99 107 läst ·
762 svar
99k läst
762 svar
Nu är jag övertygad, vi är avlyssnade.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Jag är ledsen, men du verkar noll insatt i teknik, verkar inte läsa ens vad nyhetsrapporteringar påvisar om just tex mjukvara I telefoner eller vad som lyfts fram i denna tråden, så det blir alldeles för mycket att undervisa dig i detta.R RoAd skrev:Jo visst, Windows skickar numera in en hel del "diagnostikdata" till Microsoft om man inte aktivt begränsar det. Det är de faktiskt ganska öppna med. Men nu pratar vi ju dold avlyssning via mikrofoner så det är rätt irrelevant tycker jag. Försök hålla dig till ämnet är du snäll.
Det blir inte BS för att du säger att det är det. Jag har också jobbat inom stora företag och om de hade gjort något rent olagligt så hade det kommit ut. Så på den anekdotiska grunden kallar jag ditt BS för BS
Om telefonen skulle väckas upp periodiskt av den akustiska processorn så skulle det förstås gå att se och vara högst misstänksamt. På enheter som konstant är på kan man förstås inte se det så då får man istället se om det skickas någon misstänkt data. Det finns som sagt många sätt att visa på orimligheten i det du påstår.
Och varför i herrans namn skulle du sniffa efter trafiken på enheten du misstänker ägnar sig åt fuffens? Jag trodde att du i.a.f. var lite kompetent. Du måste förstås använda en fristående sniffer för detta.
Det känns mer som om det är du som behöver komma med något konkret bevis för det du påstår. Vi som hävdar att avlyssning är ytterst osannolikt har ju svårare att komma med det eftersom omvänd bevisbörda inte fungerar vetenskapligt.
Du behöver bara visa på att det skett, medans vi andra egentligen kan komma med vilket argument som helst varefter du kan säga "det är inget bevis för att det ändå inte sker". Russels tekanna, eller hur?
Vem har pratat om endast olagligheter, även om det sker varje dag. Allt från olagliga uppsägningar till penningtvätt till urkundsförfalskning. Så nej, det jag hävdar är allt annat än BS. Det du hävdar och köper med hull och går däremot, är ren och skär BS.
PEGASUS svara jag på din hävdan och tro om att en telefon måste vakna för att ett program vaknar. Läs på så är du snäll.
Apple vart långt ifrån ett av världens värdefullaste bolag innan iPhoneCancerman_777 skrev:
Inget företag lever på att vara störst. Apple har inte många procent av världsmarknaden vad gäller datorer, men innan ajfånen så var de ändå det rikaste bolaget i världen. Förklara.
Google är en av de absolut värsta av de värsta vad gäller att spionera på sina användare.
De är bland de rikaste just för att de säljer data om sina användare som bara den. Inte för att många tycker att det är en skön miljö att arbeta i deras tjänster. Allting de levererar är gratis. Var tror du pengarna kommer från???
Du är medveten om att om inte bolagen har användare att visa annonser för så tjänar de inga pengar? Och användare går först, det är därför allla bolag fokuserar på att få användare innan de försöker tjäna pengar.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Jaha! Så bara för att det är långsökt så är det alltså inte sant LOL!T tanaris skrev:Är det ditt bevis? Har du läst artikeln själv? Det finns en rimlig förklaring i texten. Om den är sann eller inte är naturligtvis svårt att bedöma, men detsamma gäller förstås motsatsen också. Men det är ju lite långsökt att Amazon skulle lyssna på folk och skicka inspelningarna till folk i bekantskapskretsen, det låter inte riktigt som en bra elak plan för världsherravälde...
Och ja, precis som jag förursade så kom förnekelsen.
Jag lämnar vår diskussion här. Vill du tro på partiska företags "förklaringar" som har precis allt att förlora, så får det stå för dig. Jag gör det inte.
Så du menar att Microsoft skickar massa data till en konkurrent? Spännande, har du pcap-filerna kvar?Cancerman_777 skrev:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Jag gjorde detta för 3-4 år sedan, så nej. Jag har inte filerna kvar. Det tar kanske två timmar att göra det själv. Så slipper det bli anekdotisk bevis också. Det fanns också en hel del anrop till Google och obskyra ip-adressägare som var ganska lätt att spåra till flera big tech-bolag.T tanaris skrev:
Varför skulle Amazon vara en konkurrent i precis ALLA lägen? Säljer inte Amazon Xbox-spel?
