G
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Nej det gör den inte. Vad har du fått det ifrån?
Den lyssnar helatiden, hur annars tror du den ska uppfatta när du säger "siri"?

Ja, men den spelar inte in det du säger och skickar det på analys förr än du har sagt det magiska ordet.

G
Det skulle märkas på mängden datatrafik om den hela tiden skickar allt man säger till någon server för analys.

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Majgårdarna
G GargamelSE skrev:
Den lyssnar helatiden, hur annars tror du den ska uppfatta när du säger "siri"?
Du har helt fel.
Default är den ställd på att inte lyssna efter Siri. Du måste alltså trycka på en knapp för att aktivera Siri.

Nu för tiden körs oftast NLP (natural language processing) direkt I mobilen, så det finns inga direkta svårigheter för en modern mobil att lösa både coctailproblemet och transkribera allt som sägs lokalt. Således behövs det inte mycket data för att avlyssna ett rum.

Off topic:
Jag väntar själv på en smart högtalare som off-line kan rätta alla felaktigheter och strunt som sägs framåt kvällen under en fest. "Bööööp! Så var det inte alls! " när farbror Bosse säger nått...

• Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
Underbara framtid!

Majgårdarna
G GargamelSE skrev:
Är vad de säger...

[länk]

[länk]

[länk]
Ingen av dom där länkarna säger någonting om att Siri lyssnar på dig...

Du har helt fel.
Default är den ställd på att inte lyssna efter Siri. Du måste alltså trycka på en knapp för att aktivera Siri.
Du hoppas att den inte lyssnar förrän du trycker på en knapp.

• Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Är vad de säger...

[länk]

[länk]

[länk]
Men har du läst artiklarna du länkar till? Jag läste igenom den sista och där står det att:
* enheterna skickar ingen data förrän du sagt triggerordet
* i undantagsfall analyseras ljudet av en människa, men det finns opt-out
* INGA bevis finns för att enheterna lyssnar konstant och analyserar datat, för det behövs inte

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
N nallepu skrev:
Jag har Telia trådlösa internet anslutning för 199:- i månaden. För att spara på surfpotten stängen jag av webbläsarna. Borde då inte vara uppkopplad till nätet. När jag sedan sitter och jobbar med mina bildprogram eller ett annat program som inte är uppkopplad mot nätet kan jag längst ner på höger sida få upp ett meddelande om att det kommit ett mail till mej från Hotmail. Det borde betyda att min dator är uppkopplad mot nätet fast jag på min dator inte kan hitta några uppgifter om att så är fallet. ...
Att stänga ned en webläsare kopplar inte ned din dator från nätet.
Har du en koppling via ditt WiFi så kan du trycka "Disconnect".
Är det via sladd så är detenklaste att dra ur sladden i så fall.

Men båda åtgärderna är rätt extrema då dom ju också påverkar ditt normala användade av datorn (det mesta har ju kontakt med nätet idag).
Det bästa är om du bara installerar program du litar på och har ett bra virusskydd samt en uppdaterad firewall. Windows defender (om du kör pc) har en del inställnignar som du kan se över, eller så installerar du en tredje-parts firewall där du kan välja vilka program som får tillgång till nätet osv - där får du både en översikt, och kan välja ut de appar som du litar på och spärra så att resten inte kan skicka data till/från din dator. Var lite försiktig dock då en del kan göra så att saker inte funkar som förut då du kanske inte tänkt på att dom kör i bakgrunden.

Du kan kolla vilka options du har i din Windows defender firewall på datorn såhär:
https://www.technipages.com/blockunblock-programs-in-windows-firewall

Med tanke på att där är just nu 20 annonser på bara denna sidan jag skrivet detta meddelandet på i detta forumet så blir det ganska snabbt enorma mängder reklam. Säg du läser 20 olika sidor på BH om dagen så når du någonstans mellan 200-400 annonser på bara BH per dag.

Nog tusan kommer några av dessa matcha ihop med vad du läst eller tänkt

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Majgårdarna
A andersmc skrev:
Du hoppas att den inte lyssnar förrän du trycker på en knapp.
Så ingen skulle ha upptäckt detta tror du?
Apple är väl en av dom få som håller hårt på din integritet.

• Haha
Nyfniken
  • Laddar…
Så ingen skulle ha upptäckt detta tror du?
Apple är väl en av dom få som håller hårt på din integritet.
Jobbar du på Apple?

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
A andersmc skrev:
Jobbar du på Apple?
Han tror antagligen på all reklam som Apple matat oss med. Det behövs mer kritiskt tänkande överlag i samhället och reklam borde vara först på listan över sådant man alltid bör förutsätta är felaktig, tills motsatsen bevisats.

• Gilla
Cancerman_777 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.