42 757 läst ·
98 svar
43k läst
98 svar
Nu är EON på gång igen och höjer nätavgiften nu 89öre KWh
Vägarna drevs av dem som nyttjade dem. Det har aldrig handlat om privata intressen som bygger vägar för att ta ut vägavgifter.
Den nu nedlagda privata järnvägen (NÖJ) mellan Örebro och Norrköping är väl ett tydligt exempel på en privat bana som blev bättre för medborgarna och det gynnade industrin och landet.K kortis skrev:
De flesta vägar är iofs privata eller ägs av nån annan än staten och kommunerna, jag tror inte på ett förstatligande av det finmaskiga vägnätet.D Daniel 109 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 897 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 897 inlägg
Ja nu är Tele2 ett dåligt alternativ att nyttja för samtal till USA. Nu finns det bättre alternativ. Poängen var att när de kom som ett privat alternativ till det statliga så var det inte dåligt för användarna.L Lassse skrev:
Nu skrev jag offentligt ägt. Där räknar jag in vägsamfälligheter.F fribygg skrev:Den nu nedlagda privata järnvägen (NÖJ) mellan Örebro och Norrköping är väl ett tydligt exempel på en privat bana som blev bättre för medborgarna och det gynnade industrin och landet.
De flesta vägar är iofs privata eller ägs av nån annan än staten och kommunerna, jag tror inte på ett förstatligande av det finmaskiga vägnätet.
Det är ett gemensamt förvaltande av dem som nyttjar infrastrukturen. Det är inte en privat ägare som äger för att göra vinst.
Inget fungerar klanderfritt någonstans.F fribygg skrev:De första vägarna, järnvägarna och elnäten var såvitt jag vet privata, jag kan inte direkt säga att förstatligandet av den tidigare privatägda eller föreningsägda egendomen innebär att det fungerar klanderfritt i dag.
Det vore mycket lämpligt att staten finansierade, ägde och drev infrastruktur men de tenderar att inte hinna först, vara billigast eller bäst då kostnadskontrollen inte är tillräcklig.
Bil och varmvatten. Köper elen för halva "månadspriset"mot lite högre toppar. Lönsamt då jag har förhållandevis hög förbrukning som jag kan styra mycket bra.K Kungen77 skrev:
Siktar på max 5.5kW i juni...
Maj 2025 (misslyckades en timme med att hålla ner effekten - slår på hela månaden då min nätägare inte tar snittet av tre högsta)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Maj 2024:
Logga in
Skapa konto
Jag tror det fanns en som hette TGOJ, Södermanland kanske?F fribygg skrev:Den nu nedlagda privata järnvägen (NÖJ) mellan Örebro och Norrköping är väl ett tydligt exempel på en privat bana som blev bättre för medborgarna och det gynnade industrin och landet.
De flesta vägar är iofs privata eller ägs av nån annan än staten och kommunerna, jag tror inte på ett förstatligande av det finmaskiga vägnätet.
Många små järnvägslinjer var väl smalspåriga kan jag tro lades ned på sextiotalet för hör o häpna busstrafiken var subventionerad så den konkurrerade ut järnvägen
Har Tibber som elleverantör och Ellevio som nätleverantör så vi har haft effekttariffer sedan årsskiftet. Min elräkning från Ellevio för maj månad ser ut så här med en genomsnittlig effekttopp på 1,02 kW:Attitudeswe skrev:
Bil och varmvatten. Köper elen för halva "månadspriset"mot lite högre toppar. Lönsamt då jag har förhållandevis hög förbrukning som jag kan styra mycket bra.
Siktar på max 5.5kW i juni...
Maj 2025 (misslyckades en timme med att hålla ner effekten - slår på hela månaden då min nätägare inte tar snittet av tre högsta)
[bild]
Maj 2024:
[bild]
Vi är två pensionärer som bor i en villa på 75 kvm i norra Halland. Luftvärmepump som uppvärmningssystem som stängdes av först nu i veckan den 11 juni. Nibe Eminent 100 l varmvattenberedare.