Jag jobbar med sånt här så jo jag anser mig vara ganska insatt. Jag kanske bara inte är så konspiratoriskt lagd. Om du kommer med ett riktigt bevis för att någon av de större tillverkarna av mobiltelefoner eller övrig röststyrningsutrustning systematiskt avlyssnar oss så ska jag ändra min uppfattning, jag lovar. Det får dock vara bättre "bevis" än exempelvis den där nbc-artikeln du länkade.Cancerman_777 skrev:
Jag är ledsen, men du verkar noll insatt i teknik, verkar inte läsa ens vad nyhetsrapporteringar påvisar om just tex mjukvara I telefoner eller vad som lyfts fram i denna tråden, så det blir alldeles för mycket att undervisa dig i detta.
Vem har pratat om endast olagligheter, även om det sker varje dag. Allt från olagliga uppsägningar till penningtvätt till urkundsförfalskning. Så nej, det jag hävdar är allt annat än BS. Det du hävdar och köper med hull och går däremot, är ren och skär BS.
PEGASUS svara jag på din hävdan och tro om att en telefon måste vakna för att ett program vaknar. Läs på så är du snäll.
Du hänvisar till PEGASUS, ett spyware? Då är du ju inte ens på samma fotbollsplan längre. Vi andra pratar om att diverse utrustning med röststyrning avlyssnar oss i sitt originalutförande. Återkom när du är sugen på att diskutera det
Eh nej, jag skrev att det var svårt att bedöma.Cancerman_777 skrev:
Ja, jag tror inte vi kommer så mycket längre. Du verkar ha lite för lågt ställda krav på beviskvaliteten för att det ska vara meningsfullt att fortsätta.Cancerman_777 skrev:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Hur kan du då argumentera med att en telefon vaknar när ett program startar??? Det är skitenkelt att skriva tom ett vb program som INTE ger sig tillkänna när det startar...R RoAd skrev:Jag jobbar med sånt här så jo jag anser mig vara ganska insatt. Jag kanske bara inte är så konspiratoriskt lagd. Om du kommer med ett riktigt bevis för att någon av de större tillverkarna av mobiltelefoner eller övrig röststyrningsutrustning systematiskt avlyssnar oss så ska jag ändra min uppfattning, jag lovar. Det får dock vara bättre "bevis" än exempelvis den där nbc-artikeln du länkade.
Du hänvisar till PEGASUS, ett spyware? Då är du ju inte ens på samma fotbollsplan längre. Vi andra pratar om att diverse utrustning med röststyrning avlyssnar oss i sitt originalutförande. Återkom när du är sugen på att diskutera det![]()
Jag jobbar också med detta... Så... Nu har vi visat våra snablar. Vart ville du komma med detta?
Det är ETT exempel. Har du inte noterat att din telefon uppdaterar appar utan att du märker det förrän du öppnar appen och någonting förändrats i GUIn?
Artikeln är ett exempel. Vill du veta mer så gurgla. Det finns många, många fler sådana exempel.
Återkom när du läst mer.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Jag sväljer inte det som en partisk enhet försöker tvångsmata mig med, så nej vi står på motsatt sida och du kommer aldrig att ta till dig de bevis som finns, förrän skiten träffar fläkten och det blir omöjligt att förneka.T tanaris skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag gör gärna om det, det är en del av mitt jobb. Men du kan väl peka mig i rätt riktning, vilket innehåll var det som var extremt obehagligt?Cancerman_777 skrev:
Och ingen annan i samtalet sökte på detta före eller efteråt? Underskatta inte vilka kopplingar redan de vanliga algoritmerna för riktad reklam kan göra.U Utdelning skrev:
Jag har gjort en del design av mobiltelefonliknande enheter inom både hårdvara och mjukvara. Dessutom jobbar jag en del med nätverkskommunikation. Den kunskapen gör att jag anser det vara orimligt att detta skulle pågå i det dolda utan att någon skulle upptäcka det.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
När pokerboomen var så var det många som talade om att spelbolagen riggade sajterna för att se till att två personer vid ett bord fick bra kort för att på så sätt bjuda mot varandra högre så att bankens andel blev högre. "Bevisen" var att man förlorade en han som man vara 99% favorit att vinna. "Vad är oddsen för att det ska hända?" brukade det låta. Oddsen för det skulle jag säga är 1% och tror man att det är omöjligt att saker med 1% sannolikhet, 0,1% sannolikhet eller liknande händer så är man otroligt okunnig.
