Attitudeswe
Jag tycker min överföring per kWh är den posten som är mest problematisk i mitt elnät:

Bild av en elräkning som visar mängd, pris inkl moms och belopp för kWh-överföring med en total kostnad på 1480,76 kr.

• Gilla
thonor12
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Står ju att dom/vi håller hus i Eon nät.
Jo jag vet. Mitt sätt att säga dyrt och på efterkälken.

Vi har ju gjort övergången till effektavgift och kan därmed ha 25A utan merkostnad i abonnemanget.

Sen låter det onödigt dyrt med nästan 4000kr mer i årskostnaden mot Ellevio.

P Pligg85 skrev:

Vi har ju gjort övergången till effektavgift och kan därmed ha 25A utan merkostnad i abonnemanget.

Inte så mycket man som konsument kan göra för att få eon att skynda på övergången till effektavgift.
På det stora hela är det inte tänkt att bli dyrare/billigare med effektabbonemang, tanken är att dom vill ta bort höglastdelen i nätet, dvs sprida ut lasten på större tid.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag tycker min överföring per kWh är den posten som är mest problematisk i mitt elnät:

[bild]
Köp mindre mängd el då :)

• Gilla
swepog
  • Laddar…
L Lassse skrev:
Vad kan vi göra åt EON stora höjningar hela tiden.
Höjningen är denna gång 9,9% i månads avgift samt 9,9% i KWh.
Nu för 20A är priset 667,5kr i månads avgift och 25 öre per KWh.
Då jag förbrukar 12500KWh per år så får jag nu betala 89 öre per KWh
Under 2024 så betalade jag i snitt 64 öre per KWh för elen.
Hur är detta möjligt att det kostar 40% mer i överföringsavgift än vad strömmen kostar.
Vad kan vi göra åt detta monopol?
Det är bara Eon Stockholm som höjs men ni har ändå lägre än Eon syd….

• Gilla
MrsBlaise och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
X xLnT skrev:
Köp mindre mängd el då :)
Absolut inte. Då hade jag behövt köpa 200L flytande energi istället.

Jag betalar hellre dubbel månadsavgift mot 6öre/kWh

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Man kan rösta på partier som driver avprivatisering av elnätet. Enkelt.

Men vet inte om någon driver frågan aktivt.

Gissningsvis endast Vänsterpartiet som gör det. Men då får man ju ett batteri av andra värderingar på köpet.

• Gilla
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Finns inget att göra. Säkra inte ner innan effektavgiften införs. Troligt att avgiften per månad ej kommer bestämmas av säkringsstorlek om ett år.
Det kommer den, delvis.

1) Överföring per kWh kommer gå ner
2) Effektavgift per kW kommer tillkomma
3) Säkringsstorlek A kommer minska i betydelse men kommer vara kvar på fakturan

"If you cant beat them, join them". Man kan ju köpa deras aktie och ta del av vinsten. Men det är svårt att göra något konkret. Bor man i flerbostadshus så kan man ju gå över till gemensamhetsel och skaffa solceller. Annars är ju alternativet att faktiskt använda mer el som förädlas, t ex till uppvärmning. Bara alternativkostnaden är högre så är det ju mer ekonomiskt i att förbruka mer el.

Att skälla på politiker så pass mycket att de lyckas sänka elnätsavgiften ser jag som det minst framgångsrika alternativet.

F flamuren skrev:
Man kan rösta på partier som driver avprivatisering av elnätet. Enkelt.

Men vet inte om någon driver frågan aktivt.

Gissningsvis endast Vänsterpartiet som gör det. Men då får man ju ett batteri av andra värderingar på köpet.
Man kan även gå ihop med andra elabonnenter som även producerar sol o vindel och bygga mikronät inom ramen för energigemenskaper och ö-drift med elbilar och hemmabatterier. Detta kommer att sänka profiten för elnätsbolagen så jag förstår att de passar på så länge de kan. Gå gärna med i sero.se och driv frågan för allas bästa.

• Gilla
Garwin82
  • Laddar…
Excel
L Lassse skrev:
Hur är detta möjligt att det kostar 40% mer i överföringsavgift än vad strömmen kostar.
Inget, det EON förlorar på det rörliga elpriset tas istället ur den fasta avgiften. Slavkontrakt, gå offgrid och elda i spisen.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:

Har en årskostnad på 1500kr för 25A och ingen rörligt avgift utöver effektavgiften. Bara hoppas kommunala bolaget inte säljer…

M merbanan skrev:
"If you cant beat them, join them". Man kan ju köpa deras aktie och ta del av vinsten. Men det är svårt att göra något konkret.
Skulle i och för sig vara lite tillfredsställande att skicka in förslag till årsstämman.

L Lassse skrev:
Jag har 20A å betalar 892 kr zon 2 ???

Den största boven i dramat är gällande regelverk för hur elnätsbolagen får ta ut sina avgifter. Som läget är nu behöver inte nätbolagens avgifter motiveras av deras kostnader trots att elnätsbolagen är monopolföretag (detta har testats i domstol). Jag har varit i kontakt med både energimarknadsinspektionen (som ska övervaka elnätsbolagens avgifter) och Klimat/Näringslivsdepartementet (som lagstiftar) i detta och ett nytt regelverk kan tidigast träda i kraft 1 jan 2028. Fram till dess får vi dessvärre leva med eländet. Det vi kan hoppas på är att departementets ansvariga statsråd Ebba Busch (jag har försökt trycka på) förstår allvaret i monopolsituationen och ser till att ny lagstiftning finns på plats i tid (arbetet måste starta nu, det börjar bli brådis) i annat fall kommer tidigare lagstiftning att löpa på ytterligare några år. Det lär inte hjälpa att skälla på elnätsbolagen hur mycket de än suger ut oss, det är vinstdrivande företag, lösningen finns i en stramare lagstiftning.

• Gilla
  • Älska
solhej och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.