Jag betalade snitt 2024.
82,12 öre i fast avgift per KWh och 64,3 öre för elen. Och detta var innan EON sista höjning på 9,9%
Efter höjningen så kommer EON avgift vara 90,24 öre per KWh.
Detta betyder att EON fastna kostad är 58,4% sedan tillkommer elskatt på 54,875 öre.
Något måste göras för jag vet att EON kommer att höja igen till års skifter då dom alltid höjer priset
två gånger per år.

• Gilla
jeckemecke och 2 till
  • Laddar…
L Lassse skrev:
Vad kan vi göra åt EON stora höjningar hela tiden.
Höjningen är denna gång 9,9% i månads avgift samt 9,9% i KWh.
Nu för 20A är priset 667,5kr i månads avgift och 25 öre per KWh.
Då jag förbrukar 12500KWh per år så får jag nu betala 89 öre per KWh
Under 2024 så betalade jag i snitt 64 öre per KWh för elen.
Hur är detta möjligt att det kostar 40% mer i överföringsavgift än vad strömmen kostar.
Vad kan vi göra åt detta monopol?
Gå tillsammans med en stor mängd närboende och skapa ett eget nät…

Gräva ner egna kablar?

Någon gång måste folk fasen vakna upp och säga ifrån. Är faen inte rimligt med privata företag som får agera i monopol. Hela modellen är helt absurd. Det kan fundera men då ska man göra som vissa andra länder göra nämligen att kräva att de sänker avgifterna med 2% per år och kräver då att företagen effektiviserar. Nätbolagen har inte ens gjort de investeringar de lovat så nu blir konsumenter tvingade att bygga sin egen infrastruktur med hjälp av solel och batterier för att undvika de horribla höjningarna.

• Gilla
solhej och 1 till
  • Laddar…
N
H Henke1299 skrev:
Någon gång måste folk fasen vakna upp och säga ifrån. Är faen inte rimligt med privata företag som får agera i monopol. Hela modellen är helt absurd. Det kan fundera men då ska man göra som vissa andra länder göra nämligen att kräva att de sänker avgifterna med 2% per år och kräver då att företagen effektiviserar. Nätbolagen har inte ens gjort de investeringar de lovat så nu blir konsumenter tvingade att bygga sin egen infrastruktur med hjälp av solel och batterier för att undvika de horribla höjningarna.
Inte bättre med statliga företag som får agera monopol. Helstatliga Vattenfall Eldistribution tillhör de allra dyraste nätbolagen.

• Älska
fribygg
  • Laddar…
L Lassse skrev:
Hur är detta möjligt att det kostar 40% mer i överföringsavgift än vad strömmen kostar.
Är nog lika illa oavsett vilken nätleverantör man har, dom fasta avgifterna blir bara högre och högre och när man minskar förbrukningen så slår det hårt på priset.
I maj så betalade jag 6,88kr/ kWh till Ellevio samtidigt som strömmen kostade 52 öre/kWh.
Jag har solpaneler och batterier så min förbrukning var endast 77 kWh under maj. Ellevio har numera effektavgift och trots att jag bara hade 1,4 kW så ger det ett påslag på 1,52kr/ kWh.

• Gilla
Mattias. Lia.
  • Laddar…
El-leverantör blir nog snart något man kollar upp och kan bli en köpavgörande aspekt - dvs den påverkar värdet av en fastighet.

Jaha - på EON mark, ehh vi hör av oss...

Hela denna avreglering blev en djäkla soppa...

Tung infrastruktur borde nog trots allt ligga kvar i gemensam ägo och kontroll... hur än mycket man gillar tanken om fri vilja och fria val.... energi, sjukvård, viss transport och skola.

//

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
L Lassse skrev:
Snart kommer effekttariffer, du kan då spara eller få en rejält högre avgift, allt beror på dig och din familjs beteende. Sen beror det på om du har bra fasuppdelning på elinstallationen. https://www.svd.se/a/xmyAEV/nya-eff...n-lindgren?utm_source=iosapp&utm_medium=share

N Nalleman64 skrev:
Inte bättre med statliga företag som får agera monopol. Helstatliga Vattenfall Eldistribution tillhör de allra dyraste nätbolagen.
Jo, det är bättre. Då går pengarna i alla fall till vårt gemensamma.

Nu när de har en del av marknaden skulle det inte vara lämpligt att staten subventionerade nätet för de som tåkar ha vattenfalls nät. Det är rimligt att vi betalar lika mycket som de övriga.
Däremot tycker jag att hela nätet skulle vara offentligt ägt och till självkostnadspris. Men i dagsläget tycker jag inte att jag ska ha lägre nätavgift än andra för att jag råkar ha en statlig nätägare.

TRJBerg
Den här situationen är ju avsiktlig från (alla?) politikernas sida. De har haft mycket lång tid på sig att göra något.

P
D Daniel 109 skrev:
Jo, det är bättre. Då går pengarna i alla fall till vårt gemensamma.

