuset kom upp på FB ??
Har ni andra några liknande fall ??
Mängder av företag och myndigheter övervakar internetanvändarna. Det sköts av datorer med AI gränssnitt. Pratar du ex Dildos.. så lär du få reklam från diverse företag som säljer sådana osv. Dina internetsökningar sparas och även där kommer du få reklaam och annat skit. Det roliga är att DU/vi alla betalar för att få detta med vår bandvidd som vi betalar för.. Värst och dyrast är det för folk som betalar per gigabyte i sina telefoner och internetabbonemang. Skulle all reklam som skickas över internet tas bort så skulle vi få ett MYCKET snabbare och funktionellare nät.
Man kan minska övervakningen och direktreklamen med VPN och diverse programvara som filtrerar bort de värsta företagen och datan du själv skickar ut på nätet till dessa rovgiriga företag och myndigheter.
Om folk tänker efter så har miljarder personer gett sina egna fingeravtryck till myndigheter runt om i världen iom att de använder fingeravtrycks läsare i telefoner och datorer. Annan biometrisk data bjuder folk på i parti och minut utan att tänka på konsekvenserna.. Ett land kan idag ha en fredlig regering som vill medborgarna väl..men läget kan snabbt förändras och ett lands myndigheter kan börja vilja "radera" vissa medborgare från landet eller jordens yta.. Hade Hitler, Polpot, Stalin och grabbarna haft dagens teknik så hade de ENKELT lyckats med det de gjorde mot mänskligheten..
Snart äger Kina och dess regim större delen av planeten och vill naturligtvis att alla skall bli lydiga Kineser..Denna gång kommer det inte kunna stoppas..
Det var en massa får som gick i en hage. Ibland kom bonden och hämtade några.
Ett får säger en dag till de andra:
- Jag börjar bli lite rädd för detta med att bonden hämtar några av oss ibland.
- Äch du är larvig. Det är inget farligt med det. Dessutom så har jag hört bonden säga att "De kommer till ett bättre ställe". Så det finns inget att oroa sig för alls.
Vad vill jag säga med detta? Ha din egen uppfattning om vad som händer. Lyssna inte på en massa människor som absolut vet sanningen. De vet lika lite som du troligen. Eller har en massa vetenskapliga förklaringar. Alla dessa förklaringar är ofta bara ett försökt för människan att bortförklara saker. Allt blir så mycket enklare då.
Ett får säger en dag till de andra:
- Jag börjar bli lite rädd för detta med att bonden hämtar några av oss ibland.
- Äch du är larvig. Det är inget farligt med det. Dessutom så har jag hört bonden säga att "De kommer till ett bättre ställe". Så det finns inget att oroa sig för alls.
Vad vill jag säga med detta? Ha din egen uppfattning om vad som händer. Lyssna inte på en massa människor som absolut vet sanningen. De vet lika lite som du troligen. Eller har en massa vetenskapliga förklaringar. Alla dessa förklaringar är ofta bara ett försökt för människan att bortförklara saker. Allt blir så mycket enklare då.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Att skippa FB räcker inte, jag har inte Facebook sedan 4 år men om jag googlar på min jobbdator på jobbet så får min fru reklam för det jag googlat i sitt facebookflöde eller på Aftonbladet. Trots att datorn och hennes iPhone aldrig varit kopplade i samma nätverk.Vi är så övervakade så det hjälper inte ens med foliehatt längre .