MultiMan MultiMan skrev:
Han tror antagligen på all reklam som Apple matat oss med. Det behövs mer kritiskt tänkande överlag i samhället och reklam borde vara först på listan över sådant man alltid bör förutsätta är felaktig, tills motsatsen bevisats.
Ja, tydligen har han valt att tro på Apples marknadsföring, oklart varför.

Att Apple inte har fullständigt rent mjöl i påsen måste väl alla som har någon anknytning till mobiltelefonvärlden känna till. Som den skandalösa iPhone 4, som inte gick att ringa med om man höll den i handen. Eller hur Apple i hemlighet slöade ner äldre telefoner för att öka användarnas motivation att köpa en ny.

Apple har också lämnat ut uppsnappade röstinspelningar till utomstående: https://www.forbes.com/sites/jeanba...ten-to-private-voice-recordings/#5de78cfd7314

Även om man skulle vara fullständigt obekant med varumärket Apple och deras görande så tar det bara några sekunder av sökande för att hitta allvarlig kritik mot dem. https://www.idropnews.com/news/5-apple-scandals-youll-never-forget/38414/

Så jag ser ingen som helst anledning att tänka: jag behöver inte vara orolig att min telefon avlyssnar mig för att Apple värnar min integritet.

• Gilla
Cancerman_777 och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
- - - reklam borde vara först på listan över sådant man alltid bör förutsätta är felaktig, tills motsatsen bevisats.
Personligen har jag alltid gått efter antagandet att "dåliga produkter behöver man göra reklam för, bra produkter säljer sig själva". Så ser jag reklam för något, är min huvudregel att undvika produkten eller tjänsten.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Att Apple inte har fullständigt rent mjöl i påsen måste väl alla som har någon anknytning till mobiltelefonvärlden känna till. Som den skandalösa iPhone 4, som inte gick att ringa med om man höll den i handen.
Påstår inte att Apple alltid har rent mjöl i påsen, men för att nyansera diskussionen: jag hade en Iphone 4 i tre år som jobbtelefon och pratade i den många gånger dagligen på alla möjliga platser inklusive långt ute i skärgården utan problem. Och höll den alltid i handen.

F f91jsw skrev:
Påstår inte att Apple alltid har rent mjöl i påsen, men för att nyansera diskussionen: jag hade en Iphone 4 i tre år som jobbtelefon och pratade i den många gånger dagligen på alla möjliga platser inklusive långt ute i skärgården utan problem. Och höll den alltid i handen.
Jag hade också en iPhone 4 som det också gick att ringa med. Om jag hade den i fodral. Höll man den direkt i handen kortslöts två antenner som låg ytligt i ett varv runt telefonens kant. (Var väl mobilantennen och Bluetooth eller Wifi-antennen, minns inte riktigt.)

Det är alltså inte som jag hittar på:

Redigerat:
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
B b8q skrev:
Personligen har jag alltid gått efter antagandet att "dåliga produkter behöver man göra reklam för, bra produkter säljer sig själva". Så ser jag reklam för något, är min huvudregel att undvika produkten eller tjänsten.
Precis. Det är därför jag aldrig köpt någon BMW, Audi eller Volvo. Just de bilmärkena ser man väldigt mycket reklam för.

Nästa bil kommer nog att bli en SsangYong. Den har jag aldrig någonsin sett någon reklam för.

hsd
UNIMOG har jag inte sett reklam för

Inte heller Lada.

hsd

• Haha
  • Älska
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Helt klart är vi avlyssnade och inte vara av Google, Facebook, Apple etc utan av hela världen. Det är värre än så, de läser våra tankar.också. Jag har mängder med bevis, här är ett axplock:

Jag köpte för många år sedan en ny bil av lite ovanlig modell. Innan såg jag aldrig den bilmodellen, nu ser jag den väldigt ofta. Biltillverkare läser mina tankar och placerar ut den modellen där jag rör mig.

Jag ska bygga en vedförvaring i sommar men har inte riktigt bestämt mig än för hur den ska vara. Nu när jag promenerar runt i området så ser jag helt plötsligt vedförvaring på var och varannan tomt. Var fanns de förra året? Nä, helt klart är det byggvaruhuset som läser av mina tankar och röjer upp grannarnas tomter så deras vedförvaring kommer fram.

