99 104 läst ·
762 svar
99k läst
762 svar
Nu är jag övertygad, vi är avlyssnade.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Å andra sidan: Prata INTE om det och prova att skriva det så kommer det nog upp i autofyll ocksåT tracker skrev:
Skriver du ca 3-5 bokstäver av något ord så brukar det vara unikt nog för att kunna ge dig vad du söker i en autofyll-lista innan du hunnit skriva ordet.
Jag provade nyss just ditt test med "peltorlurar" och "vedklyv" och det kom inte upp i google förräns jag hade skrivit 3 bokstäver, och inte högt upp förräns 4-5 bokstäver...
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det är ju inte så märkligt: Det finns massor av information om dig, om du inte surfar anonymt, i molnet.B Besiman skrev:
Så Siri, google etc har redan en rätt stor föraning om vad du är intresserad av, och benhöver bara en lite hint till (det du säger till dom) så kan dom presentera rätt träffsäkra resultat.
Sen är det ju så att, till skillnad från en vanlig mobil, så avlyssnar Alexa, Apple homepod och Google assistant absolut rummet - annars skulle dom inte reagera på "hey google" (och andra nyckelord). Huruvida dom även avlyssnar mer än nyckelorden, och använder detta data, är debatterat. Även om jättarna säger att så inte är fallet (och kommer någon på dom med annat så ryker en hel marknad för dom, så troligen talar dom sanning) - men i det fallet är det tekniskt lättare och mindre märkbart då varken batteritid eller data går åt.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Du måste tänka tvärtom !T Thomas' skrev:
Vad är snnolikheten att tex Google/Fb vet att ni är intresserade och har katt ? Och vad är sannolikheten att ni uppmärksammar riktad reklam efter att ha tänkt på det ?
Dvs har ni katt så har ni säkert googlat, tittar på kattvideor, köpt kattsaker (ev tom på nätet eller med ett kundkort) osv. Så många algorimter vet att ni med stor sannolikhet har katt.
Sen pratar ni lite om huruvida ni är avlyssande och även om att ni behöver köpa ny kattsand eller kanske tom bara att ni måsta handla. Gpår in på FB - och där är en annons på kattsand !
Det kanske är så att ni innan fått både annonser på kattsand, kattmat, kattvideos osv - men just nu märker ni det eftersom ni pratat om det ?
Jag har också råkat ut för en sådan händelse, men den är inte så ologisk, och har inte med avlyssning att göra:
Min dotter pratade om avslutningbalen, och visade en klänning för mig som fansn på nätet som hon gärna ville ha, och vi pratade lite om det. Ett par timmar senare får min samob upp reklam om den klänningen i sitt instagramflöde. Vad är oddsen !?
Inte så höga visar det sig: Algoritmerna ser ju min dotters googlande. Vet hennes ålder. Vet vad hennes vänner kollar på. Vet att det är "vårbalstider". Vi är ihopkopplade, både dottern sambon och jag. Det går säkert med algoritmer att lista ut att jag troligen är förälder, och att vilka jag bor ihop med.
Antagligen är kvinnor mer benägna att köpa klännigar til sina barn/bonusbarn
Så: Sambon får upp en annons...
Behövs ingen avlyssning alls för det...det hade nog till och med varit klurigare och kostat bra mycket mer datorkraft
Pratade med en kompis live som berättade att han skulle till Karlskrona.
Aha sa jag ska du gå och kolla på den där statyn på torget? (Det enda jag vet om Karlskrona typ).
Nej det ska jag inte sa han, men vi kom inte på vad den hette så jag plockade upp telefonen och skulle googla.
Skrev Staty och får följande förslag uppifrån och ner.
Staty Karlskrona
Staty Göteborg
Staty New York
Döm själva.. känns ju som att det finns rätt många statyer runt omkring i världen som borde går före i kön än Karlskrona.
Aha sa jag ska du gå och kolla på den där statyn på torget? (Det enda jag vet om Karlskrona typ).
Nej det ska jag inte sa han, men vi kom inte på vad den hette så jag plockade upp telefonen och skulle googla.
Staty Karlskrona
Staty Göteborg
Staty New York
Döm själva.. känns ju som att det finns rätt många statyer runt omkring i världen som borde går före i kön än Karlskrona.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Har väl inget med avlyssning att göra fortfarande !?S StevieGee skrev:Pratade med en kompis live som berättade att han skulle till Karlskrona.
Staty Karlskrona
Staty Göteborg
Staty New York
Har din kompis googlat på karlskrona ?
Är ni ihopkopplade på tex Fb/insta/snap ?
Har du varit i karlskrona ? Har du googlat något på det tidigare ?
Var bor ni ?
Jag får upp Statyer i Stockholm i mina förslag - eftersom jag bor nära det. Måste skriva "Staty ka" för att få upp karlskrona - men bor du i Västra götaland får du nog träffar närmare...
Söker jag samma sak på Bing (microsofts söktjänst som jag inte brukar använda och som vet mindre om mig än google) så får jag enligt nedan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dvs Statyer Karlskrona kommer upp i topp 10 även för mig - som varken har säkt något om det, eller bor så nära - så tydligen söker många på just det
Om inte annat så för att reklambanners är en potentiell angreppsväg. Jag har tex vid två tillfällen råkat ut för försök att lägga in virus via reklambanners från kvällstidningarna.K Kirre2 skrev:
Tyckte mest att det var en rolig historia. Att de vet mycket om var och en av oss och kopplar ihop det på millisekunder är ingen nyhet, däremot väldigt kusligt.klaskarlsson skrev:
Har väl inget med avlyssning att göra fortfarande !?