Nu när de har en del av marknaden skulle det inte vara lämpligt att staten subventionerade nätet för de som tåkar ha vattenfalls nät. Det är rimligt att vi betalar lika mycket som de övriga.
Däremot tycker jag att hela nätet skulle vara offentligt ägt och till självkostnadspris. Men i dagsläget tycker jag inte att jag ska ha lägre nätavgift än andra för att jag råkar ha en statlig nätägare.
Fast Vattenfall har en väldigt tråkig historia av inkompetenta inköp, Nuon (-89 miljarder), tyskt brunkol (-40 miljarder) för att nämna några, sen har vi stål, sol och vindsatsningarna, och inte minst nerläggningen av helt fungerande kärnkraftverk 🫣😭💰😴

• Gilla
lidhem och 1 till
  • Laddar…
L Lassse skrev:
Köpa dig en 9kw dieselgenerator och klippa sladden. Införskaffa dig även diesel utan en massa tillsatsraps och skräp så får du en härligt vaggande industridoft och känslan av "här är jag chef" kring gården där du bor. Kanske en cowboyhatt också. 😍

Vill man hellre köra Johan Glans stilen i filmen "Ett Sista Race", skaffa dig då solceller och batterier för någon sorts barmhärtig off-grid installation.

Jag har skickat en anmälan till Konsumentverket idag gällande doms information.
Tyvärr kommer vi inte undan själva höjningen, men hur dom har informerat alla berörda är inte okej.
Dom har inte informerat inom rimlig tid (under 30 dagar), samt att i mailet står ingen information om vad din höjning blir.
Jag skrev denna anmälan:
Ämne: Anmälan: Bristfällig information och för kort framförhållning vid höjning av elnätsavgift – E.ON Energidistribution

Jag vill anmäla E.ON Energidistribution för bristande och vilseledande information i samband med att de aviserat en höjning av min elnätsavgift.

Den 11 juni 2025 fick jag ett mejl med rubriken “Information om förändrad elnätsavgift”. I mejlet meddelas att min elnätsavgift höjs från och med 1 juli 2025, alltså med endast 2,5 veckors varsel.

Inga konkreta prisuppgifter eller förändringsbelopp anges i mejlet. Istället hänvisas till deras hemsida, där man själv måste klicka sig fram och fylla i uppgifter för att ta reda på sin nya kostnad. Det är både tidskrävande och svårt att få en tydlig bild av hur priset påverkas.

Jag anser att detta strider mot följande lagar och riktlinjer:

• Ellagen (1997:857), 11 kap. 10a § – Kunden ska informeras om ändringar i villkor “i god tid”. Branschpraxis tolkas ofta som minst 30 dagar.
  • Marknadsföringslagen (2008:486), 10 § – Informationen är vilseledande genom utelämnande, då det saknas tydliga prisuppgifter och jämförelser.
  • EU:s elmarknadsdirektiv (2019/944), artikel 10 – Prisförändringar ska kommuniceras på ett klart, tydligt och varaktigt sätt.

Jag anser därför att:

1. E.ON inte gett skälig framförhållning.
  2. Informationen varit otillräcklig och svår att tolka.
  3. Höjningen borde inte träda i kraft förrän tidigast 11 juli 2025.

Jag ber att Konsumentverket/Energimarknadsinspektionen granskar detta som ett möjligt fall av bristande information, otillåten praxis eller brott mot ellagen.

• Gilla
Krusbäret1 och 7 till
  • Laddar…
Tror tyvärr det inte ger något med klagan. 10 dagar uppskjuten höjning som vinst för konsumenten?

P pysj79 skrev:
Jag har skickat en anmälan till Konsumentverket idag gällande doms information.
Tyvärr kommer vi inte undan själva höjningen, men hur dom har informerat alla berörda är inte okej.
Dom har inte informerat inom rimlig tid (under 30 dagar), samt att i mailet står ingen information om vad din höjning blir.
Jag skrev denna anmälan:
Ämne: Anmälan: Bristfällig information och för kort framförhållning vid höjning av elnätsavgift – E.ON Energidistribution

Jag vill anmäla E.ON Energidistribution för bristande och vilseledande information i samband med att de aviserat en höjning av min elnätsavgift.

Den 11 juni 2025 fick jag ett mejl med rubriken “Information om förändrad elnätsavgift”. I mejlet meddelas att min elnätsavgift höjs från och med 1 juli 2025, alltså med endast 2,5 veckors varsel.

Inga konkreta prisuppgifter eller förändringsbelopp anges i mejlet. Istället hänvisas till deras hemsida, där man själv måste klicka sig fram och fylla i uppgifter för att ta reda på sin nya kostnad. Det är både tidskrävande och svårt att få en tydlig bild av hur priset påverkas.

Jag anser att detta strider mot följande lagar och riktlinjer:

• Ellagen (1997:857), 11 kap. 10a § – Kunden ska informeras om ändringar i villkor “i god tid”. Branschpraxis tolkas ofta som minst 30 dagar.
  • Marknadsföringslagen (2008:486), 10 § – Informationen är vilseledande genom utelämnande, då det saknas tydliga prisuppgifter och jämförelser.
  • EU:s elmarknadsdirektiv (2019/944), artikel 10 – Prisförändringar ska kommuniceras på ett klart, tydligt och varaktigt sätt.

Jag anser därför att:

1. E.ON inte gett skälig framförhållning.
  2. Informationen varit otillräcklig och svår att tolka.
  3. Höjningen borde inte träda i kraft förrän tidigast 11 juli 2025.

Jag ber att Konsumentverket/Energimarknadsinspektionen granskar detta som ett möjligt fall av bristande information, otillåten praxis eller brott mot ellagen.
Tyvärr bortkastad tid, blir bara egen mental tillfredställelse (förhoppningsvis).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.