Jag besökte för några år sedan en ovanlig plats, och jag träffade innan aldrig någon som varit där eller kände någon som varit där. Nu bär jag nämner platsen så är det alltid någon som varit där eller känner någon som varit där. Suspekt så det räcker.

Jag har hört att vi människor skulle vara bra på att hitta mönster och strukturer som gör att vi "ser" vissa saker tydligare än andra, bara för att de passar vår tankevärld, men det låter som en skröna. ;)

• Haha
  • Gilla
Tom_And och 11 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Helt klart är vi avlyssnade och inte vara av Google, Facebook, Apple etc utan av hela världen. Det är värre än så, de läser våra tankar.också. Jag har mängder med bevis, här är ett axplock:

Jag köpte för många år sedan en ny bil av lite ovanlig modell. Innan såg jag aldrig den bilmodellen, nu ser jag den väldigt ofta. Biltillverkare läser mina tankar och placerar ut den modellen där jag rör mig.

Jag ska bygga en vedförvaring i sommar men har inte riktigt bestämt mig än för hur den ska vara. Nu när jag promenerar runt i området så ser jag helt plötsligt vedförvaring på var och varannan tomt. Var fanns de förra året? Nä, helt klart är det byggvaruhuset som läser av mina tankar och röjer upp grannarnas tomter så deras vedförvaring kommer fram.

Jag besökte för några år sedan en ovanlig plats, och jag träffade innan aldrig någon som varit där eller kände någon som varit där. Nu bär jag nämner platsen så är det alltid någon som varit där eller känner någon som varit där. Suspekt så det räcker.

Jag har hört att vi människor skulle vara bra på att hitta mönster och strukturer som gör att vi "ser" vissa saker tydligare än andra, bara för att de passar vår tankevärld, men det låter som en skröna. ;)
Just så är det. När jag senast åkte buss, så har de såna där skärmar med reklam på som rullar hela tiden. Och nu senast stod det "Du tittar just nu på Bussreklam". Hur f*n kan det veta det?

• Älska
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
G
A andersmc skrev:
Just så är det. När jag senast åkte buss, så har de såna där skärmar med reklam på som rullar hela tiden. Och nu senast stod det "Du tittar just nu på Bussreklam". Hur f*n kan det veta det?
För du läste det, och dina skor övervakar ditt leverne.

A andersmc skrev:
Jag hade också en iPhone 4 som det också gick att ringa med. Om jag hade den i fodral. Höll man den direkt i handen kortslöts två antenner som låg ytligt i ett varv runt telefonens kant. (Var väl mobilantennen och Bluetooth eller Wifi-antennen, minns inte riktigt.)

Det är alltså inte som jag hittar på:
Jag påstår inte att du hittar på, men att du har fel. Det var inte så att den inte gick att ringa med utan fodral. Jag hade min i tre år och ringde med den utan fodral. Det korrekta är att den kunde tappa signal under vissa omständigheter om man höll den på ett visst sätt. Det är inte samma sak som att den gick att ringa med utan fodral.

Jag tror det där håret är kluvet från ände till ände nu. Alla fattar.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Jag påstår inte att du hittar på, men att du har fel. Det var inte så att den inte gick att ringa med utan fodral. Jag hade min i tre år och ringde med den utan fodral. Det korrekta är att den kunde tappa signal under vissa omständigheter om man höll den på ett visst sätt. Det är inte samma sak som att den gick att ringa med utan fodral.
Vart vill du komma? Jag har fel, tillsammans med 25 miljoner amerikaner?

https://macworld.idg.se/2.1038/1.433534/forlikning-kring-antennagate

Skulle Steve Jobs bara sagt "ni påstår att ni har problem med era telefoner, men ute i den svenska skärgården sitter det en man som aldrig haft något problem med sin iPhone, så ni har fel allihopa"?

Du upplevde inga problem din iPhone 4. Innebär det att vi kan vara säkra på att Apple inte avlyssnar sina användare och aldrig missbrukar insamlad data?

• Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
Kompisen fick felkod på en port, felsökte och hittade en skarvad kabel, man hade använt lödhylsor, men klämt de med polygrip isf att värma de.
" Är det inte bättre att värma lödhylsor" sa kompisen och höll upp kabeln framför mig"
Det var enda gången vi nämde ordet lödhylsor.
Kom upp reklam för lödhylsor nu på FB.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.