Har din kompis googlat på karlskrona ?
Är ni ihopkopplade på tex Fb/insta/snap ?
Har du varit i karlskrona ? Har du googlat något på det tidigare ?
Var bor ni ?
Jag får upp Statyer i Stockholm i mina förslag - eftersom jag bor nära det. Måste skriva "Staty ka" för att få upp karlskrona - men bor du i Västra götaland får du nog träffar närmare...
Söker jag samma sak på Bing (microsofts söktjänst som jag inte brukar använda och som vet mindre om mig än google) så får jag enligt nedan:
[bild]
Dvs Statyer Karlskrona kommer upp i topp 10 även för mig - som varken har säkt något om det, eller bor så nära - så tydligen söker många på just det![]()
I det här fallet var kompisen en väldigt ytlig kontakt genom jobbet (en kund till oss). Och vad han är medlem i för sekter har jag ingen aning om. Däremot är jag enbart medlem på instagram. FB och diverse andra sekter skulle jag aldrig få för mig att gå med i..
Jag följer inte särskilt många på Insta heller, mest familj..
Jag har aldrig varit i Karlskrona och både jag och min kund bor på västkusten. Självklart har nog han surfat runt på Karlskrona, men det var jag som googlade.
Testade Bing jag med och fick samma resultat som på Google.
Inget resultat med Karlskrona denna gången. Kanske är du som bor nära Karlskrona eller googlat på det på senaste tiden. Eller kanske har någon kompis till dig på Insta/FB och allt vad de heter googlat på det. Eller kanske din jobbarkompis som satt vid samma fikabord som dig nyss.. ;-D
Har du några konkreta och tydliga exempel?B Besiman skrev:
Eller vad menar du egentligen? Du är inte speciellt tydlig, men en tolkning av vad du skriver är att du menar att de <ironi> gissar när man vill något, dvs du antyder att de lyssnar av hela tiden för att snappa upp ett "hey siri" eller "ok google"? I så fall, ja, de lyssnar hela tiden efter denna trigger, men det är inte samma sak som att de analyserar allt de hör och skickar detta vidare till någon hemlig organisation som vill veta om du tänker köpa choklad imorgon eller inte.
Riktigt. Problemet ligger i att annonserna ligger utanför tidningens kontroll, de bara länkar in en extern resurs utan att kunna veta vad det egentligen är.tensiden skrev:
Jag vet inte om det var annonsen i sig som var illvillig eller om annonsörens server blivit hackad, men faktum kvarstår, ju fler servrar inblandade, desto större risk.
Jag har Telia trådlösa internet anslutning för 199:- i månaden. För att spara på surfpotten stängen jag av webbläsarna. Borde då inte vara uppkopplad till nätet. När jag sedan sitter och jobbar med mina bildprogram eller ett annat program som inte är uppkopplad mot nätet kan jag längst ner på höger sida få upp ett meddelande om att det kommit ett mail till mej från Hotmail. Det borde betyda att min dator är uppkopplad mot nätet fast jag på min dator inte kan hitta några uppgifter om att så är fallet. Om Google och hotmail har tillgång till min ej uppkopplade dator och kamera borde det betyda att detta företag borde ha tillgång till min dator och alla lösa hårddiskar som jag kopplar in. Kan jag på något vis och med ett dataprogram ta reda på vad min dator sysslar med och om den skickar eller tar emot data från nätet.
Funderar på om jag ska klippa av sladden till mitt lösa modem och koppla in en strömbrytare så modemet blir strömlöst. Hur ska jag göra med min bärbara dator som har en inbyggd läsare för mikrokortet ?
Har alltid varit singel och lever i ett poly förhållande med åtta tanter som tycker att det är toppen praktiskt att bara ha två killar. Har med åren blivit en hel del opassande filmer och bilder med gänget som jag under inga som helst omständigheter inte skulle vilja ha ut på nätet. Har dessutom blivit lite mer eller mindre skandallösa dagböcker eftersom vi hittar på massor med trevligheter med våra vänner. Jo vi har fått frågan om vi kunde göra en fotoutställning om hur det är att leva i ett poly förhållande. Få se hur det blir????+
Funderar på om jag ska klippa av sladden till mitt lösa modem och koppla in en strömbrytare så modemet blir strömlöst. Hur ska jag göra med min bärbara dator som har en inbyggd läsare för mikrokortet ?
Har alltid varit singel och lever i ett poly förhållande med åtta tanter som tycker att det är toppen praktiskt att bara ha två killar. Har med åren blivit en hel del opassande filmer och bilder med gänget som jag under inga som helst omständigheter inte skulle vilja ha ut på nätet. Har dessutom blivit lite mer eller mindre skandallösa dagböcker eftersom vi hittar på massor med trevligheter med våra vänner. Jo vi har fått frågan om vi kunde göra en fotoutställning om hur det är att leva i ett poly förhållande. Få se hur det blir????+