Med hjälp av Tibber Pulse mätare har jag kunnat få en bättre översyn av vad som drar mycket ström och utifrån det undersöka vad jag kunde göra för att sänka effekttopparna.
Varmvatten är en stor effektslukare. En dusch drar ca 2 kWh. Fördelen med varmvatten är att det är en resurs som du "betalar" för i efterhand. Varmvatten är något man gärna inte vill kompromissa om utan man vill ha tillgång till det när man behöver det. Vår varmvattenberedare är inkopplad på 1-fas 1 kW med stickpropp. Jag köpte då några Tapo P110 smarta pluggar från Amazon, 4 st för 441 kr. Den jag kopplade till varmvattenberedaren programmerade jag så att beredaren bara skulle vara påkopplad i 15 minuter varje timme. Detta för att sprida ut energiförbrukningen över flera timmar och beredaren förbrukar bara då bara 0,25 kWh per timme tills varmvattnet uppnått 65 grader igen. Schemat i appen ser då ut så här:
Logga in
Skapa konto
Några ytterligare åtgärder jag vidtagit är att programmera luftvärmepumpen så att temperaturhöjningen efter nattsänkningen från 16 grader till 20 grader, vilket tar ca. 45 minuter, infaller under timmen innan vi stiger upp och börjar förbrukar el.
Den enda beteendeförändringen vi gjort är att när vi använder ugnen så sätter vi på den "kvart i" då det tar 20 minuter för den att komma upp i 200 grader. Vi gör samma sak med tvättmaskinen då den t.ex behöver 20 minuter på sig att komma upp i 40 grader. Då sprider vi förbrukningen över 2 timmar.
På Ellevios Mina sidor kan man även se sin förbrukningskostnad enligt det gamla systemet. Vi har då med det nya systemet minskat vår kostnad med 18%. eller 580 kr hittills under året.
Även om man har sin varmvattenberedare inkopplad på 2- eller 3-fas kan det vara värt att ändra det till 1-fas om det är möjligt. Visserligen får man med en Nibe beredare gå ner i effekt från 3 kW till 1kW, men är man inte storförbrukare av varmvatten märker man nog ingen skillnad.
Många vägsamfälligheter har andelarna beräknade enligt ton kilometer metoden, det är för att delägarna i vägen ska kunna göra ekonomisk vinst på sitt jord och skogsbruk, landet vinner då tillgång till råvarorna och industialister kan tillexempel bygga upp en industri som skapar arbete och välstånd.D Daniel 109 skrev:
Här i Östergötland är Holmen ett utmärkt exempel på en sådan industri som är helt beroende av det privata vägnätet för sina virkestransporter, exporten lär väl till största delen gå med båt och mycket av råvaran fraktas givetvis oxå på det offentliga statliga vägnätet mellan skogen och industrin.
Jag är fullt nöjd med leveranssäkerheten i både Eons och Vattenfalls distributionsnät, skulle faktiskt säga att funktionen är klanderfri (men inte gratis)K kortis skrev:
Det är inte helt ovanligt här på landet med strömavbrott och då mest vid fint väder.F fribygg skrev:Många vägsamfälligheter har andelarna beräknade enligt ton kilometer metoden, det är för att delägarna i vägen ska kunna göra ekonomisk vinst på sitt jord och skogsbruk, landet vinner då tillgång till råvarorna och industialister kan tillexempel bygga upp en industri som skapar arbete och välstånd.
Här i Östergötland är Holmen ett utmärkt exempel på en sådan industri som är helt beroende av det privata vägnätet för sina virkestransporter, exporten lär väl till största delen gå med båt och mycket av råvaran fraktas givetvis oxå på det offentliga statliga vägnätet mellan skogen och industrin.
Jag är fullt nöjd med leveranssäkerheten i både Eons och Vattenfalls distributionsnät, skulle faktiskt säga att funktionen är klanderfri (men inte gratis)