Ungefär på samma sätt kan man nog tänka när det gäller om reklam som råkar träffa något man prtat om nyligen. Man utsätts för säkert 1000-tals annonser varje dag om man använder mobilen eller datorn. Dessutom samlas information om var man surfat på in, vilket ingen förnekat. Man vet också vad vänner surfar på och kanske har kompisen surfat mycket på en viss produkt, nämner det för dig i telefon och så får du upp en reklamannons för det i ditt flöde. Inget konstigt alls faktiskt. Det förekommer också massor med andra annonser, men de reagerar man inte för. Människan är bra på att hotta mönster där det inte finns.
Ungefär på samma sätt kan man nog tänka när det gäller om reklam som råkar träffa något man prtat om nyligen. Man utsätts för säkert 1000-tals annonser varje dag om man använder mobilen eller datorn. Dessutom samlas information om var man surfat på in, vilket ingen förnekat. Man vet också vad vänner surfar på och kanske har kompisen surfat mycket på en viss produkt, nämner det för dig i telefon och så får du upp en reklamannons för det i ditt flöde. Inget konstigt alls faktiskt. Det förekommer också massor med andra annonser, men de reagerar man inte för. Människan är bra på att hotta mönster där det inte finns.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Om jag inte besökt google eller amazon på datorn, varför kontaktas deras servrar? Varför sker det en jäkla massa trafik bakom kulisserna till ip-adresser som ägs av bolag med helt andra namn än de bolagens riktiga ägare? Varför är viss av denna trafik helt nödvändig för att datorn skall fungera någotsånär normalt?T tanaris skrev:
Jag anser att det är ytterst obehaglig trafik. Obehag är subjektivt. Du kanske tycker det är ok. Jag tycker det inte.
Jag förstår att konspirationer är spännande. De behöver dock inte avlyssna dig eftersom du ger så mycket information genom ditt användande av internet och diverse appar. Man analyserar t ex hur länge du tittar på olika typer av bilder på Instagram, vad du söker på, vilka inlägg du gillar på fb etc. Du ger ifrån dig så mycket information frivilligt hela tiden att avlyssning inte krävs. Analys av Big Data är en affärsmodell på framfart och just kompetens och kapacitet att analysera och dra slutsatser av stora mängder data är big business. Detta är inga hemligheter , olagligheter eller något som sker i det fördolda. Detta är också anledningen till att vi nu har GDPR och andra lagstiftningar angående användandet av personlig information. Det är också anledningen till att vi nu ser stora bolag som t ex Google få enorma böter för felaktig användning av insamlad information.
Att hävda att de stora bolagen regelmässigt skulle avlyssna alla faller på orimligheten att ingen av de som arbetar med detta någonsin skulle avslöja att det sker. Enorma mängder människor skulle veta om det eftersom det skulle vara grunden för dessa företags existens och nån skulle någon gång bli osams med sin chef , vilka imponera på en partner eller prata bredvid mun på fyllan. Det går helt enkelt inte att hålla en sån verksamhet hemlig i sån omfattning. Även avlyssning av säkerhets tjänster som CIA har kommit fram och de har större möjligheter än Facebook att hålla koll på sin personal.
Att hävda att de stora bolagen regelmässigt skulle avlyssna alla faller på orimligheten att ingen av de som arbetar med detta någonsin skulle avslöja att det sker. Enorma mängder människor skulle veta om det eftersom det skulle vara grunden för dessa företags existens och nån skulle någon gång bli osams med sin chef , vilka imponera på en partner eller prata bredvid mun på fyllan. Det går helt enkelt inte att hålla en sån verksamhet hemlig i sån omfattning. Även avlyssning av säkerhets tjänster som CIA har kommit fram och de har större möjligheter än Facebook att hålla koll på sin personal.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Helt sant allt du skriver. Det förklarar dock inte fall som det jag länkade till.Fairlane skrev:
När pokerboomen var så var det många som talade om att spelbolagen riggade sajterna för att se till att två personer vid ett bord fick bra kort för att på så sätt bjuda mot varandra högre så att bankens andel blev högre. "Bevisen" var att man förlorade en han som man vara 99% favorit att vinna. "Vad är oddsen för att det ska hända?" brukade det låta. Oddsen för det skulle jag säga är 1% och tror man att det är omöjligt att saker med 1% sannolikhet, 0,1% sannolikhet eller liknande händer så är man otroligt okunnig.